Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Недостигът на сън може да доведе до депресивни състояния, наддаване на тегло и освен това е свързан с повишен риск от сърдечни проблеми

Още преди години, изследователи от Норвежкия университет за наука и технологии проследяват хиляди мъже и жени, включени в националното здравно проучване. След дългия период на проследяване се установило, че при участниците с нарушения в съня е имало повече инфаркти.  И по-конкретно: при онези, които имали проблем със заспиването, рискът от сърдечни атаки бил с 45% по-висок, при недоспиване повече от веднъж седмично – 27% по-висок, а онези, при които сънят постоянно се накъсвал нощем – 30% по-висок.

Нарушенията в съня не са основна цел за превенция на сърдечно-съдовите заболявания. Но изследванията от последното десетилетие предоставят все повече доказателства за връзката между нарушенията на съня и сърдечно-съдовите проблеми, особено що се отнася до патогенезата на исхемичната болест на сърцето.

Как да се справим с безсънието?

За да бъде проблемът разрешен, от голямо значение е диетичната стратегия, включително приема на подходящи хранителни добавки.

При по-тежките случаи е важно кофеинът не просто да бъде сведен до минимум, а изобщо спрян от употреба. Той е едно от най-масово използваните психоактивни вещества и въздейства върху централната нервна система. Освен кафето, трябва да бъдат изключени безалкохолните напитки, чая, какаото, шоколада. Има хора, при които и минимални количества кофеин, съдържащи се в безкофеиновото кафе или шоколада например, могат да предизвикат безсъние.

Хранителните оцветители също могат да действат като стимуланти.

Въпреки че не се считат за стимуланти, захарта и рафинираните продукти не се препоръчват при проблеми със съня. Хранителният режим с високо съдържание на захар, както и рафинираните въглехидрати, могат да предизвикат специфична реакция в организма, засягаща нервната система, което също провокира будност.

Алкохол – той провокира отделянето на адреналин и нарушава производството на серотонин – важен мозъчен химикал, който инициира сън.

Нощната хипогликемия също може да бъде сериозна пречка за необходимото количество и качество на съня. Когато през нощта нивата на глюкозата в кръвта са ниски, се освобождават адреналин, глюкагон, кортизол, както и хормона на растежа. Всички те стимулират мозъка и са естествен сигнал, че е време за хапване. Добър вариант за поддържане стабилни нивата на кръвната захар през цялата нощ е вечерята, състояща се от сложни въглехидрати, които се усвояват по-дълго време.

Други подходящи храни са съдържащите аминокиселината триптофан – в мозъка тя се трансформира в серотонин и мелатонин, които са естествени съноиндуциращи съединения. Такива храни са например пуйката, млякото, пилешкото, яйцата, ядките (особено бадеми), изварата.

Много е важно да се вземат естествени мерки за справяне с проблема – подходяща диета и хранителни добавки, витамини и екстракти, но в никакъв случай да не се стига до хапчета за сън. Хората, които взимат хапчета за сън, влизат в порочен кръг. Двете основни групи лекарствени средства, използвани при лечение на безсъние, са антихистамини и бензодиазепини. Тяхната ефективност е краткосрочна, но страничните проблеми, които причиняват много често, са дългосрочни или необратими.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart