Search
Филтрирай по...

здрави кости и стави

 

Ползите от витамин К отдавна са установени. Доказано е, че той им аключово значение за здравето на костите и сърцето. За съжаление дори при разнообразна и здравословна диета има риск количествата му в организма да не са достатъчни. На пръв поглед набавянето му не изглежда толкова трудно. Статистиката обаче показва друго – менаквиноните не са в достатъчни количества в повече от три четвърти от дневните порции на средния европеец.

 

 

Какво представляват менаквиноните? Най-общо казано, това е формата на витамин К в случаите, когато той се съдържа в храни от животински произход. Те са продукти на специални техники на естествена ферментация, прилагани от много столетия. В някои части на света, те се практикуват и до днес. Сред тях обаче не са развитите държави, където в много от естествените източници на витамин К, той почти липсва. Това съвсем не е ограничен случай в съвременната хранително-вкусова промишленост. Макар и неживотиснски продукт, кетчупът е типичен пример за тази тенденция. Навремето той е бил домашно приготвян доматен сос, получаван в резултат на естествена  ферментация. В днешни дни на всички е ясно, че във фабрично произведения кетчуп липсват ензимите, които се отделят в процеса на естествената ферментация. Подобно е положението с фабричното производство на кисели краставички, туршии, кисело зеле и др. По същия начин с напредването на технологиите в редица храни, които би трябвало да са източници на менаквинони и съответно – на витамин К, той фактически липсва. За радост – все още могат да се намерят храни, засегнати в по-малка степен от промишленото производство.

 

 

Натто – вълшебната храна! Сравнително малко хора са чували за натто. Това е традиционна японска храна, която се приготвя от сварени соеви зърна, ферментирани с естествена закваска от Bacillus subtilis var.natto. Но имайте предвид, че специфичният ѝ вкус и остър аромат не са за всеки. Затова и до днес натто се консумира предимно в Япония. А този продукт е богат на ензима натокиназа и витамин К2. Освен това съдържа голям количество протеини, витамини А, С и В, калций, магнезий, желязо, фосфор и мед.

 

 

Редица сериозни проучвания в Япония показват връзка между консумацията на натто и костната плътност. Поради твърде специфичния му вкус обаче, това специфично японско ястие, консумирано предимно на закуска, е неприложимо на европейския пазар. Твърдите сирена, и по-специално най-горния им слой, са добър източник на витамин К2, но трябва да се отбележи, че те определено не се консумират в достатъчни количества и не са традиционни за голяма част от потребителите в Европа. Нужно е да дефинираме, че говорейки за сирене, нямаме предвид традиционните сирена, които средния потребител купува в магазина – минали през промишлена преработка, пушени, топени, пастьоризирани и опаковани в кръгли, овални и други форми. Тенденцията се доказва и от изследване, което показва че средния прием на витамин К в Европа е значително по-нисък днес, отколкото преди петдесет години. От началото на шейсетте години нивата на витамина в тялото на средния европеец бележат постоянен спад.

 

 

Какви са идеалните количества витамин К2, които трябва да осигуряваме на организма? Според редица експерти по правилно хранене, установените като мярка количества от около 90 микрограма дневно при жените и 120  – при мъжете, далеч не са достатъчни. Единият проблем с препоръчителната дневна доза е, че в много случаи тя не разграничава различните типове витамин К, между чиито действия и ползи за тялото има голяма разлика. Докато витамин К1 се абсорбира слабо и влиянието му върху здравето на сърдечносъдовата система е почти никакво, К2 има доказано позитивно въздействие както върху нея, така и за общото здраве и плътността на костите. Още повече, че в много случаи препоръчителната дневна доза за витамин К е базирана само върху нуждите на черния дроб, свързани с процеса на кръвосъсирването. И ако споменатите количества покриват тези нужди, то повечето учени са категорични, че те са недостатъчни за подпомагане на други процеси, свързани с костната и сърдечно-съдовата системи. Редица актуални проучвания, подкрепени с експерименти с доброволци показват, че препоръчителната дневна доза за покриване на всички нужди , където витамин К2 може да бъде полезен, е почти двойно по-висока – около 180 микрограма. Именно тук хранителните добавки биха могли да бъдат много полезни и ефикасни. Споменати бяха спецификите, поради които витамин К2 не се консумира в препоръчителните количества, въпреки добрата информираност за ползите от него. Изследванията сочат, че дефицитът на витамина не е проблем само при възрастните, но и при децата, особено с оглед на факта, че костната система на подрастващите е в процес на изграждане поне в рамките на 15-20 години. И въпреки че именно при тях средните нива на витамина са най-високи, те се оказват недостатъчни в кoнтекста на процесите на растеж и развитие на костите.

 

 

Опасна ли е липсата на витамин К2? Дефицитът на витамин К2 бива остър и хроничен. Тревожно е, че около 97 % от населението в развитите държави страда или е страдало в даден момент от едната от двете форми на недостатък на витамина. Острият дефицит може да се разпознае по редица характерни симптоми – често кървене от венците и от носа. В по-тежки случаи кървенето може да засегне и стомашно-чревния тракт. Макар и рядко, но може да се стигне до много неприятни последици- тежки вътрешни кръвоизливи и дори смърт, предизвикана от остра кръвозагуба.

 

 

Хроничната липса на витамин К се диагностицира по-трудно. Тя обаче може да бъде още по-опасна и коварна, именно защото симптомите ѝ не се проявяват по никакъв начин. Резултатите от хроничния дефицит на витамина се проявяват след време в сериозни нарушения в строежа и плътността на костите, както и във влошено здраве на сърдечносъдовата система.

 

Поради тези причини е важно да се приемат допълнителни количества витамин К2.

 

Витамин К2  (менаквинон 7 (МК-7) на канадската марка Natural Factors е източник на биоактивната и лесноусвоима форма на витамина в опаковки от 60 капсули по 100 мкг всяка.   Преди употреба се препоръчва консултация с лекар, ако  същевременно се приемат разредители на кръвта. Препоръчителната доза за възрастни е 1 капсула дневно.

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart