Search
Филтрирай по...

Омега 3

 

 

 

Световната Здравна Организация, както и редица експерти настоятелно препоръчват консумацията на по-големи количества омега-3 мастни киселини за оптимално здраве. Изследванията категорично сочат, че възрастен човек се нуждае от минимум 500 мг. EPA и DHA дневно за да се поддържа в добра кондиция. Не по-малко важни са те и за подрастващите. Омега-3 киселините играят основна роля за развитието на мозъка през първите години от живота.

Ето за кои органи и системи са най-полезни омега-3 мастните киселини и защо жената се нуждае от тях по време на бременността!

 

 

 

За сърцето и сърдечносъдовата система

 

Омега-3 укрепват здравето на сърцето и артериите по редица начини, свързани с поддържане нивата на триглицеридите, кръвното налягане и честотата на сърдечния ритъм в нормални граници. Изследванията показват, че те благоприятстват производството на азотен оксид, който от своя страна помага за отпускането на кръвоносните съдове и позволява по-добра циркулация на кръвта в тях. Той повлиява и молекулите на т.нар лош холестерол, правейки ги по-лесни за изгаряне и „отмиване“ от стените на артериите. Повечето специалисти препоръчват дори двойна доза есенциални мастни киселини, т.е. по около 1 гр. на ден за хора, които са фамилно обременени със сърдечносъдови заболявания. Има и други специфични случаи, в които е необходимо консумацията на мастни киселини да е дори неколкократно по-висока от средната доза за здрав възрастен индивид.

 

 

За остър ум!

 

Един от най-препоръчваните елементи за по-голяма съсредоточеност и по-остър ум са мастните киселини. Мозъкът съдържа определено количество мазнини. Фактически, около 20 % от мастните киселини в мозъчната кора са DHA. Тяхната задача там е да осигуряват оптимални параметри, свързани с клетъчната структура, необходима за връзките между невроните. В резултат от присъствието им, паметта и когнитивните функции на мозъка по правило отслабват значително по-бавно с напредването на възрастта. Според редица изследвания, 180 мг. докозахексаенова киселина дневно е оптималната доза за нормалните функции на клетките в мозъчната кора.

 

 

За добро настроение и повече тонус!

 

Друга сериозна полза от омега-3 е, че те помагат за доброто настроение! Мастните киселини в мозъка улесняват производството и потока на невротрансмитери като допамин и серотонин, известни като хормоните на доброто настроение.  Експеримент, проведен през 2014 потвърждава това – доброволците, приемали строго определени количества омега-3 показват значително по-добро разположение на духа в сравнение с тези, на които е давано плацебо. Друго изследване се фокусира върху 200 подрастващи на възраст между 8 и 16 години и установява, че дневният прием на 1гр. мастни киселини в продължение на 6 месеца подобрява устойчиво поведенческите им модели в разстояние на цяла година.

 

 

За перфектно зрение!

 

Приемът на омега-3 е изключително полезен за цялостното здраве на очните ябълки, като различни изследвания доказват важната им роля за поддържане на здравата структура и оптималната функция на очните тъкани. Омега-3 предпазват клетъчните мембрани в ретиналната течност, подпомагат отделянето на сълзи, което е от съществена важност за изхвърляне на попаднали чужди тела в очите, предпазват очните клетки от потенциално опасни фактори като слънчеви лъчи, силна светлина и други физиологически изменения, свързани с напредването на възрастта. Обширно изследване, обхващащо 32 000 жени показва че тези, които приемат омега-3 в достатъчни количества, много по-рядко се оплакват от сухота в очите. Друго проучване доказва връзката между приема на омега-3 и доброто зрение.

 

 

За гладка и млада кожа!

 

Много хора залагат предимно на различни кремове и серуми за външна употреба, директно върху кожата.  Те най-вероятно не са наясно, че омега-3 влияят още по-резултатно ако се приемат вътрешно. Те подхранват и хидратират клетките на кожата, допринасяйки по този начин за добрия ѝвидитакажеланатамекотаисвежестпридопир. Редица изследвания при хора с различни кожни проблеми установяват оптималната доза EPA и DHA, необходима за видимо подобрение на вида на кожата – 2 гр. дневно в продължение на минимум 10 седмици. Друг експеримент обхваща 2919 жени на възраст между 45 и 60 години. Две години и половина след изследването, ново такова показва, че най-запазена от атаките на времето е кожата на жените, приемали най-големи количества омега-3.

 

 

За здрави кости и стави!

 

Възпаленията, предизвикани от физическо пренатоварване могат да доведат до увреждане на ставните хрущяли и тъкани, които пък от своя страна да ограничат свободното движение.Омега-3 киселините поддържат здравето на ставите, подпомагайки производството на елементи познати като резолвини и протектини, способстващи за по-бързото възстановяване на тъканите.Само 1 гр.EPA и DHA дневно са достатъчни за поддържане ставите в добра кондиция.Всичко това се дължи на силно противовъзпалителното действие на ЕРА и DHA.

 

 

За оптимално функциониращ метаболизъм!

Омега-3 мастните киселини подпомагат оптималния метаболизъм и са полезни при спазване на диета, чиято цел е трайна загуба на килограми. Изследванията показват, че най-удачната комбинация от двете киселини е съотношението 360 mg. ЕРА  към 1560 mg. DHA дневно.

Консумирайки омега-3, трябва да бъдат взимани под внимание и някои техни специфични качества и характеристики, с цел употребата им да бъде максимално ефективна.

 

 

За повече издръжливост при физическо натоварване!

 

Освен доказаните ползи за ставите, рибеното масло подпомага имунната система по време на физически натоварвания, подобрява кръвообращението и дишането, а също и помага на организма да се справи по-лесно с възстановяването след физическо усилие.

Медицински проучвания показват, че комбинацията от  3,2 гр. ейкозапентаинова киселина  и 2,2 г докозахексаенова киселина дневно, прилагана на спортисти, значително облекчава симптомите на умора след усилени натоварвания и подобрява белодробната функция.

 

 

 

Омега 3 и бременност:

 

Омега-3 са изключително важни за развитието на мозъчните клетки, нервната и имунната система при зародиша. Освен заплода, те са от голяма полза и за бъдещите майки. Нивата на DHA при жените се понижават значително още с началото на бременността. За този период лекарите препоръчват допълнителен прием под формата на хранителни добавки, в рамките на минимум 300-600 мг. дневно. Добре е майките да си осигуряват тази доза и докато кърмят. Изследване показва, че децата на жени, които са приемали рибено масло по време на бременността и кърменето, са с по-висок коефициент  на интелигентност от тези на останалите. Резултати от други проучвания позволяват да се допусне, че рибеното масло възпрепятства развитието на редица алергии у децата.

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart