Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

депресия и тревожност

 

 

Съвременните проучвания показват, че начинът по който се храним е в тясна връзка с психо-емоционалното ни състояние. Вече е категорично доказано, че някои храни, които ни карат да се чувстваме спокойни, а други – въздействат зле на психиката и нервната ни система.

 

Така че, ако изпитвате стрес, тревожност или пристъпи на паника и/или често изпадате в депресивни състояния, можете да промените това само с помощта на… храната!

 

Предлагаме ви списък на едни от най-полезните храни срещу стрес, депресия и тревожност! Ще видите и кои храни и напитки са абсолютно забранени при наличието на подобни състояния. Гарантираме ви, че ако въведете сериозни промени в диетата си, ще започнете да се чувствате значително по-спокойни, уверени и щастливи!

 

И така, ето какво най-често да хапвате в периоди на интензивен стрес!

 

 

Богати на триптофан храни

 

  • Пуешко месо
  • Пилешко месо
  • Прясно мляко
  • Банани
  • Овесени ядки
  • Фъстъчено масло
  • Сусам

 

Триптофанът е незаменима аминокиселина, съдържаща се в белтъците на храната. Триптофанът оказва много добър ефект върху мозъка, тъй като го кара да произвежда химикали, повишаващи настроението. Серотонинът пък – т. нар. хормон на щастието в организма се синтезира пряко от триптофан. Серотонинът има много важна роля по отношение на настроението, агресивността, апетита, сексуалността. Участва в процесите на стареене и е важен за способността за учене и запаметяване. Доказано е, че в огромната част от случаите, ниските нива на серотонин водят до агресивно поведение и различни нервни разстройства.

 

 

Храни, богати на В витамини

 

  • Говеждо месо
  • Свинско месо
  • Пилешко месо
  • Зеленолистни зеленчуци
  • Бобови растения
  • Портокали и други ситрусови плодове
  • Ориз
  • Ядки
  • Яйца

 

Недостигът на витамини от В групата, предизвиква резки спадове в настроението и дори повече – срив на нервната система. Дефицитът им (особено на фолиева киселина и витамин В12), може да доведе до сериозни последици.

 

 

 

Пълнозърнести храни

 

Въглехидратите също увеличават производството на серотонин в мозъка. В случая обаче, има една много важна подробност: това не се отнася за т. нар. „бързи” въглехидрати! Избирайте само пълнозърнести храни, пълнозърнест хляб, кафяв ориз и др. И забравете за бял хляб, бял ориз, сладкиши, бонбони и др. Захарите, които се съдържат в пълнозърнестите продукти, се освобождават много по-бавно. За разлика от тях, преработените въглехидрати ви дават огромен прилив на енергия веднага след консумацията, но след това настъпва пик в нивата на инсулина. Това води до рязък спад в нивата на кръвната захар, а вие се чувствате апатични и отнесени.

 

 

Храни със съдържание на омега 3 мастни киселини

 

Доказано е, че омега 3 полиненаситени мастни киселини (EPA и DHA), подобряват настроението и повишават тонуса и жизнеността. Най-добрият източник на омега 3 са мазните риби, като сьомга, сардина, аншоа, херинга, риба тон, пъстърва, скумрия и др.

До момента са правени редица изследвания върху различните психо-емоционални разстройства. Резултатите от тях показват, че когато пациентите приемат и омега 3 заедно с традиционната си терапия от антидепресанти, лечението е много по-успешно.

 

 

Храни с високо съдържание на протеини

 

  • Кисело мляко
  • Риба
  • Месо
  • Сирене
  • Яйца
  • Ядки
  • Фасул
  • Леща
  • Соя

 

Протеините спомагат за производството на норадреналин и допамин в мозъка. Подобно на серотонина, норадреналинът и допаминът са невротрансмитери, които участват в предаването на нервните импулси.

 

Откажете се от следните храни и напитки:

 

Кафе и други напитки със съдържание на кофеин. Кофеинът наистина увеличава нивата на енергия. Проблемът обаче е, че той потиска производството на серотонин в мозъка. Най-добре се откажете от него или просто намалете консумацията му до абсолютния минимум – с други думи – не повече от едно кафе дневно.

 

Бонбони и сладкиши. Кой не обича бонбони и сладкиши! Но… Захарта се абсорбира много бързо в кръвния поток, което предизвиква много бърз и прилив на енергия. Скоро след това обаче, производството на инсулин в тялото се увеличава. Всичко това предизвиква усещане за умора, раздразнителност, неадекватност, липса на концентрация и др.

 

Алкохол. Съществува едно много погрешно твърдение – а именно, че алкохолът успокоява състоянията на стрес и тревожност. Този ефект обаче, не само че е временен, но и напълно фалшив. В дългосрочен план, алкохолът може да доведе до дълбока депресия. Подобно на кофеина, и той е диуретик, а когато организмът е дехидратиран, настъпва силен психо-емоционален спад.

 

 

Revita Ви препоръчва:

 

5-Хидрокситриптофан 50 mg x 30 таблетки 5-хидрокситриптофан

 

 

Alive! / Алайв 1 G x 30 таблетки      Алайв

 

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart