Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

ефикасно намаляване на теглото

Години наред системата, предлагана на хората, които искат да отслабнат, изглежда съвсем проста и логична: изгаряйте повече калории, отколкото консумирате. Звучи лесно, нали?

За съжаление, както и всичко друго, свързано с човешкото тяло, това не е чак толкова лесно постижимо. С течение на времето се появяват все повече научни доказателства, които потвърждават това, което много от нас са подозирали през цялото време: напълняването и отслабването се влияят от много повече фактори. Генетиката, полът, възрастта, хормоните, стресът, наличието на токсини – с това списъкът не свършва. Дори социалните условия и околната среда могат да влияят на нашето тегло.

 

Дефицитът на витамин D причинява натрупване на телесна маса

Много от най-новите изследвания за повишаването на теглото са свързани именно с дефицита на витамин D. Според проучване, публикувано в The American Journal of Clinical Nutrition, жените, при които нивото на витамин D в кръвта достига здравословни нива чрез приемане на добавки по време на изпълнение на програма за отслабване с диета и упражнения, са постигнали много по-добри резултати от онези, при които тези нива на Витамин D са били по-ниски.

 

Друго изследване, публикувано в същото издание, показва, че по отношение на  положителните ефекти от загубата на излишно тегло като по-ниските нива на кръвното налягане, кръвната захар и инсулина, е постигнат по-добър резултат при участниците, които са приемали калций и витамин D по време на своята програма за отслабване.

 

Засега връзката между витамин D и понижаването на теглото не е ясно установена. Някои учени предполагат, че мастните клетки имат специални витамин D рецептори, които определят дали мазнините трябва да бъдат изгорени или съхранени като излишна телесна маса. Според тях рецепторните клетки в мозъка, отговорни за контролирането на метаболизма и усещането за глад, се нуждаят от витамин D, за да функционират правилно.

Витамин D въздейства и върху възпаленията, свързани с наднорменото тегло – доказано е, че те намаляват. Това показва, че дори да не постигаме желания категоричен резултат при отслабване, ако в организма ни има достатъчни нива на витамин D, то тогава намалява стресът върху нашето тяло, а по този начин – и вредните ефекти от поддържането на наднормено тегло.

 

Други фактори, свързани с витамин D, които трябва да имаме предвид

Недостигът на витамин D е свързан и с някои заболявания, които също могат да доведат до повишаване на теглото. Слабото присъствие на витамин D в организма е свързано със състоянието на депресия, а проявите на умора и апатия при депресивни състояния могат да доведат до отслабване на физическата активност, което води до наддаване на тегло. Дефицитът на витамин D е свързан и със слабия контрол на нивата на кръвната захар в организма, което може да доведе до напълняване и риск от развиване на диабет. Дори доста сериозни заболявания като ревматоиден артрит (RA) и множествена склероза (MS) също зависят от нивата на витамин D – в този случай намаляването на физическата активност може да доведе до увеличаване на теглото, а това обостря симптомите на двете заболявания. В някои случаи на RA и MS се използва преднизон – кортикостероид, а сред страничните ефекти от това въздействие е и увеличаването на телесната маса.

 

Най-добрите източници на витамин D

Мазните риби като треска, риба тон, скумрия и сьомга, а също и кравето мляко и яйцата, са храните, които са най-добри източници на витамин D (според The World’s Healthiest Foods). В този списък влизат и някои видове гъби, особено ако са били изложени на ултравиолетови лъчи.

 

Кожата е способна да произвежда витамин D под въздействието на слънчевите лъчи. Но много фактори могат да попречат на този процес: сезонът, климатичните условия, местоживеенето (по на север слънчевата светлина е по-слаба), нивото на замърсяване на околната среда. А напоследък към този списък се добавят и силните слънцезащитни продукти. Точно за да бъдат преодолени тези ефекти и да се достигнат препоръчителните нива на витамина в организма, при повечето хора се явява необходимост да си го набавят с помощта на хранителни добавки.

 

Още полезни съвети за намаляване на теглото

Не е открито вълшебно хапче за отслабване. Включването на добавки с витамин D е важна стъпка към освобождаването от излишните килограми. Но към това е добре да се добавят и важни промени в начина на живот като например 30-минутни физически упражнения 5-6 пъти в седмицата. Няколко промени в начина на хранене също могат да ви гарантират по-добър резултат: за сметка на преработените захари, във вашата диета е добре да присъстват повече плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни. Заменете и животинските мазнини (в червеното месо, млякото, сиренето) с растителни полиненаситени и мононенаситени мазнини (които се съдържат например в зехтина и авокадото), които са много по-благоприятни за здравето на сърцето и по-добрата форма на вашия организъм.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart