Search
Филтрирай по...

Артрит

 

 

Можете ли да скачате от радост, да танцувате щуро или да се наведете да помиришете ухаеща роза? Вероятно да, но за някои хора в напреднала възраст нещата звучат лесно на думи, но на практика имат проблеми със ставите, тъй като не са се грижили за тях на млади години.

Както ставите ви работят и ви помагат да се движите, така и вие може да им помогнете да бъдат по-здрави и силни. Това означава да внимавате какво ядете, да приемате добавки и да водите здравословен начин на живот.

В тялото ни има 350 стави и всяка от тях представлява сложен комплекс от кости, хрущяли и съединителна тъкан. Във вътрешността на ставите има синовиална течност, която смазва ставата и намалява триенето между костите. Всеки трети човек страда от ставни проблеми – възпаление, болки, скованост – като наднорменото тегло подпомага развитието им. В последните години драстично намалява възрастовата граница на хората, страдащи от ставни проблеми.

Още днес може да започнете промяната, която ще ви подсигури здрави стави. Ставните болки не са неизбежни, макар че износването на ставния хрущял е необратимо. Причините за болки в ставите може да са по-комплексни и да се дължат на опитите на хрущялните клетки да излекуват увредените части. Болката е резултат от възпалителния отговор на тялото. Имунната система изпраща допълнително количество кръв на местата, на които е необходимо, което причинява възпаление. Когато възпалението стане прекомерно голямо, то вече не е здравословно, а вредно. То може да предизвика болка и да намали гъвкавостта и подвижността на ставите. Хроничното възпаление на ставите може да увеличи риска от сърдечно-съдова болест или депресия. Възпалението може дабъде излекувано чрез правилно хранене, прием на добавки и физически упражнения.

Физическото натоварване (аеробика, плуване, тичане, др.)помага не само за намаляване на теглото, но и директно повлиява ставите. Ускоряването на сърдечния ритъм увеличава притока на кръв към ставите, подпомага доставянето на хранителни вещества, увеличава производството на синовиална течност, която смазва ставните хрущяли.

Намалете стреса – той е един от основните врагове на колагена, а колагенът е основна съставна част на почти всяка част от тялото. Той съставя 75% от кожата и над 85% от ставните връзки и сухожилия.Стресът кара тялото да произвежда хормона кортизол, а хроничното излагане на кортизол води до възпаление. Важно е да променим начина си на справяне със стреса, ако не успяваме да намалим наличието му. Можем да започнем с успокояващи ума дейности като йога, пилатес, водени релаксации.

Около 30-годишна възраст нашето тяло започва да намалява производството на колаген с 1,5% всяка година. Тук на помощ идват добавките с колаген, тъй като те стимулират тялото ни да произвежда повече колаген. Специалистите препоръчват дневен прием от 6 грама за оптимално здраве. Някои хора усещат подобрение в ставите само няколко дни след приема на добавки, но тялото ни се нуждае от време, за да започне да произвежда само повече колаген. Препоръчва се добавките да се приемат поне един месец, а ефектът се наблюдава месеци и дори години след приема.

Освен колаген е добре да се приемат и други добавки като антиоксиданти (неутрализират свободните радикали в ставите, които могат да разрушат тъканта и да причинят възпаление),хиалуронова киселина (запазва водното съдържание и увеличава гъвкавостта на ставите), куркумин (инхибира производството на простагландини и спира възпалението).

Важно е да променим и начина си на хранене, ако искаме да повлияем положително върху здравето на нашите стави. Избягването на някои храни също може да намали болките в ставите. Ето някои много важни препоръки относно храненето:

  • Избягвайте рафинираните въглехидрати като бял хляб и преработени храни, изберете пълнозърнести варианти.
  • Избягвайте трансмазнините от пържените и преработени храни, намалете наситените мазнини от млечните продукти и червените меса. Те увеличават цитокините – малки молекули, които причиняват възпаление.
  • Добавете повече храни съдържащи омега-3 мастни киселини като сьомга, ленено семе, орехи.
  • Веществото сулфорафан намалява разрушаването на ставните хрущяли. То се съдържа основно в броколите, както и в другите зеленчуци от това семейство като брюкселското и обикновеното зеле.
  • Ядките съдържат минерали като калций, магнезий и калий, които предпазват костите и ставите.
  • Опитвайте се да приемате разнообразни по цвят храни всеки ден. Например ярко оцветените плодове и зеленчуци като черешите и боровинките съдържат много антоцианини, които подпомагат борбата с възпалението.
  • Всеки ден телата ни произвеждат свободни радикали, които могат да бъдат неутрализирани от антиоксидантите. Ако не приемаме достатъчно антиоксиданти или тялото ни е изтощено, в него се натрупват прекалено много свободни радикали, които могат да увредят много органи, включително и ставите.
  • Антиоксидантите включват витамините А, С, Е и микроелементът селен. Приемайте ежедневно моркови, сладки картофи, зеленолистни зеленчуци, тропически плодове, домати, броколи, пълнозърнести тестени изделия, авокадо, слънчогледови семки, фъстъчено масло, сьомга, кафяв ориз, овесени ядки и бразилски орех.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart