Search
Филтрирай по...

децата и храненето

 

 

Огледайте се около себе си. Все повече деца развиват заболявания, които доскоро се считаха характерни само за възрастните. Как е възможно това? Още по-притеснителното е, че някои хронични заболявания нанасят на организма поражения с години, преди да се проявят симптомите им. Едва ли някой би очаквал от дете в началото на юношеството си да е развило хронично страдание, но за съжаление заболеваемостта сред тях започва да придобива епидемичен характер.

 

Отдавна е ясно, че здравето на подрастващите е застрашено от прекомерната консумация на нездравословни храни. В тази категория се включват всевъзможните сандвичи и други продукти от веригите за бързо хранене, огромен брой захарни изделия и така любимите чипс, пуканки, сладки лакомства и др.

 

Наднорменото тегло при децата и рискът от диабет. Шокиращо – между 6 и 19% от децата в Европа са с наднормено или свръхтегло. В началото на осемдесетте години на миналия век тези стойности  са били почти три пъти по-ниски. И още – други 15% са с предразположеност към наднормено тегло. Броят на деца с наднормено тегло във възрастовата група между 2 и 5 години е нараснал средно от 5 на над 12% в рамките на три десетилетия! Същата тревожна тенденция се наблюдава и в горната детска възрастова група – 80% от тези, които са с наднормено тегло между десетата и петнадесетата година, имат същия проблем и когато са на 25.

 

Има два основни типа диабет. Тип 1 засяга около 10 % от всички диабетици и обикновено се развива още в ранно детство. Има предположение, че появата му е свързана с прекарана вирусна инфекция на панкреаса, в резултат от която инсулиновата секреция се нарушава. Поради това, пациентите с диабет тип 1, имат постоянна нужда от инсулин под формата на инжекции.

 

Диабет тип 2 се развива при възрастни хора, предимно с наднормено тегло,  във възрастта между 50 и 70 години. В този случай производството на инсулин продължава, често дори той се среща в по-високи дози, но проблемът е в това, че клетките са развили резистентност към него и не могат да го усвояват. Казано с по-прости думи – клетъчната мембрана не допуска инсулина през себе си, за да може той да свърши своята работа. По този начин, в кръвта се натрупват високи количества глюкоза. 80% от пациентите с диабет тип 2, са с наднормено или свръхтегло.  За съжаление обаче, това заболяване не е запазена територия за мъже и жени над 50 години – 7% от всички диабетици с този тип са в тийнейджърска възраст! Вече има и случаи, макар и редки, на съвсем малки деца, диагностицирани с диабет тип 2. Най-стряскащото е, че само за двадесет години – между 1990 и 2010 г. заболеваемостта от диабет сред децата е скочила десет пъти!

 

Още в средата на миналия век се появява предположението, че голяма заслуга за развитието на диабет и другите болести на модерното време,  има повишената консумация на рафинирани въглехидрати.

 

Рафинирана захар. Концентрацията на рафинирани въглехидрати подлъгва вкусовите рецептори. Ако например, човек  опита да изяде 12 ябълки за да получи съответното количество плодова захар, със сигурност още някъде по средата той ще получи чувство на ситост и ще се откаже. По този начин организмът сам ограничава количеството приета плодова захар до нормални нива. Но тъй като в рафинираната захар концентрацията е много висока, често човек не може да прецени кога да спре, поемайки многократно по-големи от нужните количества от тази висококалорична храна. И за съжаление, живеем във времето, в което хората буквално се давят със захар – от осемдесетте години на миналия век, до 2008 г., консумацията на рафинирана захар е нараснала с повече от 30%!

 

Диабет тип 2 никога не идва като гръм от ясно небе. Той се развива бавно, постепенно, с течение на години. Основните предпоставки са две –  начинът на хранене и натрупването на излишни килограми.  А излишните килограми, най-често са резултат от начина на хранене. Днес обаче, диабетът може да се развие много по-бързо, отколкото преди половин век. Наднорменото тегло в детска възраст повишава многократно вероятността от появата в по-късна възраст на сериозни здравословни проблеми като високо кръвно налягане, повишени нива на холестерол и диабет.

 

Каква е оптималната дневна захар? Допустимо е до 25 % от дневния прием на калории да идва от захари. При неспазване на тази пропорция може да се стигне до сериозен спад на някои микроелементи , като например калций, в организма. Ако се приеме, че средно човек консумира храна четири пъти дневно, посредством три основни хранения и едно междинно, това прави около две хиляди калории. Да си представим всичко това в една голяма чиния, разделена на четири равни части – е, сега да продължим и да приемем, че една четвърт от тази чиния е пълна със… захар. Изглежда прекалено много, но не бива да се забравя, че захарта присъства почти навсякъде, и то в големи количества – в безалкохолните напитки, в шоколадовите десерти, в тестените изделия и хляба, във варивата, в ориза, в картофите и т.н. Така че, 1/4 от тази чиния, пълна условно със захар, на пръв поглед изглежда много, но е в рамките на допустимото. По-притеснителното е, че голяма част от хората редовно надвишават тази пропорция!

 

Според данни на Националния център за опазване на общественото здраве, българинът консумира средно по 36 килограма захар на година, което прави точно по 100 гр на ден! Всеки лесно може да се убеди нагледно колко много е всъщност това количество дневно.

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart