Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

депресия - симптоми, лечение

 

 

Всеки човек е „пропадал в дупка” в някакъв момент от живота си. Всеки е изпитвал тъга, чувствал се е депресиран и унил, предаден, безпомощен… Но когато тези усещания продължат дълго във времето или
започнат да се повтарят често, е твърде вероятно в основата им да стои хормонален дисбаланс.

 

 

Депресията засяга тялото и мислите и се отразява на начина, по който човек възприема себе си и околния свят, отразява се на храненето, съня, отношенията с околните и т.н. Статистиката показва, че всяка година милиони хора по целия свят са диагностицирани с клинична депресия, като най-много преобладава женският пол. А кой знае колко много са недиагностицираните случаи, в които хората никога не посещават специалист и не търсят каквато и да било друга помощ…

 

 

Много са факторите, които могат да допринесат за отключването на депресията, но ето кои са най-често срещаните!

 

 

Хормонален дисбаланс – предменструален синдром, бременност, понижена функция на щитовидната жлеза, спонтанен аборт, перименопауза, менопауза.

 

 

Стрес – забързан начин на живот, травма, загуба на любим човек, трайно влошени взаимоотношения с партньора, грижа за възрастен родител и т.н.

 

 

Заболявания – справяне с тежки заболявания като рак, инсулт, инфаркт и др.

 

 

Излагане на токсини от тежки метали (олово, живак, кадмий, арсен, никел и алуминий), както и пестициди, формалдехид, бензини, и др.

 

 

Най-рисковите моменти по отношение на депресията.

 

 

Перименопауза. Резултати от скорошни изследвания сочат, че нивата на депресия намаляват през периода, в който жената върви от перименопауза към менопауза и са най-ниски у жените, които се намират в постменопауза от поне 27 месеца. Тези резултати сочат, че депресията често настъпва около перименопаузата, но за щастие в повечето от тези случаи тя е преходна и приклчюва около 2 години след менопаузата.

 

 

Хормоналните колебания могат да бъдат доста силни по време на перименопаузата, което изтощава надбъбречните жлези и им причинява стрес. Надбъбречните жлези са основните „производители” на хормони, когато по време на менопауза яйчниците на жената не функционират. Затова е много важно преди и по време на този преход функциите на надбъбречните жлези да бъдат подкрепяни.

 

 

 PMS. Близо 90% от жените в репродуктивна възраст са изпитвали състоянието на предменструален симптом, като при цели 30-40% от тях симптомите са изключително интензивни и включват тежки депресивни периоди и/или тревожно разстройство (страхова невроза), и др.

 

 

 Синдром на спуканите черва. Това е състояние, при което пропускливостта на чревната лигавица спрямо бактерии, токсини и други отпадни вещества е увеличена, в резултат от което в чревната лигавица се развиват възпалителни и дегенеративни процеси, а ненужните вещества попадат в кръвообращението.

 

 

Много изследвания сочат, че стомашно-чревните проблеми и особено синдромът на спуканите черва, е в основата на много психо-емоционални проблеми. Нещо повече – доказано е, че почти една трета от пациентите със синдром на спуканите черва страдат и от депресия и/или тревожност.

 

 

 Проблеми с щитовидна жлеза. Депресията често е едно от първите проявления при заболяване на щитовидната жлеза. Според много специалисти, дори незначителните понижения в нивата на щитовидниите хормони водят до нарушения в настроението и емоционалното състояние.

 

 

Проблеми с надбъбречните жлези. Основната част от мозъка, свързана със стреса, е т. нар. лимбична система. Тя отговаря за настроението, емоциите и способността за запаметяване. Поради огромното си влияние върху емоциите и паметта, лимбичната система често бива наричана „емоционален мозък”. Нарушеното функциониране на лимбичната система често е резултат от изтощение на надбъбречните жлези, които са особено важни за адаптацията ни към стреса.

 

 

 Алкохол. Алкохолът е депресант, който увеличава надбъбречната хормонална продукция. Това нарушава много клетъчни процеси на мозъка, както и нормалните цикли на съня. Прекомерният прием на алкохол унищожава много хранителни вещества, отговорни за поддържане на нервната система, нормална мозъчна дейност и настроението.

 

 

Кофеин. Има няколко изследвания, които правят силна връзка между прекомерният прием на кофеин и развитието на депресия. Много специалисти са на мнение, че комбинацията между големи количества кафе и хронична умора увеличава риска от депресивни състояния с 86%!

 

 

Ниски нива на кръвната захар. Установено е, че много от хората, страдащи от хипогликемия, имат и депресия. Това означава, че стабилните нива на кръвната захар са от съществено значение за емоционалното състояние и нивата на енергия. Основното за преодоляване на хипогликемията е да се намали приема на рафинирани въглехидрати и придържане към чисто хранене с повече зеленчуци, риба, месо, ядки и пиене на достатъчно вода.

 

 

Ключови хранителни вещества за намаляване симптомите на депресия

 

Витамин В6. Ниските му нива водят до различни нарушения на настроението. Най-често от недостиг на В6 страдат жените, които приемат противозачатъчни или са на хормонозаместителна терапия.

 

Витамин В6 изпълнява много от процесите, свързани с дейността на мозъка. Той е абсолютно необходим за производството на допамин и серотонин, поради което се счита, че липсата му провокира депресия.

 

 

Витамин Д. Много съвременни изследвания сочат, че ниските серумнми нива на витамин D у здрави индивиди причиняват симптоми на депресия.

 

 

Витамин В12, фолиева киселина и SAM-е. Те функционират като метилови донори, което означава, че даряват метилови молекули на важни мозъчни съединения, включително на невротрансмитерите серотонин и допамин.

 

 

5-хидрокситриптофан (5-HTP). Като предшественик на серотонина, 5-HTP е почти толкова ефективен, колкото тежките антидепресанти с рецепта, с тази разлика, че е много по-добре поносим, а приемът му не води до сериозни странични ефекти.

 

Продукти за регулиране на естрогена. Когато чернодробната функция е нарушена, метаболизмът на естрогена е компрометиран, а това води до прекалено високи нива на естроген и т. нар. естрогенно господство. Естрогенната доминантност от своя страна отключва симптоми на ПМС, както и перименопаузални симптоми. За преодоляване на естрогенната доминантност е необходимо да се приемат хранителни вещества за пречистване на черния дроб и оптимизиране на неговите функции. По такъв начин действа и индол-3-карбинолът (I3C), специфичен фитохимикал, открит в състава на кръстоцветни зеленчуци като броколи. Индол-3-карбинолът допринася за отстраняване на излишния естроген от тялото, което по естествен начин води до значително подобряване на хормоналния баланс.

 

 

Пробиотици. Микробиомът (колонии от бактерии, вируси и др., населяващи червата)  е ключов фактор за емоционалното равновесие. Така че приемът на пробиотични добавки поне 3-4 месеца в годината, гарантира сравнително добро психично здраве и добро настроение.

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart

Количка