Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Висок холестеролВисокото ниво на холестерол е един от факторите, които увеличават риска от сърдечно-съдови заболявания, ангина пекторис и инсулт. Високите нива на холестерол водят до мастни отлагания, наричани плаки, които причиняват свиване на артериите (атеросклероза) и ограничават притока на кръв към сърцето. Това са основните предпоставки за сърдечно-съдови нарушения.

Какво представлява холестеролът?

Холестеролът е важна субстанция, която се използва от тялото по много начини. Той играе основна роля в производството на редица естествени стероидни хормони, както и на витамин D, който контролира нивата на калций в организма. Холестеролът е основен компонент на мембраните, които оформят стените на отделните клетки във всички тъкани.

Около 80% от холестерола, циркулиращ в кръвообращението, се произвежда в човешкия организъм, предимно от черния дроб, като след това чрез кръвния поток се транспортира и към други тъкани. Останалите приблизително 20% холестерол навлизат в тялото чрез храната. Основни хранителни източници на холестерол биват яйцата, млечните мазнини, тлъстите меса и др.

Мазнините в кръвта, в това число и холестеролът, са неразтворими във водна среда. За да се осъществи транспорта им до тъканите и органите, те се свързват с белтък под формата на липопротеинови частици.

В зависимост от размерите и плътността, съществуват четири основни групи липопротеини:

  • Липопротеини с висока плътност (HDL)
  • Липопротеини с ниска плътност (LDL)
  • Липопротеини с много ниска плътност (VLDL)
  • Хиломикрони

Всяка от тези групи изпълнява различна функция в тялото.

Липопротеините с висока плътност (HDL) пренасят холестерола до черния дроб, където той бива преработен и чрез жлъчните киселини се извежда от организма. Липопротеините с висока плътност възпрепятстват натрупването на холестерол по стените на артериите, поради което той често бива споменаван и като „добър” холестерол.

Липопротеините с ниска плътност (LDL), известни още под наименованието „лош” холестерол, съдържат приблизително 70% от общия холестерол. Те го пренасят от черния дроб към органите. Когато нивата на (LDL) са в повишени количества в кръвния поток, се увреждат стените на кръвоносните съдове и обикновено се стига до развитие на атеросклероза.

Липопротеинов профил

Всеки човек, на възраст над 20 години, трябва да проверява нивата си на холестерол поне веднъж на всеки 5 години. Жените над 35 години, както и мъжете на възраст над 45 години, трябва да бъдат особено внимателни и да знаят, че са изложени на по-сериозен риск.

Най-често изследването, което се прави, е кръвен тест, наречен липопротеинов профил. Кръвният тест включва проверка на липопротеините с ниска и висока плътност, както и на триглицеридите – мазнините, навлизащи в кръвта чрез храната, която консумираме. Злоупотребата с храна, особено захар и съдържащите я продукти, както и алкохолът, водят до повишаване нивата на триглицеридите.

Защо се повишава холестеролът в кръвта?

Съществуват определени ситуации, които определят дали състоянието на холестерола в организма. Така например, наследствената предразположеност, периодът след менопаузата, употребата на някои лекарства, хроничните болести на черния дроб или бъбреците, както и наличието на захарен диабет, значително повишават рисковете от повишение в нивата на серумния холестерол.

Лошото хранене, тютюнопушенето, прекомерната консумация на алкохол, стресът, надноремното тегло и липсата на физическа активност също са фактори, които водят до повишени нива на холестерол.

Как да понижите нивата на серумния холестерол?

Драстичните положителни промени в начина на живот могат значително да подобрят ситуацията с холестерола. Преминаването към по-здравословно меню, максимално ниският прием на алкохол, отказът от тютюнопушене, са задължителна част от процеса на нормализиране на серумния холестерол.

Яжте много плодове и зеленчуци и продукти с по-голямо съдържание на влакнини и скорбяла. Месото, което консумирате, не трябва да съдържа мазнини. Избягвайте преработените храни, особено такива като бисквити, солети, вафли, кексове, сладки и др. Приготвяйте храната си с по-малко мазнина. Не запържвайте и панирайте продуктите. За предпочитане са варените и печени храни. Запишете се на спорт или поне се старайте ежедневно да ходите поне час пеша. Контролирайте теглото си и ако сте с наднормено такова – задължително преминете на диета (не драстична!) за отслабване.

Хранителни добавки като ленено масло, рибено масло и лецитин доказано намаляват нивата на холестерола и подпомагат здравето на сърдечносъдовата система.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart