Безглутенова диета. Какво представлява?

Безглутенова диета, означава консумация на храни без наличие на специфичния растителен протеин – глутен, съдържащ се в някои зърнени култури като житото, ръжта и ечемика. Безглутеновата диета се е превърнала в начин на живот за хората, алергични към глутен и страдащите от Целиакия (състояние което причинява чревни увреждания след консумация на глутен).

Какво е необходимо да знаем, за безглутеновото хранене и кои продукти трябва да избягваме, ако сме алергични към този протеин?

  • Четете етикетите

Хората, които спазват безглутенова диета трябва внимателно да четат етикетите на продуктите, които купуват. Важно е да се избягват всички храни, които съдържат жито, пшеница, ечемик или ръж. А също така продукти, със съдържание на малц (който се прави от ечемик) и хидроизолиран зеленчуков протеин (който често съдържа пшеница). Овесът е сравнително добра алтернатива за хората, спазващи безглутенова диета, но и с него трябва да се внимава. Храните, съдържащи овес, могат да влошат симптомите на състояния като подуване на корема, диария и абдоминална болка.

  • Кажете сбогом на тестените продукти

Може би най-трудната част от безглутеновата диета е лишаването от хляб и тестени изделия като кексчета, кроасани, хамбургери, кифлички, пица и др. Но не се отчайвайте. В много магазини за диетични и здравословни храни и големи супермаркети се предлага богат асортимент от тестени продукти, без съдържание на глутен. Обикновено те съдържат ориз или картофено брашно, вместо жито.

  • Повечето зърнени храни съдържат глутен

Традиционните зърнени закуски са забранени за хора, спазващи безглутенова диета, тъй като голяма част от тях от тях съдържат нишесте и малцови подправки. Всички зърнени закуски, които съдържат пшеница, ечемик, ръж или малц трябва да се избягват. Тяхна добра алтернатива са царевичните и оризовите закуски (но само тези, които не съдържат малц!).

  • Пастата е направена от пшеница

Без значение от формата и името, повечето видове паста са направени от пшеница. Забравете за спагетите и различните видове макарони (спирали, панделки, мидички и др.), когато спазвате безглутенова диета.

  • Крекерите съдържат пшеница

Ако четете внимателно етикетите на продуктите, които купувате, ще се убедите, че повечето крекери съдържат пшеница, като една от основните си съставки. Вместо крекери, консумирайте оризови кексчета или царевичен чипс. Друг добър техен заместител, без съдържание на глутен са пуканките.

  • Избягвайте панировките

Забравете за панираните пиле и риба. Яжте чисто, непреработено месо, без добавки и оцветители. Не забравяйте, че колбасите са преработени, затова винаги проверявайте етикетите им за съдържание на глутен.

  • Въздържайте се от кексове и торти

Ако сте на безглутенова диета, избягвайте консумацията на торти, кексове, бисквитки, курабийки и други лакомства, които съдържат пшенично брашно. По-добър вариант са желираните и смучещите се бонбони, които обикновено не съдържат глутен. Ако все пак ви се похапва нещо тестено, съществуват специализирани пекарни, които предлагат торти, кексове и други тестени изделия без съдържание на глутен.

  • Бирата съдържа жито и ечемик

За разочарование на феновете на популярната по целия свят напитка, повечето видове бира съдържат ечемичен малц. Добрата новина е, че съществуват алкохолни напитки, които не съдържат глутен. Такава напитка е виното, което освен, че не съдържа вредните съставки на бирата, има изключително полезно въздействие върху организма.

Спазването на безглутенова диета не е никак лесно. Но дори и хората, алергични към глутен, могат да похапват много вкусно. Безглутеновата диета позволява консумацията на храни като ориз и картофи, от които могат да се приготвят разнообразни и вкусни ястия, а също така месо и животински продукти, плодове и зеленчуци. Почитателите на сладкото могат да консумират плодов сладолед или яйчен крем, стига да не съдържат глутенови стабилизатори.

*Забележка: Преди да промените начина си на хранене и да преминете към безглутенова диета се консултирайте с вашия лекар или диетолог!

Безглутенова диета. Какво представлява?, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>