Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Професия жена – живот на бързи оборотиПокрай всички ангажименти, които сте натрупали върху крехките си рамене, дали от време на време се грижите и за себе си, мили дами?

Ако в последно време, вечер след работа, както и уикендите играете само и единствено няколко роли – на майка, детегледачка, настойник и домашна прислужница, значи е време да се замислите дали това е добре за вас.

Без да се спираме на проблема „честно ли е да бъде така”, направо минаваме към въпроса за вашето здраве.

Предлагаме ви кратък списък на нещата, на които трябва да обърнете особено внимание, за да запазите добро здраве и приличен външен вид!

  • Хранителен режим – вашето ежедневно меню трябва да включва основни компоненти като пълнозърнести храни, много плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти, вода. Също така се старайте да намалите размера на порциите си. Можете да хапвате често (около 5-6 пъти дневно), но по малко.
  • Физическа активност – всички хора на възраст между 18 и 65 години се нуждаят от активно движение. Правете кратки ежедневни разходки, всяка от които да включва поне 30 минути ходене. Препоръчително е и поне веднъж седмично да тренирате подходящ за вас спорт – плуване, джогинг, фитнес, изобщо – каквото ви допада. Това се отнася особено за възрастта след 35, когато жената е по-склонна както към напълняване, така и към някои здравословни проблеми.
  • Опорно-двигателен апарат – поддържайте доброто състояние на костите си като хапвате по 3 порции нискомаслени млечни продукти дневно, плюс ежедневно ходене пеша и танци, аеробика или плуване поне веднъж седмично. Имайте предвид, че менопаузата може да окаже пагубно влияние върху костната ви система, тъй като през този период нивата на хормона естроген рязко спадат. Естрогенът обаче, играе много важна роля за здравето на костите. В случай че настъпят негативни промени в нивата му, костите стават доста крехки и чуливи!
    • Скринингови изследвания – скрининг тестовете са много добро решение за ранното откриване на някои заболявания и съответно – тяхното навременно лечение. Нека лекарят ви посъветва кога и колко често можете да се тествате.

 

Ето и заболяванията, за които периодично трябва да се изследвате:

–          Затлъстяване – в случая трябва да се определи индексът на телесна маса (ИТМ). Така ще разберете дали вашето телесно тегло е в здравословни граници спрямо ръста.

–          Рак на гърдата – след 40-годишна възраст не трябва да пропускате задължтелната на всеки 1-2 години мамография.

–          Рак на маточната шийка – във възрастта между 21 и 65 години редовната цитонамазка също е задължителна. Препоръчително е да се прави ежегодно или веднъж на година и половина.

–          Висок холестерол – навършите ли 45 години, редовно изследвайте холестерола си. Ако сте под 45 годишна възраст и пушите, риска от развитие на диабет е по-висок при вас, имате хипертония или друго сърдечно заболяване, говорете с личния си лекар за това какви превантивни стъпки трябва да предприемете.

–          Рак на дебелото черво – след навършване на 50 годишна възраст, изследванията за рак на дебелото черво са задължителни!

–          Диабет – следете нивата на кръвната си захар, особено в случай че страдате от високо кръвно налягане и/или висок холестерол.

–          Депресия – емоционалното ви здраве е също толкова важно, колкото и физическото. Ако в последно време усещате, че нещо сериозно не е наред в начина, по който се чувствате, потърсете помощ от терапевт. В това няма нищо лошо, срамно или нередно. Тъкмо обратното. Интелигентният човек е наясно с това.

–          Остеопороза – след определена възраст, редовно проверявайте състоянието на костите си и по-конкретно – дали те не са изтънели.

И накрая – редовно отделяйте време за себе си. Според експертите в тази област, е необходимо всеки ден да си оставяте поне по 30 минутки, които са само ваши. В никакъв случай не пропилявайте живота си, живеейки го като робот. Имайте своето лично пространство извън работата и извън семейството – вашите приятели, вашите хобита, вашите минутки за разкрасяване или просто да поседите на спокойствие в тишината… Живот, който се пука по шевовете от задължения, отговорности и напрежения, в който липсват каквито и да било релакс и удоволствие, е бреме, вместо радост за „притежателя” си.

Тази публикация има 3 коментари

  1. Какви изследвания трябва да направя за остеопороза от джипито за какво да искам направление доколкото знам се правят няколко изследванияза за състоянието на костите.

    1. Здравейте,

      Ще препратим Вашето запитване на нашия консултант д-р Аелита Петрова. Веднага, щом получим отговор от нея, ще го публикуваме тук.

      Благодарим Ви за въпроса и интереса към нашия сайт 🙂

      Хубав ден,

      Соня Атанасова
      https://www.revita.bg

    2. Здравейте,

      В зависимост от резултатите на прегледа при личния лекар, за да определи степента на засягане на костното вещество, той може да ви назначи изследване на някои биохимични показатели в кръвта и определяне на костна плътност/ехографско или рентгеново изследване/. Може би не всичко се поема от здравната каса.

      д-р Аелита Петрова
      лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер
      консултиращ лекар в Български Рейки център

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart