Search
Филтрирай по...

диета

 

 

Въглехидратите са в основата на доброто хранене. Повечето хора вероятно асоциират въглехидратите с нещо вредно, което кара тялото да се разболява и да пълнее. Това е съвсем нормално, имайки предвид факта, че в публичното пространство много по-често се говори за вредата от приема на „лоши” въглехидрати, отколкото за полезното действие на „добрите” такива.

 

Спомняте ли си хранителната пирамида, в която храните са разделени на групи, класифицирани на различни нива? В основата на тази пирамида, са поставени онези, за които е препоръчително да се консумират в по-голямо количество, отколкото останалите. Кои храни са в основата на пирамидата според вас? Полезните въглехидрати, разбира се!

 

Въглехидратите, които вредят на здравето и увеличават теглото, са преработени и с много ниско качество. Някои техни източници са рафинираните продукти като сладкишите, тестените изделия от бяло брашно и евтините, готови храни, подсладените безалкохолни напитки и др. Те се усвояват изключително бързо, следствие на което при консумацията им, изпитвате прилив на енергия. Много бързо след това обаче, започвате да изпитвате рязък спад в енергията, чувствате се уморени и гладни, и може дори да ви прималее. Това е така, защото „лошите” или както ги наричат още – „бързите” въглехидрати предизвикват бърз прилив на инсулин в тялото.

 

При полезните (сложни) въглехидрати обаче, нещата стоят съвсем по-различно. Те осигуряват постоянна енергия, поддържат нивата на кръвната захар в нормални граници и дори подобряват настроението! Полезните въглехидрати дават повече енергия, подобряват тонуса, те са богати на фибри и бедни откъм калории. Всеки човек има ежедневна нужда от прием на сложни въглехидрати, тъй като те са най-доброто гориво за тялото. Те се разграждат по-бавно, благодарение на което нивата на кръвна захар са стабилни през целия ден  и намаляват чувството на глад и раздразнителност.

 

Според ново изследване на учени от Харвардския университет съществуват 5 храни, източници на полезни въглехидрати, чиито редовен и продължителен във времето прием, води до трайно подобряване на общото здравословно състяние, нормализиране стойностите на кръвната захар и увеличаване на енергията. Ето ги и тях!

 

Нахут. Само една чаена чаша нахут съдържа цели 35 гр въглехидрати, като само 6 от тях са захари. Освен това, нахутът има ниско калорийно съдържание – само 210 на чаша, плюс 11 гр протеин и 10 гр фибри.

 

Соево мляко. Соевото мляко се извлича от соеви зърна, богати на сложни въглехидрати. Чаша соево мляко е източник на 15 гр въглехидрати, 8 гр протеин и 4 гр мазнини и само 131 калории!

 

Ябълки. Вярвате или не, 1 голяма ябълка съдържа около 27 гр въглехидрати, около 5 гр фибри, 114 калории и 1,5 гр мазнини. Освен ябълки, е полезно да се консумира и ябълков пектин, който е богат на фибри и полезни вещества. Резултатите от няколко проучвания показват, че редовният прием на ябълков пектин намалява риска от фатален край следствие на инфаркт или инсулт. Много изследователи смятат, че той може да има силно и ефективно действие в профилактиката и лечението на различни сърдечно-съдови заболявания.

Стафиди. Четвърт чаша стафиди съдържа 33 гр въглехидрати, което означава два пъти повече, отколкото филия хляб! Същото количество е източник само на 123 калории, 1,5 гр фибри и 309 мг калий. Звучи чудесно, нали? Задължително включете стафидите в менюто си и няма да съжалявате!

 

Сладки картофи. Сладките картофи също са богати на въглехидрати, бедни на калории, прилични количества витамин А и калий. Естествената им сладост ги прави ги прави вкусно и ароматно ястие, което е леко и в същото време дава енергия.

 

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart