Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Как да се справим с тревожносттаПредставете си следната ситуация: Времето напредва и вие закъснявате за работа. Но точно когато тръгвате да излизате, установявате, че ключовете ви ги няма! Голямото търсене започва и междувременно минават още двайсетина минути, в които вие паникьосано обикаляте стаите. Накрая все пак ги намирате, но това съвсем не ви успокоява. Усещате се нервни, неспокойни и раздразнени до крайност. Сърцето ви бие силно, имате чувството че се изпотявате и усещате слабост. За съжаление това не отминава и вие се чувствате така през целия ден…

Ако сте от хората, които често имат подобни преживявания, то тази статия е за вас.

 

Какво е тревожност?

Най-просто казано, тревожността е осъзнат или не страх от предстоящо събитие. Може да се каже, че тревожните хора непрекъснато очакват да се случи „нещо лошо”, без да съществуват никакви реални основания за това. Състоянието на тревожност е една огромна тема, която разбира се, няма как да бъде дискутирана накратко. Чисто физически, тревожността се изразява в повишаване на сърдечната честота и дори може да доведе до миокарден инфаркт, проблеми с концентрацията на работното място, трудности със съня и др.

Тревогата и стреса всъщност са физическите и емоционални реакции спрямо фактори, възприемани като заплаха. Най-често става дума за малките неща, които ви поставят на ръба и заедно с това – усещането, че „няма време за нищо”:

–  Попадате в задръстване, а мисълта че ще закъснеете за работа ви подлудява

–  Вече сте в офиса и установявате, че служебната ви поща буквално е „претъпкана” – освен всичко останало, имате да прегледате и отговорите на куп важни мейли. Изпадате в паника и се чудите откъде да започнете, чувствате се като в „капан”. Тези ваши усещания отнемат силите и енергията ви, както и намаляват способността ви да се справите.

За щастие, тази точно този тип тревожност може да бъде преодоляна доста лесно и бързо, стига да следвате стриктно съветите по-долу!

 

Спете достатъчно!

Недостигът на сън може да доведе до много сериозни последствия. Освен че вреди на физическото ви здраве, липсата на сън често предизвиква безпокойство и стрес. Понякога тази липса се превръща в порочен кръг, тъй като в последствие и самата тревожност започва да пречи на съня ви. Следвайте режим, който ви позволява да си почивате достатъчно и сами ще се убедите колко голям ефект може да има тази малка стъпка.

Усмихвайте се по-често!

Изследванията показват, че смехът значително намалява усещането за депресия и тревожност. Като цяло, постарайте се да влезете в образа на усмихнат човек и ако сте упорити, ще забележите как неусетно се превръщате в такъв… Усмихвайте се напук на всичко!

 

Подредете мислите и… пространството около себе си!

Разхвърляното ви бюро или безпорядъкът в дома, могат да ви накарат да се чувствате така, сякаш работата ви е безкрайна и да ви попречат да се отпуснете. Така че – старайте се да премахнете хаоса и безпорядъка както от работното си място, така и от дома си. Това ще ви успокои и ще ви помогне да мислиите по-рационално. Звучи странно, но е факт!

 

Показвайте благодарността си на хората, които го заслужават!

Съвременни клинични изследвания са установили, че когато хората изразяват благодарността и признателността си, негативните усещания като тревожност и безпокойство намаляват значително.

 

Внимавайте с храната!

Не преяждайте и не прекалявайте с „лошите” храни. Постарайте се да увеличите приема на храни, богати на витамини от В група и омега-3 мастни киселини. Заменете „бързите” въглехидрати с пълнозърнести храни.

Научно доказано е, че омега-3 мастни киселини значително намаляват нивата на тревожност и депресия. Ако не ги приемате в достатъчно количество с храната, изберете качествено, пречистено рибено масло – то е чудесен източник на омега-3.

Пълнозърнестите въглехидрати пък, регулират нивата на серотонин – невротрансмитерът и хормон на щастието, който ни помага да се чувстваме добре.

Внимание: доказано е, че сладките, преработени храни повишават нивата на тревожност!

 

Дишайте правилно!

Дишането е чудесен метод за намаляване симптомите на много силна тревожност и последващата от нея паника. Късите, плитки вдишвания „изпращат” сигнали за стрес и тревожност до мозъка. И обратно – дълбокото, бавно дишане успокоява!

 

Медитирайте!

До съвсем скоро ни учеха, че медитацията е много полезна за успокояване. Ооказва се, че тя може да бъде още по-полезна за човека, тъй като увеличава количеството сиво вещество в мозъка. Тревожността, лошото настроение и стреса могат да бъдат изцяло преодолени за кратък период от време, само с помощта на медитация, показват резултатите от проучвания.

 

Създайте си позитивна представа за бъдещето си

Бъдещето ви плаши, притеснявате се какво точно ви предстои, непрекъснато се чудите по отношение на определени решения… Опитайте се да изхвърлите тези мисли веднага! Звучи лесно да се каже отстрани, но в крайна сметка не е и чак толкова трудно. Представяйте си как ви се случват само хубави неща и ако трябва – насила накарайте сами себе си да повярвате в тези красиви мисли! Ефектът си струва!

 

Разхождайте се повече, използвайте всяка възможност да се раздвижите навън!

Според редица проучвания, движението, дори едно просто ходене пеша, и особено – дългите, бавни, спокойни разходки, практикувани по-често, намаляват нивата на тревожността и стреса. И обратното – колкото повече прекарвате времето си статично – пред компютъра или излежавайки се цял ден у дома на дивана, толкова повече се задълбочава тревожността ви.

 

Тишината помага!

От време на време оставайте насаме със себе си – изключете телефона си, забравете за телевизията и интернет, тълпата от хора и всичко останало, което по един или друг начин ви държи „на нокти”. Ако не всеки ден, то поне през ден си имайте своите 30 минутки, които са само и единствено ваши!

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart