Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Инсулин и акне

Хранителните вещества имат специфично предназначение за здравето на органите и системите в тялото. Костите имат нужда от калций и витамин D, сърдечно-съдовата система – от омега-3 мастни киселини, зрението – от лутеин и зеаксантин… А кои са компонентите, полезни за кожата?

Ако нямате никаква представа кои храни са полезни и кои вредни за вашата кожа, не сте единствените. Изследванията, показващи кои продукти са полезни за кожата и кои не, са сравнително малко. И още – поносимостта на кожата към храните е строго индивидуална и зависи от наличието или не на определени заболявания. Имайки предвид тези фактори, е трудно да се определи как да се храним, за да имаме красива и здрава кожа.

Ясно е обаче, че външният вид на най-големия орган в тялото е отражение на общото здравословно състояние на организма. Редовният прием на здравословна питателна храна, е от ключово значение за вида на кожата. Както и обратното – лошата диета веднага дава своите отражения на лицето ви.

Акнето и кръвната захар. В последните няколко години са направени множество изследвания, които доказват връзката между лошия вид на кожата и високите нива на кръвна захар.  Резултати от последни проучвания показват, че най-важно за красивата кожа е консумацията на сладки продукти и напитки да бъде сведена до абсолютния минимум.

Храненето, което поддържа кръвната захар под контрол е един малко познат, но изключително ефективен метод за постигането на здрава, красива кожа. Някои продукти рязко повишават нивата на захарта, което предизвиква прилив на хормона инсулин, който кара клетките да абсорбират напълно захарта.

Ако да речем през деня сте изяли няколко бисквити, 1 вафла и после – за капак изкуствено подсладена напитка, кръвната ви захар отива високо, а инсулинът започва да циркулира в кръвта.

Съществуват резултати от тестове, които категорично доказват връзката между инсулиниа и наличието на акне. Още през 2007 г., едно проучване, в което участват 43 тийнейджъри с акне доказа тази връзка. Участниците били разделени на две групи, всяка от които в продължение на 3 месеца трябвало да спазва определен хранителен режим. Група А трябвало да се храни само и единствено с продукти с нисък гликемичен индекс, за които се знае, че балансират кръвната захар. Диетата на участниците от група В била доста тежка – състояла се само и единствено от въглехидрати и други вредни храни. Накрая се оказало, че хората от група А имали значителни подобрения в състоянието на кожата си, за разлика от участниците от група В.

 

Как да поддържате кръвната захар стабилна?

-Яжте предимно храни с нисък гликемичен индекс (плодове, зеленчуци, пълнозърнести продукти, бобови растения и др.).

-Изключете от менюто си белия хляб, пастата, белия ориз, зърнените култури, чиито състав е беден откъм влакна, бисквити, солети, вафли и под.

-Хранете се по малко и често. Хапването на всеки 2-3 часа е перфектният начин за поддържане на иснулина в стабилни граници!

-Яжте много зеленчуци! Специалистите препоръчват консумацията на не по-малко от 10 големи колкото юмрук порции зеленчуци дневно. Нека повечето от тях бъдат в ярки цветове – това е доказателство, че са богати на антиоксиданти, които намаляват оксидативния стрес и се борят с хроничното възпаление.

Млечните продукти и акнето. Връзката между млечните продукти и акнето все още е спорна, но има теории, които подкрепят това твърдение. Според някои от тях млякото съдържа компоненти, които активизират секрецията на тестостерон. А една от функциите на тестостерона е да стимулира секрецията на мастните жлези в кожата.

Има хора, които твърдят, че след като са прекратили консумацията на млечни продукти, акнето им значително е намаляло. Така че ако и вие имате същия проблем, откажете се от тях и сами вижте разликата. Около месец време на въздържание е напълно достатъчно, за да разберете дали проблемът е в млякото.

Баланс на мастните киселини. Мастните киселини в състава на храните ни могат както да намалят хроничното възпаление в тялото, така и да го активизират. Наличието на хронично възпаление в организма много често се проявява върху кожата. Диетата на повечето хора включва много повече омега-6 мастни киселини, за сметка на омега-3. Дисбалансът на мастните киселини в тялото и конкретно – надмощието на омега-6 за сметка на омега-3, предизвиква не само акне, но и води до развитието на различни заболявания, включително диабет, сърдечно-съдови, неврологични и др.

Какво да направите, за да балансирате съотношението на омега-6 и омега-3?

-Използвайте по-малко растителни масла, особено царевично, шафраново или рапично.

-Намалете приема на месо от животни, които са били хранени с царевица. Това на практика е доста по-трудно, отколкото на думи, но все пак не е невъзможно.

-Често хапвайте риба, особено мазна (сьомга, скумрия и др.) – тя е богата на омега-3 полиненаситени мастни киселини. Ако не сте почитател на рибата или по други причини не успявате да я включвате в менюто си поне 2 пъти седмично, приемайте хранителна добавка със съдържание на омега-3! Докозахексаеновата киселина (DHA) и ейкозапентаеновата киселина (ЕРА) са от ключово значение за мозъка, нервната система, сърцето, костите. От огромно значение са и за растежа и развитието на плода, докато е в утробата на майката, както и след раждането, когато ги приема чрез кърмата.

Глутенът. Не само хората с цьолиакия могат да бъдат чувствителни към протеина глутен, съдържащ се в някои зърна. Има случаи,  вкоито глутенът предизвиква кожни обриви и акне.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart