Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Всичко, което трябва да знаете за витамин D – първа частТози мощен витамин, който действа като хормон в тялото, привлича вниманието на медиите през последните няколко години. Изследователи от Щатския университет в Орегон, които изследвали ролята на дефицита на хранителни вещества по отношение на хроничните болести, стигнали до извода, че половин милиард хора по света страдат от дефицит на витамин D. „Витамин D е много добър цялостен биомаркер за здравето като холестерола, кръвното налягане и индекса на телесната маса”, казва Джеймс Доуд, ревматолог и съавтор на The Vitamin D Cure. „Хората, които поддържат ниски нива на витамин D, са под риск от рак на дебелото черво, гърдата и простатата, сърдечен удар, хипертензия, Паркинсон и деменция”. Но освен прием на хранителни добавки, може да промените и начина си на живот, за да допринесете за премахване на дефицита.

Доуд отбелязва, че дефицитът е засегнал толкова много хора поради няколко причини:

  • Ползваме много слънцезащитни препарати и прекарваме по-малко време навън, така че не си набавяме UVB лъчи толкова бързо, че тялото ни да произвежда витамин D.
  • Ядем преработени и подсладени храни, които повишават нивата на инсулина, като изпращат витамин D в мастните депа, вместо да го задържат в кръвта, където различните телесни системи могат да го използват.
  • Не спортуваме колкото е нужно. Физическите упражнения спомагат за поддържане на кръвната захар стабилна, намаляват нивата на инсулина и изгарят мастните депа, освобождавайки витамин D.

Важно: Витамин D влияе на много телесни функции, така че може да е трудно да установите специфични признаци и симптоми на дефицит. Често срещана е умората.

Кой е под риск: Хората с тъмна кожа, защото техните повишени нива на мелатонин блокират UVB лъчите. По-възрастните, затлъстелите, живеещите в райони с намалено слънцелъчение, страдащите от болестта на Крон, стомашно-чревни разстройства или бъбречни заболявани трудно образуват или усвояват витамин D. Веганите и страдащите от алергия към мляко също трудно достигат адекватни количества. Попитайте лекаря си за 25-хидроксивитамин D кръвен тест.

Как да си набавим витамин D: 15 минути на ден без слънцезащитен крем са от полза. Няма много добри естествени хранителни източници на витамин D, така че се препоръчва допълнителен прием чрез хранителни добавки. Хапвайте по-често и мазни риби, белтъци и соя.

Край на първа част. Следва продължение. 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart