Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Сигурно вече се досещате, че името й произлиза от палеолита – старокаменната епоха. Известна е още като пещерната или първобитната диета. Базирана е предимно на натурални храни, които да поддържат в добра форма не само тялото, но и духа ви. Хората са се развивали до състоянието, в което са в момента, в разстояние на почти два милиона години. В огромната част от този дълъг период, храната им е била изцяло натурална. Месо, зеленчуци, яйца, диви плодове и риба – с това се е хранел пещерният човек.

За популяризирането на диетата главна роля има нейния автор – доктор Лорън Кордейн. Първото, което трябва да знаете за нея е, че тя ни най-малко не изключва яденето на месо и животински продукти; просто е базирана върху един отдавна отминал период от човешката история. Основната й идея е приемането на споменатите малко по-горе основни продукти да се комбинира с достатъчна физическа активност. Целта й е не само да ви предпази от излишните килограми, но и да поддържа тялото ви в перфектна кондиция.

За съжаление, доста хора твърде трудно могат да свикнат с идеята, че трябва да ограничат хранителните продукти само до месо, риба, яйца, сурови ядки и пресни плодове и зеленчуци. Сигурно и вие самите не правите изключение. Все пак, ще се опитаме да ви помогнем да изберете правилния начин на хранене, който да ви помогне да свалите килограми и да навлезете в идеална физическа форма, повлиявайки метаболизма си по най-добрия възможен начин.

Въглехидратите

Ясно е, че при палео диетата тялото ви ще разчита най-вече на плодовете и зеленчуците. Естествено, количеството на приетите въглехидрати ще намалее в сравнение с преди, но това няма да доведе до липса на енергия в организма ви.

Калориите

Ще можете лесно да ги контролирате. Няма да има нужда да броите калориите във всяка хапка, която слагате в устата си. Все пак ако имате много килограми за стопяване, порциите ви ще бъдат строго ограничени. Много плодове обаче, както и зеленолистните зеленчуци, могат да бъдат консумирани в неограничени количества.

Ето кои продукти препоръчва диетата на доктор Кордейн:

–          Пилешко месо, риба, яйца.

–          Всякакви зеленчуци, с изключение на зелен фасул и грах.

–          Плодове – цели или под формата на фрешове. Не се препоръчват плодовете с високо съдържание на захар, каквито са бананите например.

–          Ядки и семена в контролирани количества. Фъстъците са забранени.

–          Нискокалорични мазнини, като олио от рапица например. Избягвайте кокосовото олио, зехтина, олиото от ленено семе, и разбира се фъстъченото масло.

–          Избягвайте кафето и алкохола. Позволени са билкови чайове, вода, фрешове.

Както виждате, ако я спазвате стриктно, палео диетата много бързо ще ви помогне да свалите килограми. Не се притеснявайте да хапвате дори по пет пъти на ден, стига продуктите да са подбрани според препоръките на доктор Кордейн. Голямото количество витамини и минерали е важно за подобряването на метаболизма ви.

Понижава се и риска от високо кръвно налягане, сърдечно съдови заболявания, някои автоимунни заболявания , диабет тип 2, остеопороза, болест на Алцхаймер и много други болести, превърнали се в бич за човечеството през последните десетилетия.

Спазвайки стриктно диетата, твърде скоро ще усетите прилив на енергия. Ако сте упорити и последователни, скоро можете да превърнете този начин на хранене в стил на живот и да престанете да го възприемате като ограничение.

Защо точно палео диетата?

–          Приемът на повече протеини понижава апетита и същевременно ускорява метаболизма ви. Богатата на протеини диета помага да сваляте килограми, без обаче да губите чиста мускулна маса.

–          Пещерната диета е изключително богата на плодове и зеленчуци.

–          Не изключвате мазнините от менюто си, но наблягате на тези, които са максимално полезни за организма.

–          Няма нужда да пресмятате калориите с всяка хапка.

–          При по-продължително спазване на диетата, намалявате риска от редица заболявания, включително разпространената най-вече сред жените остеопороза.

Какво можете да хапвате?

