Search
Филтрирай по...

 

Интересни факти за червеното месоНе от днес се спори дали месото наистина е толкова необходимо, колкото твърдят някои, и ако действително е така – в какви количества и как да го приготвим най-здравословно.

Червеното месо увеличава риска от рак и сърдечни проблеми?

Някои видове червено месо (като свинското например) съдържат голямо количество наситени мазнини, които увеличават нивото на лошия холестерол в кръвта. Това най-често е причина за поява на различни сърдечно-съдови заболявания. Когато говорим за рак и ракови заболявания, отговорът не е еднозначен. Много учени предполагат, че консумацията на месо има пряко отношение към появата на рак на дебелото черво и стомаха, като това още не е доказано.

В изследване на Националния здравен институт в Америка участвали 500 хил. души, една част от които в продължение на десет години приемали големи количества червено месо, а другата част – минимални количества. Резултатите от проучването показват, че тези, които са яли повече месо, умират много по-рано от тези, които са приемали минимални количества. При хората, които са приемали повече месо, процентът на заболеваемост от исхемична болест е много по-висок, отколкото при останалите.

Производителите на месни продукти обаче не са на същото мнение. Те твърдят, че при някои диети за здраво сърце се приема именно червено место. Те категорично отхвърлят изследнията, направени от Националния здравен институт, понеже нямат научна обосновка и не са достатъчно достоверни.

Съществуват изследвания, които показват пряка връзка между приема на месо и появата на рак. Едно от тях е провеждано в продължение на 18 години със 72 000 жени. Резултатите гласят, че жените, които са приемали повече месо, са били засегнати от повече ракови заболявания, отколкото останалите.

Марджи Маккалъф, диетолог и епидемиолог от Америка, твърди, че връзката между приема на месо и рака на стомаха е очевидна. През 2007г. в лекарските среди се разпространява извод от изследвания, които доказват, че червеното месо е причина за появата на рак. В докладът присъстват факти за увеличен риск за стомаха, дебелото черво, хранопровода и матката.  И въпреки резултатите още не са изяснени причината за канцерогенното действие на червеното меси върху организма. Някои от предпологаемите фактори са:

  • Наситените мазнини влияят върху развитието на рака на дебелото черво и на сърдечната дейност.
  • При обработка на месото може да се образуват канцерогенни съединения.
  • Съдържанието на желязо в месото се преобразува в съединения, които увреждат клетките и провокират развитието на рака.

Свойства и приготвяне на червеното месо

 

Ползите от месото. Една от ползите на червеното месо е в големите количества желязо, което е необходимо за подрастващите и жените в детеродна възраст. Желязото се усвоява в човешкия организъм най-лесно и най-ефективно чрез месото. Червеното месо е безценен източник на витамин B12, който участва в строежа на ДНК и поддържа нервните и кръвни клетки здрави. Месото е и ценен източник на цинк, който подпомага имунната система. Като най-важната функция на месото е да снабдява организма с белтъчини, които помагат за изграждането на мускулите и костите.

Защо «червено» месо?

Цветът на месото се определя от количеството миоглобин в него. Това е белтък, който снабдява мускулите с кислород. Такова месо е говеждото, свинското, агнешкото и козето.

Колко месо е допустимо?

Повечето диетолози препоръчват да се приемат малки порции от постно и чисто месо. Елис Лихтенщайн, професор по диетология в Центъра за изследване на правилното хранене, съветва преди да хапнем месо, да си зададем следните въпроси: «Потребяваме ли повече калории, отколкото изразходваме?» и «Заменяте ли месото с плодове, зеленчуци и варива?».

Кристина Розенблум, диетолог и професор в Държавния университет на Джорджия обяснява, че няма нужда хората тотално да се откажат от месото. Нужно е само да се подбира вида месо и да се внимава с количествата. Според Американския институт за изучаване на рака това количество не бива да превишава 500гр. седмично. Специалисти съветват да се избягват месни изделия като пушени колбаси, шунка, бекон, кремвирш и карантина.

Кое месо е постно?

Говеждо – филе, плешка и горната част на бута. Ако избирате говеждо или телешко, стремете се да бъде 95% постно. Замразените полуфабрикати съдържат много мазнини, както и тези, които се приготвят на шиш.

Свинско – при него постните части са значително по-малко от телешкото. И все пак котлетите и филето се смятат за такива.

Приготвянето

По принцип всяка високотемпературна обработка предполага получаването на канцерогенно съединения, дори и при обработката на пиле. Съединенията се наричат хетероциклични амини и полиароматни въглероди. Като от всички обработки пърженото е най-вредно, а вареното – най-здравословно.

Как да намалим канцерогенните съединения?

Съществуват няколко начина за предпазване от опасните за здравето ни съединения:

  • Купувайте месо без мазнини, което ще предотврати топенето на мазнина и загарянето й. Именно загарянето е основен източник на кангерогени.
  • При печене на скара използвайте жар със средна сила или слаб огън, защото в противен случай месото ще се овъгли, което също е вредно.
  • Не препичайте месото, защото именно там са всички канцерогени. Температурата трябва да е около 63 – 71 градуса.
  • Мариновайте месото преди печене. Маринатите намаляват хетероцикличните амини. Избягвайте добавянето на захар в маринатите.
  • Обръщайте често месото и не натискайте, защото загаря.
  • Преди печене изрежете всички мазни части и преди ядене изрежете загорелите места. Използвайте микровълнова за предварителна подготовка на месото, за да съкратите времето на печене и риска от загаряне.

Наистина ли месото от пасбищно отглежданите крави е по-бедно на мазнини?

Да, месото на пасбищно отглежданите крави е с по-малко мазнини от месото на кравите, хранени с фураж. То е и с по-голямо съдържание на ненаситени мастни киселини Омега 3, 6 и 9, като тези киселини са с по-ниско съдържание в говеждото по принцип. Най-богатите източници на Омега 3,6 и 9 са рибеното и лененото масло.

Ревита Ви прпеоръчва:

Неуроминс, 100 mg

Неуроминс, 200 mg

Крил масло, 500 mg

Ленено масло, 1300 mg 57% АЛК

Ленено масло, 1000 mg 57% АЛК

Ленено масло, 474 ml

Ленено масло, 474 ml супер лигнан

Ленена пудра, 454 mg

МЕГА – ДХК, 1 000 mg

Мега ЕФА бленд, 1 350 mg

ЕФА бленд за деца, 445 mg

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

// Трейкинг код ЕТАРГЕТ //
×

Cart