Search
Филтрирай по...

Концентрация

 

 

Мозъчните клетки са най-комплексните и най-дълго живеещите клетки в човешкия организъм. Наред с това, те изискват най-много „захранване“. Научните изследвания показват, че паметта, интелекта, концентрацията и държанието на всеки отделен човек са пряко повлияни от това „как се чувстват“ мозъчните му клетки. Млади или стари, нашият хранителен режим играе жизненоважна роля в определянето на функциите на организма ни. А правилното хранене и подсилването с подходящите елементи, е от най-голяма важност за развиващия се мозък!

 

Главни хранителни фактори за доброто състояние на мозъка. Основната цел е детския мозък да бъде максимално добре „захранен“ с нужните му вещества. Многобройни изследвания доказват, че мозъчната функция е пряко свързана с хранителния статус. Колкото по-висок е той, толкова по-добре функционира най-важния човешки орган.

Нека първо обърнем внимание на това с какво не бива да храним децата си:

  • Пушени или преработвани меса, като бекон, салами и други подобни колбаси. Те са вредни не само за мозъка, но увеличават риска от развитие на ракови заболявания.
  • Пържени храни и източници на трансмазнини. Последните влияят на комуникацията между мозъчните клетки, променяйки структурата и функциите на клетъчните мембрани, съставени предимно от мазнини.
  • Консерванти, рафинирана захар, хамбургери, чипси др. Доказано е, че прекомерната консумация на такива храни влияе върху поведението на децата, като включително могат да бъдат и причина за т.нар. Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност.

В общи линии, същите хранителни фактори в диетата на възрастните важат и за децата. Наистина, не е лесно малчуганите да бъдат накарани да ядат всеки ден листата на зеленолистните зеленчуци, които са изключително полезни за мозъка, затова е препоръчително да се наблегне на храни, които отчасти ги заместват – моркови, сладки картофи, тиква. Що се отнася до плодовете, наблегнете на боровинки, къпини, ягоди, малини. Изследвания, проведени върху животни показват, че боровинките подобряват паметта и способността за съсредоточаване.

Добра идея е да се дава на децата дневна доза от екстракт от семена на грейпфрут. Според наскоро проведено изследване, след един месец прием на екстракт от семена на грейпфрут, се подобряват концентрацията, както и вазомоторната координация при деца със Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност.

 

семена на грейпфрут

 

Кои хранителни добавкиподобряват мозъчната активност?Освен екстрактите от грейпфрутови семки, има още няколко ключови хранителни добавки, на които може да се разчита.

Мощна многофункционална формула от витамини и минерали. Редица изследвания показват, че редовният прием на т.нар. ,мултивитамини може да увеличи невербалния интелект при някои подрастващи. С по-прости думи, подходящата формула от витамини и минерали помага на децата да станат по-умни.

 

Мултивитамини Алайв

 

Резултатите от тези проучвания подчертават още веднъж важната роля на редица витамини и минерали за доброто функциониране на мозъка. Най-важните от тях са тиамин, ниацин, витамин В6, витамин В12, йод, мед, желязо, магнезий, манган, калий и цинк. Недостигът на която и да е от тези съставки би могъл да доведе до нарушения във функционирането на мозъка и нервната система.

Желязо. Неговият недостиг е един от най-често срещаните дефицити  в човешкия организъм. При децата, на ниво нервна система той  най-често бива свързван със значително понижено внимание и способност за концентрация, намалена активност и инициативност. За щастие, дефицитът на желязо се преодолява бързо и безпроблемно с подходящата доза хранителни добавки.

Рибени масла, богати на омега-3 мастни киселини. Правилното развитие на мозъка е много тясно свързано със захранването му с достатъчни количества омега-3 (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA).Много съвременни изследвания показват, че повечето деца със Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивностса със значително по-ниски от средните стойности на тези киселини в организма. Друго проучване пък сочи, че EPA и DHA са особено важен помощник на децата между 7 и 9-годишна възраст в способността им да се съсредоточават. Безспорно е, че това са едни от най-важните елементи за подрастващите. Препоръчителната дневна доза е между 600 и 1000 мг. от всяка от тях.

 

Рибено масло

 

Специално разработени продукти за деца. Има редица хранителни добавки за подобряване на мозъчната дейност при подрастващите. От тях специално внимание заслужава L-теанинът и GABA (гама-амино-битурична киселина). Тe помагат на децата да се справят със стреса (на който те са подложени ежедневно, също както възрастните) и подобряват възприемчивостта им.

 

Памет и концентрация

 

В умерени дози, стресът не е вреден и повечето деца са способни да се справят с него. Продължителните периоди на стрес обаче водят до натрупване, което вече може да бъде опасно и в даден момент да повлияе негативно върху емоционалното, умственото и физическото здраве. Общото състояние на несигурност и напрежение често води подрастващите до тревожност и депресия.

L-теанин. Това е аминокиселина, намираща се в естествен вид в чаените листа, и по-специално в тези на зеления чай. Той стимулира излъчването на алфа-мозъчни вълни, намалявайки същевременно бета-вълните (които се свързват с нервност, разпиляни мисли и хиперактивност). По този начин помага на децата с проблеми със заспиването и пълноценния нощен сън, при които нервната система не може да се отпусне напълно, за да осигури здравословно количество съм без пробуждания. Наскоро проведено изследване е категорично, че дневна доза L-теанин от 400 мг. е напълно безопасна и ефективна при подобряването на качеството на съня на момчета между 8 и 12-годишна възраст.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

// Трейкинг код ЕТАРГЕТ //
×

Cart