Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

витамин К2

 

Здравето на костите е изключително важно през всички етапи на живота – то е пряко свързано с двигателната активност, ежедневното меню, начина на живот. Остеопорозата и чупливостта на костите, както и сърдечните проблеми, за съжаление не са проблем само на третата възраст. Хората рядко се замисля както за здравето на сърцето, така и за това на костите си, освен ако не им се наложи принудително… Ето го и общия основен проблем – и в двата случая реакцията е закъсняла.

 

Нещото, което повечето хора правят за здравето на костите си, е да приемат калций. Той е наистина важен поради причината че тялото ни не може да го произвежда, а в същото време този минерал е важен за редица системи и процеси в организма. Не бива обаче да се прекалява – системното предозиране може да има много неприятни негативни ефекти, най-сериозният от които е отлагането на калций по стените на кръвоносните съдове, което води до състояние познато като калциране на артериите. То представлява всъщност тяхното втвърдяване, което натоварва сърдечносъдовата система.

 

 

Какво представлява Витамин К2?

Витамин К2 е част от групата К – мастноразтворими витамини. Самата група  е разделена на 2 – подгрупи – тези на витамин К1 и витамин К2. Разликата между тях е в строежа на молекулите им. Групата витамини К1 има само една, докато при К2 говорим за молекулярна верига.  Витамините от групата К играят важна роля за кръвосъсирването, но К2, за разлика от К1 се използват от черния дроб и по този начин са на разположение на тъканите и органи извън него – кости, артерии, кръвоносни съдове. Кое всъщност прави К2 толкова ценен?

Казано образно, витамин К2 може да се оприличи с електрически ключ. Присъствието му в организма активира, или „пали“ важни протеини, какъвто е остеокалцинът, полезен за костите, и други протеини ((MGP), подпомагащи добрата работа на артериите. С включването на последните, калцият се изолира до голяма степен от кръвоносните съдове, за чието калциране е основен виновник. Той се транспортира и натрупва в костите, където всъщност „попада на мястото си“.

Въпреки че К2 е сравнително нов в палитрата на хранителните добавки, научните факти са красноречиви и обещават все по-широкото му приложение за постигането на баланс в организма. Той се явява разпределител на калция, изолирайки го от кръвоносната система и доставяйки го там, където е най-полезен.

 

 

Безспорните доказателства за достойнствата на витамин К2

Нека започнем с доказателствата за ролята на този витамин в предпазването от калциране на кръвоносните съдове. Изследване, проведено наскоро в Ротердам показва, че достатъчните нива на витамин К в организма намаляват риска от сърдечно съдови заболявания , а с това съответно и свързаната с тях смъртност. За целта, група от над 16 000 жени на възраст между 49 и 70 години (в началото на изследването всички са били без заболявания на сърдечносъдовата система) са държани под наблюдение в продължение на цели 8 години. Установено е, че рискът от развитие на коронарна болест на сърцето  се понижава с около 9 процента на всеки 10 микрограма витамин К2, калкулирани като средно количество в организма. В същото време става ясно, че приемът на К1 няма никакъв ефект.

За скептиците относно ползите от редовната консумация на витамин К2 има още едно интересно клинично изследване. Накратко, то показва е една хранителна доза (180 микрограма) от специфичната разновидност на К2, наречена MenaQ7приемана ежедневно за период от три години не само забавя естествения процес на втвърдяване на артериалните стени, но и значително подобрява тяхната еластичност. Така, този експеримент в голяма степен фиксира оптималната дневна доза витамин К2, която предпазва от развитие на болестни процеси в сърдечносъдовата система.

 

В заключение:

Четирите ключови фактора за добро здраве са правилното хранене (включително добавките), физическата активност, добрия сън и контрола върху стреса. Хапчетата сами по себе си нерядко не са решение, но хранителните добавки несъмнено попълват празнините, които зейват понякога в ежедневната ни диета. Най-удачно е витамин К2 да бъде приеман заедно с витамин D и калций, а идеалния вариант е да се намери добавка, съдържаща в себе си и трите елемента. Разбира се, само това не е достатъчно – най-важното е всеки да следи пряко здравето си и редовно да посещава личния си лекар за профилактични прегледи и компетентни насоки и препоръки.

Вашият коментар

×

Cart