Повечето диети предлагат редица ограничения. Това е нормално – когато сте на диета, вие всъщност не ядете храни, които преди това сте позволявали. Пренастройката към режим с ограничения невинаги е лесна. Затова, когато избирате диета, гледайте тя да е максимално близка до изградените ви хранителни навици. Недейте да се измъчвате с диети, които са далеч от изградения ви с годините стереотип на хранене. Палео диетата, както всички останали, има списък с храни, които са несъвместими с нея и съответно забранени за консумация.

Както вече уточнихме, палео диетата се стреми да наподоби начина на хранене на пещерните хора. В последното столетие начинът ни на хранене претърпя чувствителни промени. След изобретяването на фризера и микровълновата фурна, храната която ядем вече далеч не е толкова свежа и прясна. Към повечето замразени храни се добавя допълнително сол, чиято цел е да ги запази за по-дълго време. Още по-сериозна е ситуацията с всякакъв вид колбаси, пушени храни, както и такива, минали през различни видове топлинна обработка.

Въпреки всичко, в днешно време е изключително трудно човек да се храни така, както е било преди хилядолетия. Палео диетата се съобразява с това и допуска някои компромиси, както ще видите в публикуваното по-долу примерно четиринадесетдневно меню – там се допускат някои млечни преработени продукти, както и други малки изключения. За предпочитане е повечето продукти да се консумират сурови. Допускат се печени меса без много тлъстини – най-вече телешко, пуешко, пилешко. Ако нямате алергия, препоръчва се честа консумация на риба и морски дарове, както и на сурови ядки. Разбира се, основно място е определено за плодовете и зеленчуците.  Поместеният пример е за стандартна диета, а не за вегетарианска.

 

Диетата

14-дневно примерно меню

Седмица 1

Закуска Обяд Вечеря Междинно
Понеделник Боровинки с кокосово мляко Печено пиле, зелена салата с чери домати, зехтин и лимонов сок Спагети (за предпочитане оризови) Макадамия
Вторник Спагети (остатъка от обяда в понеделник) Пилешка супа със зеленчуци; пастет от черен дроб Телешки гулаш Телешка пастърма
Сряда Омлет с лук и спанак (или остатъка от черния дроб) Зелена салата с риба тон, сурови бадеми Телешко Бургиньон 

Десерт: Кокосов сладолед

Твърдо сварени яйца
Четвъртък Бекон с яйца на тиган (или плодове) Бекон с яйца на тиган (или плодове) Пъстърва на скара Свинско филе
Петък Кокосово-млечен крем Салата с цитруси и задушено говеждо месо Печено пилешко филе с лимон
Боровинки, къпини, сурови ядки (бадеми,лешници)
Събота Остатъка от печеното месо от петък Миди с лимонено-чеснов дресинг 

Десерт: Кокосов сладолед

Валдорфска салата (целина, ябълки, лимон, орехи, лист зелена салата) 

Десерт: Печени ябълки

Черен шоколад (или запечен бекон)
Неделя Домати с яйца на тиган Салата от бекон, броколи и грозде Печено пилешко месо Сурови зеленчуци (или гуакамоле

 

Седмица 2

Закуска Обяд Вечеря Междинно
Понеделник Сурови ядки микс , боровинки Зелена салата с варено яйце Говеждо печено Баба Гануш (разновидност на кьополуто)
Вторник Остатъка от говеждото печено (или песто) Телешко със  зелева салата Свинско филе с дижонска горчица (или салата колсло) Кокосов сладолед
Сряда Свински колбас (или грейпфрут) Чушки, пълнени с телешка кайма Конфит от патешко месо (или от картофи) Парче печена сьомга със зехтин и лимонов сок
Четвъртък Яйца на очи Запечено месо с къри Овчарски пай (вместо картофено пюре с пюре от пащърнак или карфиол Пушена сьомга
Петък Парче телешко месо, сурови моркови Бекон, твърдо сварени яйца, домати Зеленчукова яхния Тиквени семки
Събота Омлет с шунка и аспержи Миди в сос от бяло вино и чесън Печено пиле със сос от маслини, чесън и лимон 

Десерт: Круши запечени с червено вино

Стръкове селъри, пастет от черен дроб
Неделя Телешки черен дроб с броколи на пара Запечени на тиган свински хапки и соте от спанак Зеленчуково соте Маслини, кисело зеле



Тази публикация има един коментар

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart