Search
Филтрирай по...

Кости и сърце

 

„Ако калцият вреди на сърцето ми, защо трябва да го приемам като добавка за здрави кости?“ Това е въпрос, който специалистите често чуват от пациенти. Доброто здраве на костите е изключително важно през всички етапи на живота – то е пряко свързано с двигателната активност. Остеопорозата и чупливостта на костите, както и сърдечните проблеми, за съжаление не са проблем само на третата възраст. Хората рядко се замисля както за здравето на сърцето, така и за това на костите си, освен ако не им се наложи принудително… Ето го и общия основен проблем – и в двата случая реакцията е закъсняла.

 

Нещото, което повечето хора правят за здравето на костите си, е да приемат калций. Той е наистина важен поради причината че тялото ни не може да го произвежда, а в същото време този минерал е важен за редица системи и процеси в организма. Не бива обаче да се прекалява – системното предозиране може да има много неприятни негативни ефекти, най-сериозният от които е отлагането на калций по стените на кръвоносните съдове, което води до състояние познато като калциране на артериите. То представлява всъщност тяхното втвърдяване, което натоварва сърдечносъдовата система.

 

Какво е Витамин К2? Витамин К2 е част от групата К – мастноразтворими витамини. Самата група  е разделена на 2 – подгрупи – тези на витамин К1 и витамин К2. Разликата между тях е в строежа на молекулите им. Групата витамини К1 има само една, докато при К2 говорим за молекулярна верига.  Витамините от групата К играят важна роля за кръвосъсирването, но К2, за разлика от К1 се използват от черния дроб и по този начин са на разположение на тъканите и органи извън него – кости, артерии, кръвоносни съдове.

 

Но кое прави К2 толкова ценен? Казано образно, витамин К2 може да се оприличи с електрически ключ. Присъствието му в организма активира важни протеини, какъвто е остеокалцинът, полезен за костите, и други протеини ((MGP), подпомагащи добрата работа на артериите. С включването на последните, калцият се изолира до голяма степен от кръвоносните съдове, за чието калциране е основен виновник. Той се транспортира и натрупва в костите, където всъщност „попада на мястото си“.

 

Въпреки че витамин К2 е сравнително нов в палитрата на хранителните добавки, научните факти са красноречиви и обещават все по-широкото му приложение за постигането на баланс в организма. Той се явява разпределител на калция, изолирайки го от кръвоносната система и доставяйки го там, където е най-полезен.

 

 

Безспорните доказателства за необходимостта от витамин К2. Нека започнем с доказателствата за ролята на този витамин в предпазването от калциране на кръвоносните съдове. Изследване, проведено наскоро в Ротердам показва, че достатъчните нива на витамин К в организма намаляват риска от сърдечно съдови заболявания , а с това съответно и свързаната с тях смъртност. За целта, група от над 16 000 жени на възраст между 49 и 70 години (в началото на изследването всички са били без заболявания на сърдечносъдовата система) са държани под наблюдение в продължение на цели осем години. Установено е, че рискът от развитие на коронарна болест на сърцето  се понижава с около 9 процента на всеки 10 микрограма витамин К2, калкулирани като средно количество в организма. В същото време става ясно, че приемът на К1 няма никакъв ефект.

 

За скептиците относно ползите от редовната консумация на витамин К2 има още едно интересно клинично изследване. Накратко, то показва е една хранителна доза (180 микрограма) от специфичната разновидност на К2, наречена MenaQ7приемана ежедневно за период от три години не само забавя естествения процес на втвърдяване на артериалните стени, но и значително подобрява тяхната еластичност. Така, този експеримент в голяма степен фиксира оптималната дневна доза витамин К2, която предпазва от развитие на болестни процеси в сърдечносъдовата система.

 

Изводите… Четирите ключови фактора за добро здраве са правилното хранене (включително добавките), физическата активност, добрия сън и контрола върху стреса. Хапчетата сами по себе си нерядко не са решение, но хранителните добавки несъмнено попълват празнините, които зейват понякога в ежедневната ни диета.

 

Най-удачно е витамин К2 да бъде приеман заедно с витамин D и калций, а идеалния вариант е да се намери добавка, съдържаща в себе си и трите елемента. Разбира се, само това не е достатъчно – най-важното е всеки да следи пряко здравето си и редовно да посещава личния си лекар за профилактични прегледи и компетентни насоки и препоръки.

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart