Search
Филтрирай по...

кости, здраве на костите и ставите, остеопорозаПациентите с остеопороза (в буквален превод – порести кости) се увеличават все повече. Остеопорозата е състояние, при което тялото не възстановява костните клетки, изгубени по естествен начин с течение на времето. Така костната плътност намалява и с напредване на възрастта склонността към фрактури се увеличава. Установено е, че витамин D има първостепенна роля в предотвратяването на остеопорозата. Ето как може да ви бъде полезен за предотвратяване на заболяването.

 

 

Витамин D и здравите кости

 

 

Знаем, че калцият е важен за здравината и стабилността на костите: той помага за тяхната реминерализация и спомага за образуването на нова костна тъкан, като така предотвратява крехкостта и фрактурите. Но много хора не знаят, че без достатъчно витамин D калцият не би могъл да си свърши работата.

 

 

Калцият е един от най-съществените минерали в човешкото тяло – 99% от него се намира в костите и тялото ни. С храната ние си доставяме калций, но той трябва да се абсорбира в кръвта и тъканите, за да ни бъде полезен.

 

 

Витамин D помага на калция да се абсорбира в кръвния поток, с чиято помощ може да се придвижи до костите и други части на тялото, където да може да се използва. Без този важен витамин тялото не би могло да абсорбира достатъчно калций, за да се образува нова костна тъкан и костите да се поддържат стабилни. Витамин D може да помогне и за предотвратяване на фрактури, като укрепва мускулите и нервите и така счупването на костите става по-малко вероятно.

 

 

Връзката между витамин D и остеопорозата

 

 

Хората с диагностицирана остеопороза имат значително по-ниски нива на витамин D в кръвта в сравнение с хората, които не са засегнати от тази болест. Направени са няколко проучвания с цел да се установи дали приемането на добавки с витамин D може да помогне за превенцията на заболяването. Резултатите са окуражаващи.

 

 

Да вземем например едно британско изследване, в което изследователите установили, че жените, които са приемали добавки с витамин D, имат по-плътни и здрави кости от жените, които не са приемали добавки, което предполага, че добавката може да осигури защита на костите и да предотврати загубата на костно вещество, характерна за остеопорозата.

 

 

При аналогично изследване в САЩ са наблюдавани възрастни пациенти – и страдащи от остеопороза, и незасегнати от това заболяване. Те установили, че тези, които са приемали добавки с витамин D, са имали значително по-ниска честота на фрактурите от хората, които не са приемали добавка.

 

 

Изложени ли сте на риск от остеопороза?

 

Остеопорозата може да засегне всеки човек, но някои хора имат специфики на организма или навици, които ги поставят в рисковата група. Ето кои са основните рискови фактори за развитие на остеопороза:

 

– Женският пол (жените са два пъти по-застрашени от остеопороза в сравнение с мъжете)

– Напредналата възраст

– Принадлежността към кавказка или азиатска раса

– Семейната история

– Фината костна структура

– Ниските нива на половите хормони

Хиперфункцията на щитовидната, паращитовидната или надбъбречните жлези

– Заседналият живот

– Тютюнопушенето

Прекомерната употреба на алкохол

– Лошото хранене, хранителните разстройства

– Използването на някои медикаменти, включително стероиди, и някои противоракови лекарства, медикаменти, прилагани при депресия, отслабена имунна система, стомашен рефлукс и припадъци

 

 

Ако имате един или повече от тези рискови фактори, приемането на витамин D може да предотврати или да забави загубата на костна маса и влошаването на костната плътност, които иначе могат да доведат до остеопороза.

 

 

Да получиш достатъчно витамин D

 

Можем да се снабдим с важния витамин не само чрез някои от храните, които ядем – например мазна риба и мляко, но и чрез излагане на слънце. Ултравиолетовите лъчи в слънчевата светлина предизвикват промени в нашата кожа, при които веществото превитамин D се преобразува във витамин D, така полезен на нашето тяло. Но този процес е неравномерен, тъй като количеството ултравиолетови лъчи зависи от сезонните промени и престоя ни на сянка. Няколко проучвания показват, че намаленото излагане на слънце през зимните месеци води до по-ниски нива на витамин D, което става причина за повече фрактури впоследствие.

 

 

Съвременният начи на живот и хранене могат да ни попречат да се сдобием с достатъчно витамин D от естествените природни източници. Затова приемането на добавки е важна част от подсигуряването на достатъчно витамин за предотвратяване на загубата на костна маса и получаване на всички ползи от витамина за организма.

 

 

Витамин D не само подпомага изграждането на здрави кости, но подсилва имунната система, служи като превенция на диабета, лекува високото кръвно налягане, дори намалява риска от някои видове рак. Ако не сте сигурни, че можете да получите достатъчно витамин D при обичайния ви режим, допълнителното приемане на витамина може да е идеалното решение, за да можете да разчитате на всичките му чудотворни предимства.

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart