Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Когнитивни нарушения

 

Според съвременните проучвания, развитието на болестта на Алцхаймер може да бъде предотвратено дори при хора, генетично предразположени към заболяването. Ключът е в правилната диета.

„Консумирате ли много мазнини?“ – пита докторът поредния пациент.

„Старая се да ги избягвам, доколкото мога“ – това обикновено прозвучава в отговор. В конкретния случай обаче, той не е правилният. Избягването на мазнините в хранителния режим води до увеличаване на въглехидратите. Не бива да се забравя обаче, че именно мазнините до голяма степен са градивните елементи за правилното функциониране на мозъка. Това разбира се не означава, че те трябва да се поемат в големи количества, но с целесъобразен начин на хранене рискът от развитие на болестта на Алцхаймер може да бъде сведен до минимум. Въпреки че причините за развитието й все още не са добре изучени, повечето специалисти са единодушни, че основен фактор за възникването й е развитието на така наречените сенилни плаки в мозъка.

Има и други теории обаче, според които Алцхаймер не е нищо повече от възпаление на мозъка, и плаките всъщност са реакция на организма в отговор на възпалителния процес. Изследвания в тази насока показват, че половината от хората с високи нива на плаки нямат заболяване и медикаментите, с които биват третирани, всъщност постигат обратен ефект. Според тези по-съвременни теории правилната алтернатива срещу Алцхаймер е начинът на хранене, който може напълно да предотврати развитието на това заболяване.

Генетичният ключ. Няма как гените да бъдат подменени, но пък има начини те да се моделират, основно чрез начина на хранене. Именно храненето в крайна сметка може да повлияе върху отключването на редица болести.

Прекомерният прием на въглехидрати, липсата на правилните мазнини и честото присъствие на глутен в менюто, са сред факторите, които могат да повлияят негативно на организма, що се отнася до развитието на болестта на Алцхаймер.

Как влияят захарта и въглехидратите на когнитивните способности? Прекомерната консумация на въглехидрати и захар за дълъг период от време води до постоянно повишено ниво на кръвната захар в организма. Изследванията показват, че повишените нива на кръвна захар предизвикват свиване на мозъка, водещо след себе си отслабване на паметта и забавяне на мисловните процеси. По принцип свиването на мозъка е нормален процес, който настъпва с възрастта, но в случая става въпрос за преждевременното протичане на този процес.

По-конкретно, тестът за Алцхаймер измерва нивата на кръвна захар в предходните три месеца. Показатели под 5,7 се считат за нормални, такива между 5,7 и 6,4, се определят като преддиабетно състояние, а при стойности равни и по-високи от 6,5 може да се говори за диагностициран диабет.

Медицината счита, че наличието на захарна болест повишава двойно риска от развитие на Алцхаймер.

Мазнини. Добре известно е, че омега-3 мастните киселини, съдържащи се в по-мазната риба, маслините, зехтина и др. действат противовъзпалително и категорично се определят като полезни и здравословни. Но и наситените мазнини съдържат съставки, важни за функционирането на мозъчните тъкани. Тук обаче има една важна подробност – повечето животински мазнини наистина са вредни, и то поради простата причина, че животните са отглеждани с храни, съдържащи хормони, антибиотици и пестициди. За да имат тези мазнини истинска стойност,  трябва да са от животни, отглеждани  природосъобразно. Източници на важните за мозъка наситени мазнини са месото, млякото, млечните продукти, яйцата, както и кокосовото масло и авокадото.

Глутен. Свръхчувствителността към глутен може с времето да предизвика деменция, затова би било добре всеки да се подложи на тест за да установи степента си на поносимост към глутена. Глутенът, дори в малки количества, нарушава функциите на червата, и то не само при свръхчувствителните. Той е причина за чревни разстройства, свързани с болки, газове, подуване и други неразположения, които задействат автоимунни реакции, водещи до хронични възпаления, включително и на мозъка. Затова най-добре е глутенът да се избягва, независимо от степента на чувствителност към него!

Как да се храните, за да поддържате мозъка в перфектно здраве? На пръв поглед диетата е доста проста – избягване на храни съдържащи глутен, зеленчуци с високо съдържание на скорбяла, както и захар. Силно препоръчително е месото и млечните продукти да са от животни, отглеждани без добавки и антибиотици, а зеленчуците да са обогатявани само с естествени торове.

Далеч по-трудно отколкото изглежда обаче, е прилагането на този режим на практика, тъй като в днешно време хората са заобиколени от множество храни, съдържащи добавени захари и въглехидрати, още по-сложно се получава с търсенето и намирането на споменатите плодове, зеленчуци, месо и мляко.

Дори т.нар. здравословни храни могат да поднесат изненади – например безглутеновите продукти често са с високо съдържание на скорбяла; натурално изстисканите плодови сокове пък са богати на захар. Месо и млечни продукти, които да са от животни, от една страна хранени само с трева, от друга – без хормони и без антибиотици, пък се намират изключително трудно.

Ето все пак няколко съвета, чието прилагане на практика е сравнително лесно:

-Яжте плод вместо да пиете плодов сок, но не повече от един плод на ден.

-Вместо мляко в кафето, използвайте сметана (по възможност с документиран органичен и еко-произход), тъй като млякото съдържа захар под формата на лактоза, която е значително по-малко в сметаната.

-Наблягайте на зеленчуците които растат над земята, спокойно може да си изстисквате и сокове от тях. Те съдържат далеч по-малко скорбяла, в сравнение с тези, които растат под земята (картофи, моркови, ряпа и др.)

-Яжте яйца за закуска, но без хляб. Добавяйте козе сирене, авокадо, както и зеленчуци.

-Използвайте кокосово масло за готвене.

-Зеленчуците в менюто са позволени и то в големи количества. Повечето от тях могат да се консумират както сурови, така и сотирани, варени, на пара или запечени. Комбинирайте ги с дива сьомга или друга риба, бедна на живак, както и с месата на животни, отглеждани според всички екологични норми.

-Използвайте за овкусяване на салатите си зехтин екстра върджин, висококачествен оцет или натурален лимонов сок.

-Избирайте сосове без съдържание на захар.Тези на маслена основа са за предпочитане.

-Подбирайте сезонни плодове и зеленчуци.

Кои хранителни добавки подобряват мозъчната дейност и намаляват риска когнитивни нарушения? Омега-3 мастни киселини. За предпочитан източник се сочи рибеното масло. Ако сте веган, потърсете омега-3 извлечени от водорасли. Най-важното е обаче да се спазва препоръчаната дневна доза.

Ресвератрол

Куркума

Пробиотици – дневната доза трябва да съдържа най-малко 10 милиарда активни култури от поне десет различни щама, включващи Lactobacillus acidophilus и Bifidobacterium.

Кокосово масло – една чаена лъжичка дневно

Алфа-липоева киселина – 300 мг дневно

Витамин D – 5000 IU дневно, или според индивидуалните нужди, установени чрез кръвен тест.

Не забравяйте и за физическите упражнения! Редовната физическа активност, която ускорява сърдечния ритъм, намалява риска от развитие на болестта на Алцхаймер наполовина! Да, гените не могат да се променят, но можем да им влияем чрез начина на живот, което това дава усещане за сила, нали?

 

 

 

 

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart