Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Сигурно вече се досещате, че името й произлиза от палеолита – старокаменната епоха. Известна е още като пещерната или първобитната диета. Базирана е предимно на натурални храни, които да поддържат в добра форма не само тялото, но и духа ви. Хората са се развивали до състоянието, в което са в момента, в разстояние на почти два милиона години. В огромната част от този дълъг период, храната им е била изцяло натурална. Месо, зеленчуци, яйца, диви плодове и риба – с това се е хранел пещерният човек.

За популяризирането на диетата главна роля има нейния автор – доктор Лорън Кордейн. Първото, което трябва да знаете за нея е, че тя ни най-малко не изключва яденето на месо и животински продукти; просто е базирана върху един отдавна отминал период от човешката история. Основната й идея е приемането на споменатите малко по-горе основни продукти да се комбинира с достатъчна физическа активност. Целта й е не само да ви предпази от излишните килограми, но и да поддържа тялото ви в перфектна кондиция.

За съжаление, доста хора твърде трудно могат да свикнат с идеята, че трябва да ограничат хранителните продукти само до месо, риба, яйца, сурови ядки и пресни плодове и зеленчуци. Сигурно и вие самите не правите изключение. Все пак, ще се опитаме да ви помогнем да изберете правилния начин на хранене, който да ви помогне да свалите килограми и да навлезете в идеална физическа форма, повлиявайки метаболизма си по най-добрия възможен начин.

Въглехидратите

Ясно е, че при палео диетата тялото ви ще разчита най-вече на плодовете и зеленчуците. Естествено, количеството на приетите въглехидрати ще намалее в сравнение с преди, но това няма да доведе до липса на енергия в организма ви.

Калориите

Ще можете лесно да ги контролирате. Няма да има нужда да броите калориите във всяка хапка, която слагате в устата си. Все пак ако имате много килограми за стопяване, порциите ви ще бъдат строго ограничени. Много плодове обаче, както и зеленолистните зеленчуци, могат да бъдат консумирани в неограничени количества.

Ето кои продукти препоръчва диетата на доктор Кордейн:

–          Пилешко месо, риба, яйца.

–          Всякакви зеленчуци, с изключение на зелен фасул и грах.

–          Плодове – цели или под формата на фрешове. Не се препоръчват плодовете с високо съдържание на захар, каквито са бананите например.

–          Ядки и семена в контролирани количества. Фъстъците са забранени.

–          Нискокалорични мазнини, като олио от рапица например. Избягвайте кокосовото олио, зехтина, олиото от ленено семе, и разбира се фъстъченото масло.

–          Избягвайте кафето и алкохола. Позволени са билкови чайове, вода, фрешове.

Както виждате, ако я спазвате стриктно, палео диетата много бързо ще ви помогне да свалите килограми. Не се притеснявайте да хапвате дори по пет пъти на ден, стига продуктите да са подбрани според препоръките на доктор Кордейн. Голямото количество витамини и минерали е важно за подобряването на метаболизма ви.

Понижава се и риска от високо кръвно налягане, сърдечно съдови заболявания, някои автоимунни заболявания , диабет тип 2, остеопороза, болест на Алцхаймер и много други болести, превърнали се в бич за човечеството през последните десетилетия.

Спазвайки стриктно диетата, твърде скоро ще усетите прилив на енергия. Ако сте упорити и последователни, скоро можете да превърнете този начин на хранене в стил на живот и да престанете да го възприемате като ограничение.

Защо точно палео диетата?

–          Приемът на повече протеини понижава апетита и същевременно ускорява метаболизма ви. Богатата на протеини диета помага да сваляте килограми, без обаче да губите чиста мускулна маса.

–          Пещерната диета е изключително богата на плодове и зеленчуци.

–          Не изключвате мазнините от менюто си, но наблягате на тези, които са максимално полезни за организма.

–          Няма нужда да пресмятате калориите с всяка хапка.

–          При по-продължително спазване на диетата, намалявате риска от редица заболявания, включително разпространената най-вече сред жените остеопороза.

Какво можете да хапвате?

Повечето диети предлагат редица ограничения. Това е нормално – когато сте на диета, вие всъщност не ядете храни, които преди това сте позволявали. Пренастройката към режим с ограничения невинаги е лесна. Затова, когато избирате диета, гледайте тя да е максимално близка до изградените ви хранителни навици. Недейте да се измъчвате с диети, които са далеч от изградения ви с годините стереотип на хранене. Палео диетата, както всички останали, има списък с храни, които са несъвместими с нея и съответно забранени за консумация.

Както вече уточнихме, палео диетата се стреми да наподоби начина на хранене на пещерните хора. В последното столетие начинът ни на хранене претърпя чувствителни промени. След изобретяването на фризера и микровълновата фурна, храната която ядем вече далеч не е толкова свежа и прясна. Към повечето замразени храни се добавя допълнително сол, чиято цел е да ги запази за по-дълго време. Още по-сериозна е ситуацията с всякакъв вид колбаси, пушени храни, както и такива, минали през различни видове топлинна обработка.

Въпреки всичко, в днешно време е изключително трудно човек да се храни така, както е било преди хилядолетия. Палео диетата се съобразява с това и допуска някои компромиси, както ще видите в публикуваното по-долу примерно четиринадесетдневно меню – там се допускат някои млечни преработени продукти, както и други малки изключения. За предпочитане е повечето продукти да се консумират сурови. Допускат се печени меса без много тлъстини – най-вече телешко, пуешко, пилешко. Ако нямате алергия, препоръчва се честа консумация на риба и морски дарове, както и на сурови ядки. Разбира се, основно място е определено за плодовете и зеленчуците.  Поместеният пример е за стандартна диета, а не за вегетарианска.

 

Диетата

14-дневно примерно меню

Седмица 1

ЗакускаОбядВечеряМеждинно
ПонеделникБоровинки с кокосово млякоПечено пиле, зелена салата с чери домати, зехтин и лимонов сокСпагети (за предпочитане оризови)Макадамия
ВторникСпагети (остатъка от обяда в понеделник)Пилешка супа със зеленчуци; пастет от черен дробТелешки гулашТелешка пастърма
СрядаОмлет с лук и спанак (или остатъка от черния дроб)Зелена салата с риба тон, сурови бадемиТелешко Бургиньон 

Десерт: Кокосов сладолед

Твърдо сварени яйца
ЧетвъртъкБекон с яйца на тиган (или плодове)Бекон с яйца на тиган (или плодове)Пъстърва на скараСвинско филе
ПетъкКокосово-млечен кремСалата с цитруси и задушено говеждо месоПечено пилешко филе с лимон
Боровинки, къпини, сурови ядки (бадеми,лешници)
СъботаОстатъка от печеното месо от петъкМиди с лимонено-чеснов дресинг 

Десерт: Кокосов сладолед

Валдорфска салата (целина, ябълки, лимон, орехи, лист зелена салата) 

Десерт: Печени ябълки

Черен шоколад (или запечен бекон)
НеделяДомати с яйца на тиганСалата от бекон, броколи и гроздеПечено пилешко месоСурови зеленчуци (или гуакамоле

 

Седмица 2

ЗакускаОбядВечеряМеждинно
ПонеделникСурови ядки микс , боровинкиЗелена салата с варено яйцеГовеждо печеноБаба Гануш (разновидност на кьополуто)
ВторникОстатъка от говеждото печено (или песто)Телешко със  зелева салатаСвинско филе с дижонска горчица (или салата колсло)Кокосов сладолед
СрядаСвински колбас (или грейпфрут)Чушки, пълнени с телешка каймаКонфит от патешко месо (или от картофи)Парче печена сьомга със зехтин и лимонов сок
ЧетвъртъкЯйца на очиЗапечено месо с къриОвчарски пай (вместо картофено пюре с пюре от пащърнак или карфиолПушена сьомга
ПетъкПарче телешко месо, сурови морковиБекон, твърдо сварени яйца, доматиЗеленчукова яхнияТиквени семки
СъботаОмлет с шунка и аспержиМиди в сос от бяло вино и чесънПечено пиле със сос от маслини, чесън и лимон 

Десерт: Круши запечени с червено вино

Стръкове селъри, пастет от черен дроб
НеделяТелешки черен дроб с броколи на параЗапечени на тиган свински хапки и соте от спанакЗеленчуково сотеМаслини, кисело зеле



Тази публикация има един коментар

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart