Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

памет

 

 

Когнитивната функция се отнася до знаенето, познаване, докато паметта – това всъщност е „знаенето какво знаеш“. Когнитивната функция  се дефинира като интелектуален процес посредством който човек схваща, разбира, възприема идеи. Тя обхваща качеството на познанието, което включва всички аспекти на възприятието – разпознаване, възприемане, преценка, обмисляне, обосноваване, запомняне и представяне. Паметта пък, е способността за задържане и складиране на събраните информация и опит.

 

С напредването на възрастта, естествените процеси в човешкия мозък, свързани с когнитивните способности и запаметяването, неминуемо губят от качеството си. Това причинява постепенна загуба на способността за складиране на информация, (най-вече отслабване на т.нар, краткосрочна памет), както и на способността за възприемане на нова информация, разсъждаване и обосноваване. Редица неврологични заболявания са пряко свързани с остаряването (напр. болест на Паркинсон), като много от тях са свързани с отслабване и постепенна загуба на памет. Повечето хора не осъзнават, че лесно могат да си помогнат сами в усилията да забавят отслабването на когнитивните функции и паметта, само посредством някои прости промени в ежедневието – здравословна храна, достатъчно движение и активност,  редовно практикуване на редица упражнения за мозъка, повлияващи когнитивната функция (кръстословици, логически задачи, судоку, и др.)

 

В обществото е разпространено всеобщото, но погрешно схващане че отслабването на паметта е неизбежно с напредването на възрастта. Факторите които повлияват върху този процес не са един и два  – наследственост, прекарани заболявания, алкохол, лекарства, общо здравословно състояние и т.н. И въпреки че наистина в общия случай паметта отслабва с напредването на възрастта, този процес не е съвсем неизбежен. За запазването на добрата кондиция и активността на мозъка в третата възраст, основните неща, които не бива да се пропускат, са редовните упражнения и следването на подходящ за целта начин на хранене, включващ изобилие от риба, морски дарове, пресни плодове и зеленчуци. Физическите упражнения подобряват кръвообращението и съответно притока на кръв към мозъка, поддържайки го по този начин в добра кондиция. Когато към това се прибави и подходящото „гориво“ посредством правилна и добре балансирана диета – още по-добре!  За съжаление, общо правило е че с напредването на възрастта хората започват да водят все по-заседнал начин  на живот. Именно затова, от решаващо значение е те да се опитват да намират ежедневно занимание както за тялото, така и за мозъка си.

 

С годините човешкият мозък става все по-уязвим и податлив на редица оксидативни и възпалителни процеси, които могат да доведат до поражения на мозъчните клетки, причинени от свободните радикали. Постепенното натрупване на ефектите от тези поражения оказва негативно влияние върху когнитивните функции. Не се ли положат усилия за забавяне на този процес, не след дълго се появяват и първите признаци на отслабване на паметта. Именно с оглед на запазване на когнитивната функция н а мозъка си възможно най-дълго време, човек трябва да започне с малките промени в начина си на живот, които да му помогнат в битката с остаряването. Храните богати на антиоксиданти и / или хранителните добавки осигуряват на организма редица мощни и полезни съставки, които не само забавят оксидацията, но и действат като противовъзпалителни агенти. Диетата трябва да включва здравословни храни и да обръща специално внимание на рибите от студените морета (сьомга, риба тон), както и на изобилие от пресни плодове и зеленчуци. Задължително е да се ограничат до минимум наситените мазнини и трансмазнините, които се считат за едни от главните виновници за отслабването на когнитивната функция с напредването на възрастта. Физическите упражнения също са от особена важност, както и стратегиите за редуциране на стреса. За умствените вече стана дума – наред  с различните когнитивни игри, препоръчително е и честото четене на книги и възприемането на всякакъв вид нова информация.

 

Наред с изредените основни положения, трябва да бъде ясно че състоянието на мозъка е строго индивидуално при всеки един човек и се влияе от още редица съществени показатели и фактори – доказано противопоказни са високите нива на артериално налягане, кръвна захар, холестерол, С-реактивни протеини, наднорменото тегло, тютютнопушенето, заседналият начин на живот.

 

През 2008 г. група учени от Университета в Южна Каролина, САЩ, започват изследване фокусиращо се върху връзката между загубата на памет и честото присъствие в храната на наситени мазнини и холестерол. Опитите върху гризачи, хранени обилно с наситени мазнини и богати на холестерол храни показват наличие на условия за смущения в т.нар. работна памет. Нейната загуба се свързва най-често с развитието на възпалителни процеси в мозъка, за което голяма заслуга има споменатият нездравословен начин на хранене. Предполага се с голяма сигурност, че подобна диета влияе по абсолютно същия начин и на хората. Редовната консумация на големи количества наситени и трансмазнини повлиява негативно когнитивните функции, докато включването в менюто на плодове, зеленчуци, зърнени храни и риба се свързва с по-добри когнитивни функции и намален риск от развитие на деменция. И въпреки че точните физиологични механизми, управляващи тези влияния все  още не са напълно разгадани, посочените факти и зависимости отдавна не подлежат на съмнение.

 

Трансмазнините са доказано по-вредни от наситените мазнини, тъй като приемът им директно повлиява нивата на холестерол, покачвайки тези на лошия (LDL) и едновременно с това редуцирайки стойностите на добрия (HDL). Te са отговорни и за възникването на редица възпалителни процеси и хиперактивност на имунната система която може да доведе след себе си тежки сърдечни заболявания, удари, диабет и други хронични болести. Дори малки количества транс мазнини могат да имат сериозни негативни последици върху човешкото здраве.

 

Установено е че през последните десетилетия се консумират много повече омега-6 мастни киселини, отколкото омега-3. Въпреки че омега-6 е полезна мастна киселина, много е важен баланса ѝ с омега-3. И ако за едно наистина здравословно меню омега-3 киселините трябва да превъзхождат като количество омега-6, при съвременния човек се случва точно обратното – в неговата диета количеството омега-6 често превишава двадесетократно това на омега-3 киселините, а от биохимична гледна точка, този дисбаланс може да бъде предпоставка за развитие на тежки и често хронифициращи възпалителни реакции.

Мозъкът е органа който е най-чувствителен на промените на нивата на глюкоза в кръвта – прекалено малкото количество причинява чувство на умора, обърканост, раздразнителност и агресия; твърде високите стойности пък могат да доведат до припадък и загуба на съзнание. Други важни елементи, които влияят върху мозъчните функции са дисбаланса на чревната флора, дефицита на различни минерали и витамини, както и твърде високия прием на рафинирана захар. Преработените храни както и тези от типа бързо хранене са буквално натъпкани с добавена захар – тя повдига рязко нивата на кръвната захар повлиявайки директно на мозъчната дейност.

В търсенето на улики за причините, които водят до мозъчни увреждания, все повече специалисти са на мнение, че високите нива на хомоцистеин в комбинация с недостига на фолиева киселина, има пагубно влияние върху мозъчната функция. Смята се, че В-витамините, които включват ниацин и фолиева киселина, могат да имат ключово значение за запазването на остър ум и добра памет.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart