Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Диабет

 

14 ноември е световният ден за борба с диабета – заболяване, добило мащабите на епидемия… Чества се още от 1991 г. насам под егидата на СЗО (Световната здравна организация).

 

Данните за страната ни сочат, че у нас диабетиците наброяват около 575 000 души, а хората в преддиабетно състояние са не по-малко от 220 000. Не по-малко тревожен е фактът, че недиагностицираните случаи са оценени на около 170 000!

 

За съжаление България е на последното място сред европейските държави по условия за профилактика и лечение на заболяването. Пациентите с вече поставена диагноза и с добър контрол върху състоянието си, са едва 25%, докато цели 40% от диабетиците не са посещавали лекар през последните 12 месеца.

 

Само за сравнение – в останалите европейски държави, 62,6% от диабетиците се гружат добре за себе си. Препоръките към страната ни са за създаване на диабетен регистър, по-добра профилактика на заболяването, цялостна реформа в здравеопазването, както и коренни промени в начина на хранене.

 

Кръвната захар или глюкозата, е необходима част от химията на тялото ви, която ви кара да се чувствате жизнени! Когато нивата на кръвната захар са в нормите, вашата имунна система е силна, пре деня имате енергия, а нощем – спите добре и т.н. Високите или пък – занижени нива на кръвна захар, не са добър показател.

 

Контролът върху кръвната захара и храненето

 

Захарите от всяка храна, която консумирате, повдигат нивата на глюкозата в кръвта. Тогава тялото реагира чрез инсулин – хормонът, произвеждан от панкреаса. Инсулинът понижава нивата на кръвната захар, увеличавайки скоростта, с която глюкозата се усвоява от клетките в тялото.

 

Когато например дълго време стоите гладни, хапнали сте повечко „боклуци” или хормоните ви са извън баланс, кръвната захар може доста да се понижи. Когато това се случи, надбъбречните жлези жлези започват да отделят адреналин и кортизол, за да се справят със ситуацията. Тогава трябва да се вземе храна, която бавно и постепенно ще нормализира нивата на кръвна захар. Имайте предвид, че когато се храните по-малко от 3 пъти дневно, кръвната ви захар трудно ще бъде в равновесие. Спазвайте този принцип и спазвайте времето за закуска, обяд и вечеря! Според много специалисти, хапването на по-малки количества храна, но по 5-6 пъти дневно пък, е още по-здравословно.

 

Проверете дали кръвната ви захар е в равновесие!

 

Талията ви доста окръглена ли е, за разлика от други части на тялото ви?

Трудно ли отслабвате?

Често ли ви се прияжда сладко?

Веднага след като се нахраните, се чувствате много по-добре и значително по-енергични?

Ставате ли силно раздразнителни, ако пропуснете хранене?

Случва ли ви се да плачете без причина?

Често ли ви се случва да бъдете разсеяни и някак безжизнени?

Получавате ли пристъпи на паника и тревожност?

Будите ли се през нощта?

Общо вето сте гладни през целия ден?

Често ли сте сънливи в следобедните часове на деня?

 

Ако отговорите положително на повечето от горепосочените въпроси, вероятно трябва да се консултирате със специалист, който да ви назначи изследвания.

 

 

 

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart