Search
Филтрирай по...

Преборете сънливостта на пътяСтатистиката сочи, че огромна част от катастрофите на пътя стават в резултат от неправилни маневри и заспали шофьори. Ако се налага често да пътувате, сигурно сте карали и през нощта. Как обаче да се справите с натежалите клепачи и умората? Ще ви дадем няколко интересни съвета.

Мит – По-добре сънлив и уморен, но не и пиян
Много хора знаят, че не бива да се качват пияни в колата, но не приемат сънливостта като сериозна заплаха. Това е една от сериозните грешки на шофьорите. Проучвания показват, че ако прекарате 18 или 24 часа без сън мозъкът и тялото ви ще са в същото състояние, както и когато сте много пияни. Подобно на алкохола, умората и сънливостта пречат на бързите реакции и ясната мисъл.

Факт – Кофеинът помага в напрегната ситуация
Независимо какво изберете – кафе, кока-кола, дъвка или енергийна напитка, всички те съдържат кофеин. Той ще ви поддържа по-бодри. Добре е да знаете обаче, че действието му продължава само 30 минути. След това трябва да изпиете още едно кафе или енергийна напитка. Кофеинът не може да се пребори с умората и изтощението на тялото.

Мит – Само през нощта може да ми се приспи
Човек се чувства най-уморен и замаян между 4 и 6 ч. сутринта. Това усещане обаче често се появяват и през деня. Най-опасни са часовете между 2 и 4 ч. следобед. Не се отпускайте и, когато всички се прибират от работа – около 6–7 следобед. Тогава умората и нервното напрежение могат да доведат до проблеми на пътя.

Факт – Умореният шофьор може да загине в пътно транспортно произшествие.
30% от катастрофите в България се причиняват от заспали зад волана водачи, сочи статистиката на КАТ. Цифрите непрекъснато растат. Най-рискови са шофьорите на таксита и маршрутки. Атмосферното налягане също не трябва да се подценява. Времето е основната причина шофьорите да стават агресивни. Ниското кръвно налягане прави водачите по-пасивни. Високото – агресивни.

Мит – Само възрастните заспиват на волана
Повече от половината шофьори заспали над волана са на възраст под 25 години. Другата група, която застрашава сигурността на пътя са хора, страдащи от проблеми със съня и родители, които возят децата си. Ако работите през нощта, това увеличава сериозно опасността да заспите в колата.

Мит – Студеният въздух освежава
Ако засилите климатика в колата или отворите прозореца, може би ще се почувствате освежени, но това няма да ви ободри напълно. Сънливостта не може да се победи с хладния въздух. Помислете колко много хора спят на открито и студено без проблем. Високата музика също е безполезна, когато карате прекалено уморени.

Факт – Спътник в колата помага за по-голяма концентрация
Ако пътувате на дълго разстояние, най-добре поканете някой да ви прави компания. Спирайте на всеки два часа и слизайте от колата поне за 15 минути Спътникът ви трябва да следи дали не сте прекалено уморени, дали очите ви не се затварят и кога е време за следващата почивка.

Факт – Кратка дрямка ободрява
Специалистите, които се занимават със съня казват, че кратка 15 – 20-минутна дрямка ще ви освежи и ободри. Паркирайте някъде на безопасно и тихо място и полегнете за кратко. Ако заспите за 2 часа, може след това са сте още по-уморени, с главоболие и в лошо настроение. Максималното време, което експертите препоръчват е 30 минути.

Мит – Не яжте на пътя
Разбира се, ако сложите в скута си голяма купа спагети, сигурно няма да се справите с яденето и шофирането. Сандвич, плод или зърнена закуска са за предпочитане, когато карате на дълъг път. Изберете продукти, в които преобладават протеините.

Факт – Някои лекарства могат да ви приспят
За съжаление има редица лекарства, чиито странични ефекти са сънливостта и умората. Подобни са медикаментите срещу настинка, алергия и някои сърдечно-съдови заболявания. Преди да се качите в колата прочетете внимателно листовката на лекарството, което вземате. Ако то предизвиква сънливост, най-добре помолете друг да кара.

Кога да спрете за почивка?

  • Често се прозявате или примигвате
  • Обхваща ви безпокойство и нервност
  • Не забелязвате знаците по пътя
  • Трудно си държите главата изправена

Ревита Ви препоръчва

Гинко, 460 mg

Мореплаватели /Фокус формула за концентрация, 235 mg

Шизандра (плод), 580 mg

Бороовинка (и бъз), 200 mg

Червена боровинка, 430 mg

Червена боровинка (плод), 465 mg

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart