Изтощаване на надбъбречните жлези при умора и стрес

Стресът често се определя като липса на равновесие в организма. Може да бъде предизвикан от психически или физически дразнители. При появата му се нарушава чувството на баланс в организма. Вашата ефективност при връщане в състояние на нормален баланс определя степента, до която стресът ще окаже влияние върху тялото ви.

През 1930 година Ханс Селие създава модел, по който нашето тяло реагира и се адаптира към стреса. Този модел обхваща три етапа. През първия, наречен състояние на тревога, организмът е готов да реагира. Надбъбречните жлези започват да произвеждат хормони, включително адреналин и кортизоноподобни вещества. Това обяснява приповдигнатото чувство, което човек изпитва през този етап на стреса. Вторият етап е този на устойчивост. След като тялото ни се е опитало да премахне стреса или да го избегне, то започва да се адаптира към стреса, надбъбречната и другите жлези се връщат към нормалното си състояние. Третият етап, наречен изтощение, представлява разрухата на организма под напрежението от стреса. През този етап се нарушава правилното функциониране на органи и системи в организма.

Най-директно засегнатите органи от стреса са надбъбречните жлези. При често възникващи стресови ситуации те може сериозно да се увредят. Най-често срещаните симптоми при намалена функция на надбъбречните жлези са:

  • прекомерна умора;
  • нервност и раздразнителност;
  • депресия;
  • възбуденост;
  • прекомерна слабост;
  • трудно възстановяване след физическо натоварване;
  • безсъние;
  • главоболие;
  • трудна концентрация;
  • увеличаване на алергиите;
  • увеличени лимфни възли на врата.

Установено е, че при хора с понижена функция на надбъбречните жлези се наблюдава хипогликемия – ниска кръвна захар.

Съществуват билки, които са подходящи, както при профилактика, така и при лечение на надбъбречното изтощаване. Адаптогените са вещества, които увеличават устойчивостта на организма към стрес и имат уравновесяващ ефект върху имунната, нервната и сърдечносъдовата система. Следните адаптогени са подходящи при изтощаване на надбъбречните жлези:

  • сибирски женшен – повишава и подпомага функциите на хипоталамуса, хипофизата и надбъбречните жлези;
  • азиатски женшен – повишава и подпомага функциите на хипоталамуса, хипофизата и надбъбречните жлези.

Хранителни добавки, подходящи при стрес:

  • витамин В комплекс;
  • пантотенова киселина (витамин В5);
  • витамин С;
  • хром – пиколинат и полиникотинат.

Намалената функция на надбъбречните жлези води до хипогликемия. Добър начин за париране на ниското ниво на кръвна захар е честото хранене на малки порции. Опитайте да включите в режима си междинни хранения. Имайте предвид, че междинно хранене не означава шоколад или газирана напитка! Намалете приема на прости въглехидрати (от сладкиши) за сметка на сложните въглехидрати, съдържащи се в плодовете и зеленчуците. Поддържайте нормален прием на протеини.

Ревита Ви препоръчва:

Корейски женшен (корен), 560 mg

Витамин С – Алайв, 500 mg

Витамин С – биофлавони, 500 mg

Витамин С § шипка, 500 mg

Витамин С – минерален произход, 500 mg

5-Хидракситриптофан, 50 mg

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>