Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

7 начина как да намалите желанието за сладко„Първите хора са смучели добре узрели плодове – практика, която все още се наблюдава при орангутаните” – казва д-р Ричард Джонсън, автор на книгата Пристрастяването към захарта (2008). Те са правили това  „за да повишат нивата на фруктоза в кръвта, което подпомага складирането на мазнини за преживяване през дългите зими.” Генетиката може да обясни нещата: генът за рецепторите за ниско ниво на допамин забавя компенсаторния център в мозъка, което прави по-вероятна нуждата от прием на захар (което стимулира освобождаването на допамин).

„Дори и да не се чувствате пристрастени, е много вероятно да приемате много повече захар, отколкото ви е необходимо. Проблемът не е с естествените захари, които се съдържат в пълнозърнестите храни”, казва д-р Якоб Тайтелбаум, автор на книгата Победете пристрастяването към захарта сега! (2010), „а в 75-те килограма добавена захар (или по-евтиния й заместител – високофруктозният царевичен сироп), която средностатистическият американец приема всяка година от преработените храни и напитки – над 3 пъти повече от приема преди 100 години.”

Захарта се крие в здравословните на вид енергийни напитки и храни, бутилираните чайове и сокове, плодовите кисели млека, зърнените закуски, сосовете за спагети и хляба. Целият този излишък на захар предизвиква не само напълняването, но и провокира появата на сърдечно-съдови заболявания, диабет и дори синдрома на дефицит на внимание и хиперактивност.

Добрата новина

Не е необходимо да се отказвате от всички сладки неща. Може да подобрите здравето си като намалите захарта в храната си само с 1/3. Първо определете къде се крие захарта в храните, които често употребявате. Помислете какво ви подтиква да ядете сладко – стрес, умора, ниско кръвно налягане, скука, лошо настроение? След това следвайте тези прости стратегии за обуздаване на желанието за сладко.

1.     Заложете на ястията с високо съдържание на протеин. Хората, които са раздразнителни, когато са гладни, често посягат към захарните изделия, за да си набавят енергия. Това преуморява надбъбречните жлези, които работят по-дълго, за да поддържат нормално нивото на кръвна захар. За да се прекъсне този цикъл, приемайте малки порции храни с високо съдържание на протеин през целия ден. Започнете със закуска от бъркани яйца или тофу. За обяд консумирайте салата с риба тон и завършете деня с нетлъсто месо и порция киноа. Междинните хранения може да съдържат умерени количества ядки, сирена и твърдо сварени яйца, както и един или два плода дневно.

2.     Пийте студена вода и масажирайте ушите си. Вместо да прибягвате до енергийни напитки или кафе, опитайте да пиете студена вода. След това използвайте палеца  и показалеца си, за да масажирате нагоре и надолу външното ухо за 10 секунди. Станете, излезте навън и дишайте свеж въздух, протегнете се за няколко минути. Тези действия по естествен път включват симпатиковата нервна система или реакцията на тялото „стани и действай”.

3.     Консумирайте цели плодове. Освен че подсигуряват фибри, които балансират кръвната захар (което липсва в соковете), целите плодове съдържат витамини и антиоксиданти като кверцетин и ресвератрол, които противодействат на способността на фруктозата да трупа мазнини. За да си набавите повече от тези вещества, изберете узрели (но не презрели) плодове като киви, ябълки и боровинки.

4.     Използвайте заместители на захарта. Опитайте естествено сладкия чай от женско биле за начало на деня. Билката забавя разпадането на стресовия хормон кортизол, така че по-голямо количество от него стабилизира нивата на кръвна захар през деня. Друг вариант е да добавите малко стевия към сутрешното си кафе или чай, тя е 200 до 300 пъти по-сладка от трапезната захар и няма странични ефекти.

5.     Приемайте полезни бактерии. Дрождите в храносмилателната ви система се хранят със захар. Прекомерният прием на захар може да доведе до прекомерен растеж на дрожди и да причини заболяване, наречено кандидиаза, чиито симптоми включват назална конгестия, обриви и алергия към храни. Тайтелбаум препоръчва приема на пробиотици с 5 до 10 милиарда жизнеспособни бактерии два пъти дневно в продължение на 5 месеца. „Добрите” бактерии успешно се борят с дрождите за място по лигавицата на червата.

6.     Хапвайте едамаме (азиатско ястие със зелени соеви бобчета). Когато хормоните намалеят през менопаузата, при някои жени се появява променливо настроение и те се опитват да компенсират това чрез консумацията на захар. „Захарта стимулира производството на серотонин, антидепресантната молекула”, казва Тайтелбаум. „Ако започнете да приемате прекомерни количества захар, обаче, се появява обратния ефект.” Той препоръчва ежедневния прием на една шепа задушени зелени соеви бобчета (едамаме) за повишаване нивата на естроген и намаляване на желанието за сладко.

7.     Глезете се с черен шоколад. Ако трябва да приемате захар, направете момента специален. Сложете на върха на езика едно квадратче богат на антиоксиданти черен шоколад, отпуснете се и насочете цялото си внимание върху удоволствието от вкуса му, докато то се топи. Когато успеете да се настроите на честотите на вашето тяло, интуицията ще ви помогне да различите истинския си апетит от храненето по навик.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart