Search
Филтрирай по...

как да се справим с преяждането

 

Всички знаем, че по време на празниците се поддаваме на изкушенията и прекалявяме, прекаляваме, прекаляваме…Прекаляваме с ядене и пиене,  с танци, и…с други неща. Може би тази година сме спазили традицията и упорито сме постили, с мъка удържайки се и нетърпеливо очаквайки деня, когато ще му отпуснем края. Или здравословното хранене е постоянния ни начин на хранене и нямаме нужда от съвети?

 

Така или иначе, постили или непостили, хранещи се здравословно или постоянно нарушаващи правилата, всички сме подложени на изкушенията на празника и от силата на мотивацията ни зависи какво ще направим – ще се поддадем и после ще се чувстваме зле или ще управляваме   апетита си и няма да му се дадем.

 

Сред изобилието на празничната трапеза е трудно да се удържим и да не преядем. Но ако се спазват някои изпитани съвети, това може да се улесни.

 

Мнозина все още мислят, че ако не ядат през деня, няма опасност от преяждане на празничната вечеря и ще могат да се вместят в нормата за калории. Звучи добре, но за съжаление  знаем –  не става така. Пропускайки дневното хранене, на вечерята ще сте раздразнителни и изморени. Освен това, недостигът на хранителни вещества за мозъка може да предизвика главоболие, което да опропасти целия ви празник. Ето защо е добре в празничния ден да се закусва и обядва  нормално, например:

Закуска – овесена каша с обезмаслено мляко,

Втора закуска – малко орехи и стафиди с чаша чай,

Обяд – салата и сандвич с пълнозърнест хляб.

 

Преди да тръгнете за празника /или преди да дойдат гостите/,  хапнете също нещо малко  с високо съдъжание на фибри, напр. филийка препечен пълнозърнест хляб с малко салата от моркови с целина.  Фибрите набъбват в стомаха и ограничават приетата впоследствие храна, засищат и намаляват апетита.

 

Може да вземете и една доза ХУСК – 6 капс. с голяма чаша вода и 2 табл. Активен въглен за предпазване от махмурлук.

 

Не е нужно да се лишавате от вкусотиите и да ги гледате с копнеж, тъжно преглъщайки. Вземете си от всичко, на което не можете да устоите. Сега не му е времето да се лишавате, само не прекалявайте.

 

Вземете малка чиния, защото изобилието, с което е препълнена ще радва окото ви, но всъщност като количество няма да е много.

 

Избирайте предимно салати и нетлъсти варени, задушени или печени меса, риба и морски дарове.

От сладкишите опитайте да вземете само от един вид  –  това, което ви се струва най-вкусно и неустоимо, напр. парче от празничната торта.

 

Дъвчете храната старателно, насладете се на вкуса и, преди да я глътнете.

 

По възможност, не стойте постоянно близо до храната, разговаряйте, танцувайте.

 

Избягвайте подсладените напитки, бирата и екзотичните коктейли. По-добре пийте умерено концентрат и чаша вино. Редувайте всяка алкохолна напитка с чаша вода  –  така ще изпиете по-малко и ще избегнете сутрешния махмурлук.

 

Газираните напитки нарушават работата на стомаха, създават неприятни усещания, а и може да ви поставят в неудобна ситуация, по-добре ги избягвайте.

 

Придържането към правилата на здравословно хранене в празничната вечер е изключително трудно и е нещо, което се учи с времето – празник след празник. Празничната вечеря е празник за душата, а не за стомаха. Ако не успеете, не го преживявайте – направете разтоварващ ден и отново опитайте на следващия празник.

 

Наздраве и весело празнуване! 

Текст: Д-р Аелита Петрова

лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
Рейки мастер
консултиращ лекар в Български Рейки център

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

// Трейкинг код ЕТАРГЕТ //
×

Cart