Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

stress-3Съвременният живот е крайно стресиращ – служебни отговорности, крайни срокове, лични ангажименти и какви ли не грижи. Затова е много важно да умеем да си почиваме добре и да приемаме по-спокойно онова, което не ни се нрави.

Всеки знае какво е усещането за силен стрес, но малко хора са наясно какви реакции предизвикват в тялото негативните преживявания и емоции.

Когато сте стресирани хипоталамусът – висшият център на вегетативната нервна система, започва да подава сигнали сигнали към други органи и системи в тялото.

Това предизвиква някои нервни и хормонални реакции, следствие на което надбъбречните жлези започват да отделят хормони, включително адреналин и кортизол.

Какво представлява кортизолът и какво прави той? Кортизолът е стероиден хормон или по-точно – глюкокортикоид, който се секретира от кората на надбъбречните жлези. Всички ние се нуждаем от кортиола, за да живеем.

Ползите от освобождаването на малки количества кортизол в тялото, са следните:

Помага на организма да контролира стреса.

Участва в регулирането на кръвното налягане.

Участва в регулирането на кръвната захар и превръщането на захарта и мазнините в енергия.

Важен е за правилното функционниране на имунната система.

Поддържането на високи нива на кортизол обаче, може да доведе до много негативни последици. Ако това състояние продължи по-дълъг период от време, се развива т. нар. синдром на Кушинг.

Някои от причините за развитието на синдром на Кушинг, са:

-Хроничен стрес

-Нарушения във функционирането на надбъбречните жлези, които предизвикват засилено отделяне на кортизол

-Прием на стероидни лекарства

-Злоупотреба с алкохол

-Тежка депресия

 

Високи нива на кортизол (синдром на Кушинг) – симптоми

Промени в настроението. Раздразнителност, депресия и тревожност по-интензивно и по-често от обикновено. Съвсем нормално е понякога да се чувствате емоционално зле. Но ако тези състояния стават все по-интензивни, е много вероятно те да са следствие от дългосрочните ефекти на кортизола върху синтеза на серотонин и допамин.

Храносмилателни проблеми. Високият кортизол нарушава производството на ензимите, необходими за смилането на храната и намалява абсорбцията на витамини, минерали и други хранителни вещества. Установено е, че стресът се причислява сред топ причините храносмилателната система да не функцонира правилно.

Болести на сърцето и хипертония. Твърде стресиращият начин на живот, може да доведе до повишение в нивата на кръвното налягане и да повиши риска от сърдечно-съдови болести.

Проблеми със съня.  Обикновено синтезът на кортизол е по-засилен сутрин, когато трябва да сте свежи и енергични. Но хората, чиито надбъбречни жлези произвеждат повече кортизол от необходимото, в сутрешните часове се чувстват уморени, а вечер – бодърстват.

Повишение на теглото. Кортизолът е мощен стимулатор на апетита и същевременно засилва желанието за сладко. Високите концентрации на кортизол в тялото за продължителен период от време, трайно увеличават необходимостта от мазни, тежки и сладки храни в по-големи количества.

Преждевременно стареене на кожата и бръчки. Високите нива на кортизол дехидратират кожата, което естествено – води до преждевременно образуване на бръчки.

Общи симптоми при висок кортизол:

Болки в гърба и врата

У жените – повишена чувствителност към инфекции, следствие на отслабени имунни защити

У жените – окосмяване по лицето

У жените – поява на стрии с розов оттенък (приличат на стриите, които се появяват по време на бременност)

 

Как да контролирате свръхпроизводството на кортизол?

Намалете приема на кофеин! Установено е, че около 200 mg кофеин повишават нивата на кортиозл в кръвта с 30%. Ако сте страстни любители на кафето, пробвайте за не по-малко от 2 седмици да го заместите с нещо друго, за да видите как ще се чувствате. По този начин ще разберете дали кофеинът действително ви пречи или не.

Спете повече! Опитайте се колкото може по-често да си лягате не по-късно от 22 ч., защото часовете между 22:00 и 00:00 са много важни за възстановяването на организма! Качествената почивка през нощта понижава отделянето на кортизол и възстановява всички органи и системи в тялото.

Поддържайте кръвната захар стабилна! Ще се наложи да преустановите начина си на хранене и да започнете да хапвате по малко, по-често и в пределени часове от деня. Откажете се от рафинираната захар, „бързите” въглехидрати, подсладените напитки, изделията от бяло брашно и всевъзможните чипсове, солети, бисквити, вафли и под. Нека менюто ви се състои от добре балансирана комбинация от протеини, сложни въглехидрати и полезни мазнини. Внимание: диетата, богата на сложни въглехидрати поддържа нивата на кортизол много по-ниски, отколкото всяка една нисковъглехидратна диета!

Приемайте достатъчно течности! Пийте не по-малко от 1,5 л. вода дневно! И една важна подробност: изпиването на чаша вода сутрин веднага след ставане и 1 чаша вечер точно преди лягане, помага за поддържане на ниски нива на кортизола!

Приемайте анти-стрес билки! Доказано е, че най-ефективните срещу високия кортизол билки са ашваганда, златен корен и кордицепс.

Ашваганда. Традиционна адаптогенна аюрведа билка, използвана основно срещу тревожност. Тя принадлежи към специалната група растения, известни като адаптогени. Адаптогените нямат нито стимулиращо, нито успокояващо действие, а привеждат организма в абсолютно равновесие, благодарение на което той може да устои на стреса.

Златен корен. Това е друг адаптогенна билка, използвана в традиционната китайска медицина, с цел увеличаване на жизнеността и издръжливостта. Понижава нивата на кортизола и увеличава устойчивостта към стрес, но има леко активизиращо действие, поради което е подходящ избор при умора и изтощение. Установено е, че облекчава симптомите на депресия, дори по-бързо от някои конвенционални антидепресанти. Златният корен също така увеличава допамина, серотонина и норепинефрина – мозъчните химикали, които подобряват настроението.

Кордицепс. Една от най-ефикасните медицински гъби, използвана в традиционната китайска медицина за повишаване на издръжливостта и насърчаване на дълголетието. Установено е, че регулира нивата на кортизол и повишава тонуса и енергията.

Друго средство за контрол върху кортизола, е фосфатидил-серинът. 

Фосфатидилсерин (PS) е част от групата на фосфолпидите и се среща в естествен вид в мозъка и нервната система. Фосфатидилсерин намалява ефектите на физическия и на психическия стрес, и поддържа нивата на кортизола в нормални граници. Има уникално въздействие върху мисловната дейност, паметта и фокуса.

 

 

 

 

 

Тази публикация има 3 коментари

  1. Здравеите пиша ви късно през ноща .Аз съм бременна вече в 8-миа месец, имам сърбежи по тялото .Личния лекар ми изписа КОРТИЗОЛ някакъв лосион за мазане.до колко може да вреди на плода(бебето).моля за отговор благодаря ви много .

    1. Здравейте,

      Обикновено по време на бременност кортизонови препарати се изписват когато ползата от тях многократно надвишава възможния риск от увреждане на плода. Но вие сте в края на бременността, а кожното приложение не е толкова опасно. Освен това стресът от постоянния сърбеж също не е полезен. Вероятно Вашият лекар е преценил, че при разумно приложение в малки дози няма да има опасност. Ако не са правени, добре е да се направят изследвания за бъбречна и чернодробна функция. А може би не пиете достатъчно вода?
      Може да опитате да потушите сърбежа с природни средства, напр. с Алое вера, сода бикарбонат, лимонов сок, ябълков оцет и др.

      д-р Аелита Петрова
      лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер
      консултиращ лекар в Български Рейки център

    2. Имате висока кръвна захар!

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart