Search
Филтрирай по...

defcit na jelqzo, anemia

 

Недостигът на желязо е един от най-често срещаните дефицити, от който са застрашени предимно жените. Желязото има решаващо значение за производството на хемоглобин – белтъкът, който помага на червените кръвни клетки да доставят кислород в цялото тяло.

 

Предлагаме ви да проверите дали и вие не попадате в рисковите групи! В случай, че имате някои от симптомите по-долу, задължително си направете тест за феритин!

 

*Феритин е протеинът, който се свързва с желязото. Огромна част от желязото в организма се свързва с феритина. Изследването за феритин в кръвта се прави, за да се провери количеството феритин в кръвта.

 

И така, ако често се припознавате в някои от следните ситуации, със сигурност е време да предприемете бързи мерки!

 

Постоянно чувство за умора

Усещането за силно изтощение е типичен принак за анемия. Понякога обаче, е доста трудно да се определи дали това изтощение наистина е следствие от недостига на желязо или не. Днешният интензивен начин на живот е изключително напрегнат и не е много лесно да определим кога умората е хронична, обикновена или е следствие от заболяване или сериозно състояние. Все пак умората, която е резултат от липсата на желязо по-често е комбинирана – тя е както на психическо, така и на физическо ниво и е съпроводена от чувство за недостиг на въздух.

 

Тежък и продължителен менструален период

Тежкият цикъл е причина номер 1 за недостига на желязо у жените. За да проверите с точност дали не губите прекомерно много кръв, можете да изпробвате тест с помощта на тампон. Ако се налага да сменяте тампона си повече от веднъж на всеки 2 часа, се консултирайте с вашия гинеколог!

Блед и/или жълтеникав цвят на лицето

Именно хемоглобинът придава розовия оттенък на кожата. Това означава, че ниските му нива са най-вероятната причина за болнавия вид на кожата. Внимание: прегледайте и цвета на дланите си и го сравнете с цвета при други хора. Много често когато анемията е напреднала, дланите също стават напълно жълтеникави, без никаква следа от нормалния розов оттенък.

 

Затруднено дишане

Без значение колко дълбоко си поемате въздух, когато нивата на кислород са ниски, дишането е трудно. Ако забележите, че при незначителни натоварвания като изкачване на няколко стълби или по-бързо ходене изпитвате усещане подобно на задух, незабавно потърсете специалист!

 

Сърдечно-съдови проблеми

Когато кръвта е с понижен кислороден капацитет, сърцето започва да работи на високи обороти, за да изпомпа повече кръв до тъканите. Това води до тахикардия. Бъдете особено внимателни ако страдате от сърдечно-съдови нарушения, защото тахикардията може да усложни заболяването ви.

 

Синдром на неспокойните крака

Според американски изследвания, около 15% от хората със синдром на неспокойните крака имат недостиг на желязо. Синдромът на неспокойните крака представлява разстройство, проявяващо се със странни усещания в крйниците. Тези усещания пораждат непреодолимо желание за раздвижване. За съжаление това състояние се проявява главно през нощта, което е и причина за развитие на трайни проблеми със съня и др.

 

Главоболие

При желязодефицитната анемия тялото се опитва да доставя кислород първо към мозъка и чак след това към други тъкани. Въпреки това обаче, този кислород пак е много по-малко, отколкото е необходимо. В резултат на това, мозъчните артерии набъбват, причинявайки главоболие.

 

Постоянно желание за консумация на… лед

Хората  с ниски нива на желязо в кръвта често изпитват желание за консумация на лед. Колкото и странно да звучи… помислете си добре дали ви се е случвало това напоследък!

 

Трескавост, раздразнителност и чувство на безпокойство

Животът и без това е достатъчно стресиращ, а липсата на желязо може да ви накара да се чувствате още по-тревожни. Липсата на кислород нарушава нормалното функциониране на симпатиковата нервна система и причинява сърцебиене. А това са фактори, които определено могат да ви накарат да бъдете неспокойни.

 

Косопад

Недостигът на желязо, особено онзи, който е преминал в сериозна анемия, кара тялото да превключи на „режим на оцеляване”. В такъв момент за организма е по-важно да подкрепи някои жизнено важни функции, вместо да се грижи а състоянието на косата.

 

Вегетарианство и веганство

Желязото от месото се усвоява много по-добре от желязото от растителни източници. Хапвайте месо, както и зеленолистни зеленчуци, бобови растения, пълнозърнести храни. Можете да приемате допълнително витамин С, защото то подпомага усвояването на желязото.

 

Забавена функция на щитовидната жлеза

Недостигът на желязо забавя функциите на щитовидната жлеза и пречи на нормалния метаболизъм. Според проучванията, много от пациентите с хипотиреоидизъм имат страдат от дефицит на желязо. Така че ако забележите по-ниски нива на енергия, повишаване на теглото или дори по-ниска телесна тепература, консултирайте се със специалист!

 

Странен… език

Освен че „изсмуква” цвета от езика, недостигът на желязо намалява и нивата на миоглобулина – протеин в червените кръвни клетки, който поддържа мускулното здраве. В резултат от това хората с желязодефицитна анемия се оплакват от дискомфорт в областта на езика, болки, както и по-грапава повърхност.

 

Възпалителни заболявания на червата

Дори да получавате достатъчно желязо с храната си, цьолиакията и възпалителните заболявания на червата, като болест на Крон и улцерозен колит, могат да доведат до проблеми с усвояването. Ако сте били диагностицирани с подобно заболяване, можете да се консултирате с лекаря си дали е необходимо да вземете мерки за по-доброто усвояване на желязото.

 

Кога и колко?

Изискванията за дневните дози желязо не са универсални за всички, особено що се отнася до жените. Дамите на възраст между 19 и 50 години, обикновено се нуждаят от 18 mg желязо дневно.

Но – бременните жени имат нужда от 27 mg дневно, докато кърмещите – от 9 mg дневно!

Ако сте жена над 50 годишна възраст и (вече) нямате менструация, вашите дневни нужди са само 8 mg на ден!

 

В заключение: не забравяйте, че повече желязо не означава по-добре! Покрай дефицитът на желязо, обратната ситуация често бива игнорирана, а тя е не по-малко опасна. Проучванията показват, че натрупването на желязо може да увеличи риска от инфаркт, рак и диабет, особено при по-възрастните хора!

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

// Трейкинг код ЕТАРГЕТ //
×

Cart