Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

очи

Според съвременните изследвания, съществува пряка зависимост между начина на хранене, приемът на специализирани хранителни добавки в подкрепа на зрението и здравите очи. Достатъчното количество витамини, минерали и каротеноиди, спомага за запазването на доброто зрение до дълбока старост.

Колкото повече напредва възрастта ни, толкова по-голяма е вероятността да бъдем засегнати от дегенерация на ретината, например – проблем, който засяга голяма част от хората над 60 години. Симптомите на това заболяване са значително намаляване на зрителното поле  и прогресивна загуба на остротата на зрението. Ако сме с наднормено тегло, пушим, или имаме случаи на това заболяване в семейството, рискът да бъдем засегнати се повишава значително.

Каротеноиди и витамини. Незаменим за добрата функция на очите е витамин А. Той им помага например да се приспособяват добре в сумрак. Източници на този витамин са най-вече маслото, млякото, сирената, рибните мазнини, субпродуктите, яйчния жълтък и естествено зеленчуците (включително споменатия вече морков) и плодовете.

Към мощните антиоксиданти, неутрализиращи свободните радикали в организма, принадлежи и витамин Е, който се грижи за сърцето, артериите, и предпазва клетките , включително и очните. Намира се в големи количества в нерафинираните растителни мазнини, бадемите, орехите, авокадото и спанака.

Очите имат нужда и от достатъчно витамин, чиито най-богат източник са плодовете и зеленчуците, включително киселото зеле и топлинно обработените картофи. Важно е да се знае, че витамин С се унищожава не от високата температура при топлинна обработка, а при оксидацията, затова е добре да варим зеленчуците под похлупак.

За здрави очи помагат и два елемента от дългия списък на каротеноидите – лутеин и зеаксантин. И двата се съдържат в очната ретина. В централната макула преобладаващата съставка е зеаксантинът, докато в периферната ретина преобладава лутеинът. Двата каротеноида  най-общо „отговарят” за защитния слой на макулата. В природата трябва да ги търсим в тъмнозелените зеленчуци – спанак, зелена салата, зеле, зелени чушки, а също и в царевицата и цитрусовите плодове.

Други два елемента, които влияят изключително благоприятно на кръвоносните съдове, а оттам и на целия организъм, са цинкът и селенът. Богати на селен продукти са гъбите, рибата тон, лука, чесъна, пилешките дробчета и пълнозърнестия хляб. Цинк в големи количества има във всички шушулкови бобови растения , в яйчните жълтъци и в млякото.

Когато обаче не успяваме да редовно да следваме хранителен режим, поддържащ здравето на очите, е задължително да приемаме хранителни добавки, в които витамините, минералите и каротеноидите  са разпределени в оптимални количества.

Особено чувствителни спрямо нецелесъобразния ни начин на живот са очите. Тютюнопушенето, алкохолът, ежедневната работа пред компютъра, гледането на телевизия, стресът, са само част от факторите, оказващи крайно неблагоприятно влияние върху зрението. Като добавим и липсата на основни хранителни вещества в менюто, може да се каже, че зрителният ни орган е особено ощетен. За съжаление обаче, повечето от нас вземат мерки едва когато зрението сериозно е пострадало.

Всички специалисти са единодушни, че именно превантивната защита е най-доброто решение, когато говорим за каквито и да било заболявания. Що се отнася до зрението – тя е просто задължителна!

Съвременните изследвания категорично посочват огромните ползи от приема на лутеин в лечението и превенцията на различни очни заболявания, включително и дегенеративното заболяване на ретината, което причинява прогресивна загуба на централното зрение – т. нар. макулна дегенерация. Според едно такова проучване на специалисти от Харвардския университет, приемът на 6 мг лутеин на ден, понижава риска от развитие на макулна дегенерация с цели 43%.

Лутеин и зеаксантин са каротеноиди с мощна антиоксидантна активност, които забавят процесите на стареене и защитават клетките от оксидативния стрес. Лутеинът, както и зеаксантинът се намират в ретината и лещата, като лутеинът играе ролята на пигмент, осъществяващ защита срещу ултравиолетовите лъчи и свободните радикали. Той и зеаксантинът са пигменти на макулата. Установено е, че недостатъчният прием на лутеин води не само до заболявания на зрението, но и до по-голям риск от хронични заболявания, включително ракови и сърдечно-съдови.

Препоръчително е хранителните добавки със съдържание на лутеин и зеаксантин да се приемат превантивно, още преди настъпването на сериозни очни увреждания, когато има риск от катаракта и макулна дегенерация, при честа работа с компютър, уморени очи, нарушена зрителна острота, късогледство, намалено нощно виждане, както и за покриване на ежедневните нужди от лутеин и зеаксантин.

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart