Search
Филтрирай по...

Подагрозен пристъп

 

 

Пантотеновата киселина, по-известна като витамин В5, се оказва много полезна в борбата с подаграта. Директното й действие е свързано с понижаване нивата на пикочна киселина, но това още не е научно доказано. Индиректното й действие е свързано с понижаване на триглицеридите, LDL-холестерола (лошия холестерол) и общия холестерол и повишаване на HDL-холестерола (добрия холестерол).

 

Триглицеридите и холестеролът са маркер за инсулинова резистентност. Тази резистентност и метаболитните нарушения могат да доведат до инфаркт, инсулт, диабет, подагра. Подаграта се свързва с диабета, тъй като високите нива на инсулин повишават нивата на пикочна киселина.

 

Идеята, че пантотеновата киселина помага при подагра, е на д-р Робърт Аткинс, известен със своята диета на Аткинс. Той препоръчва ежедневния прием на пантотенова киселина под формата на калциев пантотенат. В своята книга Пълни с живот хранителни решения той отделя цял раздел на успехите, които е постигнал с пантотеновата киселина в своята практика. Той обяснява още разликата между пантотенова киселина и пантетин – в човешкото тяло пантотеновата киселина се превръща в пантетин. Доктор Аткинс препоръчва нисковъглехидратната диета, която понижава нивата на инсулин и намалява нивата на пикочна киселина.

 

Стави

Много храни съдържат пантотенова киселина, но в минимални количества. Все пак е добре освен приема на добавки да снабдим менюто си и с повече храни, богати на витамин В5. Най-богатият източник на пантотенова киселина се оказват зърнените храни – около 10мг пантотенова киселина в 30грама зърнени храни. Телешкото, пилешко, пуешко, патешко месо, някои гъби, слънчогледовите семки, кус-кус и белият ориз съдържат между 2 и 6 мг за порция. Витамин В5 се съдържа още в сьомгата, авокадото, сушените домати, царевицата и броколите.

 

Важно е витамин В5 да се приема в комбинация с другите витамини от група В, тъй като те работят най-добре в организма, когато се приемат заедно.

 

Много интересни са резултатите от едно изследване на болни от подагра, проведено в Южна Африка през 1999 година. Пациентите са били подложени на хранене според диетата Зоната на д-р Бари Сиърс. Изследването показва връзката между подаграта и диабета или как повишените нива на пикочна киселина са свързани с инсулиновата резистентност. Пациентите били подложени на нискокалорийна диета (1600 калории дневно), като въглехидратите били ограничени до 640 калории, били премахнати рафинираните храни, наситените мазнини (от месо, млечни продукти) били заменени с мононенаситени (зехтин, рапично олио) или полиненаситени (царевично, слънчогледово, соево олио) мазнини. Резултатите показали намаляване на теглото, понижаване нивата на пикочна киселина, намаляване пристъпите на подагра.

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart