Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

предменструален синдром

 

 

Предменструалният синдром включва голямо разнообразие от симптоми, някой от които промени в настроението, напрежение в гърдите, повишен апетит, умора, раздразнителност и депресия. Средно 3 от 4 жени страдат от поне един от тези симптоми, като пика в проявата на тези симптоми са към края на 20-те и началото на 30-те годиини. Те могат да се проявят много силно в едни месеци, докато в други – да бъдат едва доловими. Въпреки това жените не трябва да допускат да контролират живота им. Лечението и промяната в начина на живот могат да овладеят и намалят симптомите на предменструалния симптом.

Най-често срещаните белези и симптоми на предменструалния симптом включват:

Емоционални и поведенчески симптоми:

–          Напрежение или тревожност

–          Депресивно настроение

–          Промени в настроението, раздразнителност или гняв

–          Промени в апетита

–          Безсъние

–          Социална изолация

–          Намалена концентрация

 

Физически симптоми и белези:

–          Ставни и мускулни болки

–          Главоболие

–          Умора

–          Покачване на теглото свързано със задържане на вода

–          Подуване на корема

–          Чувствителност на гърдите

–          Акне

–          Запек или диария

Въпреки че списъкът със симптоми е дълъг, повечето жените с предменструален синдром изпитват само някои от тях. При някои физическата болка и емоционалният стрес са толкова силни, че могат да повлияят ежедневните им дейности. Независимо от тежестта на някои симптоми, те изчезват с началото на менструацията. Повечето жени успяват да се справят с ПМС дори и само с промяна в начина на живот.

 

Причини за ПМС

Въпреки че причината за ПМС не е напълно известна, има някои фактори, които допринасят за това състояние.

–          Циклични хормонални промени. Симптомите на ПМС се променят с някои хормонални колебания и изчезват по време на бременност и менопауза.

–          Химични промени в мозъка. Колебанията в нивото на серотонина, невротрансмитер, за който се счита, че играе основна роля в промяната на настроението, вероятно са един от пусковите механизми на ПМС. Недостатъчните количества на серотонин биха могли да доведат до предменструална депресия, умора, повишен апетит и нарушения в съня.

–          Депресия. Някои жени, страдащи от тежък предменструален синдром, имат недиагностицирана депресия, въпреки че депресията сама по себе си не може да предизвика всички симптоми характерни за ПМС.

–          Стрес. Стресът може да агравира симптомите на ПМС.

–          Недоимъчно хранене. Някои от симптомите на ПМС се свързват с ниски нива на витамини и минерали. Влияние оказва и консумацията на много солена храна, която може да доведе до задръжка на течности, както и употребата на алкохолни напитки, които могат да причинят промана в настроението.

Как да поставим диагнозата?

Няма специфична обективна находка или лабораторни изследвания, които да потвърждавата диагнозата ПМС. Ето как по-лесно да разберете дали и вие страдате от ПМС?

–          Водете си дневник. Записвайте симптомите върху менструалния календар в рамките на поне два менструални цикъла. Важно е да се отбележат първия и последен ден със сипмтоми на ПМС, както и началото и края на менструацията.

–          Попълвайте въпросник. Започнете попълване на въпросник от първия ден на менструацията.Въпросниците съдържат всеки един симптом характерен за ПМС, като се отбелязва в кои дни какви оплаквания се появяват. Това подпомага по-точната оценка на състоянието на пациента.

 

Лечение

 

Различните медикаменти използвани за лечение на ПМС се отразяват различни при различните пациентки.  Обичайно изписваните медикаменти включват антидепресанти, нестероидни противовъзпалителни, диуретици, орални контрацептиви, прогестеронови препарати.

 

Някои промени в начина на живот, хранителния режими физическата активност също могат да допренесат за овладяването на ПМС.

 

Промени в хранителния режим:

 

–          Препоръчително е да се яде по-често и по-малки количества, за да се намали усещането за подуване.

–          Намалява се консумацията на сол и много солени храни, за да се предотврати задържането на течности.

–          Храната трябва да е богата на бавни въглехидрати и фибри, които се съдържат в плодовете, зеленчуците и пълнозърнестите култури.

–          При недостатъчен прием с храненето на калциЙ е препоръчително да се приема като хранителна добавка.

–          Важен е всекидневения прием на мултивитамини.

–          Избягва се кофеина и алкохола.

 

 

Включете повече упражнения  

 

Включете поне 30 минути бързо ходене, колоездене, плуване или други аеробни упражнения поне три пъти седмично. Всекидневната физическа активност спомага за подобряване на общото здравословно състояние, както и за намаляване на умората и депресивните настроения.

 

Хранителни добавки срещу ПМС

 

Много хранителни добавки и фитопрепарати се използват за облекчаване на симптомите на ПМС. С тях се постига добър терапевтичен ефект, а странични ефекти се наблюдават много рядко.

 

–          Калций. Приемането на 1200 мг калций дневно може да редуцира симптомите на ПМС. Освен това дългосрочната употреба на калций намалява и риска от остеопороза.

–          Магнезий. 400 мг Магнезий дневно са достатъчни за предотвратяване на задръжането на течности, напрежението в гърдите и подуването при жени с ПМС.

–          Витамин В-6. Препоръчителен е приемът на 50 до 100 мг дневно.

–          Витамин Е. Приемът на 400 IU  дневно спомага за намаляване на производството на простагландини, причиняващи крампи и напрежение е гърдите.

–          Фитопрепарати. Приемът на гроздовиден ресник, витекс, див ямс, глухарче, масло от вечерна иглика, както и комбинираните фитопрепарати, успешно повлияват симптомите на ПМС и са подходящи за упореба от жени във всички възрасти.

 

Ревита препоръчва:

ПМС формула

Див ям

Витекс

Гроздовиден ресник

Алайв калций+вит Д

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart