Search
Филтрирай по...

Безсъние

 

През 2002 г. е установено, че един от всеки седем човека в зряла възраст има проблеми със заспиването и продължителността на съня. Безсънието пък засяга един от трима души и се среща като проблем по-често при жените, отколкото при мъжете. Безсънието може да остави чувство на умора, понижено внимание и раздразнителност. То влияе върху качеството на живот и отношенията.

 

Смущенията на съня, намаляват работоспособността и креативността, и ако не се предприемат адекватни мерки, те могат да станат хронични. Хроничните смущения на съня са рисков фактор за преждевременно стареене и много болести, включително диабет, затлъстяване, сърдечносъдови заболявания, както и някои видове рак. Много хора използват тежки медикаменти за сън, но тези лекарства могат да попречат на REM фазата, да нарушат по-дълбоките фази на съня и да доведат до объркване, мудност, тревожност и зависимост към съставките на конкретния препарат.

 

 

Мелатонин за естествен и спокоен сън. Мелатонинът е безопасна и ефективна алтернатива за постигане на спокоен сън. Това е естествен хормон, който може да нормализира съня, когато безсънието е причинено от нарушаване на циркадния ритъм на организма. Съвременните изследвания показват, че допълнителният прием на мелатонин са най-доброто лечение при нарушения на съня, вследствие смяна на часова зона, работа на смени, напредване на възрастта, стрес и др.

 

Как работи мелатонинът? Хората, подобно на повечето животни и растения, имат вътрешен биологичен часовник, който контролира ежедневните циркадни ритми на съня, телесната температура, бодрост, апетит, имунни функции, хормонален синтез и др. Биологичният часовник се намира в една малка част от мозъка – супрахиазматично ядро в хипоталамуса (SCN). SCN получава сигнали от светло-чувствителните клетки в ретината на очите. Когато тези клетки регистрират тъмнина, SCN сигнализира на епифизата, която след това отделя мелатонин.

Мелатонинът започва циклите на съня, като причинява сънливост и понижаване температурата на тялото. Когато ретината регистрира светлина, производството на мелатонин се потиска.

 

Този цикъл на производство на мелатонин от биологичния часовник, може да бъде прекъснат от външни фактори като пътуване със самолет (смяна на часова зона), работа на смени, заспиване на светлина, или физиологични фактори като стареене.

 

Обичайният резултат е нарушение на съня. За щастие, приемът на мелатонин помага да се възстанови работата на този „часовник“ в организма.

Десинхроноза и работа на смени

В съвременния свят хората прелитат със самолет дълги разстояния през няколко часови зони. В рамките на един ден пътуване, биологичният часовник се обърква с няколко часа, което води до десинхроноза (нарушаване на синхрона между механичния и биологичния часовник), която се характеризира със следните симптоми: умора, безсъние, намалено внимание и нарушени когнитивни умения, загуба на апетит, лошо настроение. Един преглед на научните изследвания установил, че за полети, преминаващи до седем часови зони, мелатонинът, взет преди лягане в новата часова зона, може да синхронизира биологичния часовник и да възстановява нормалния цикъл на съня до 80%.

 

Според аржентинско проучване, при хората, които предприемат по-дълги полети, е необходим по-всеобхватен подход. Изследователите комбинирали мелатонинови добавки с програма за светлинна терапия и сутрешна гимнастика. Те установили, че за хората, прелитащи със самолет през дванадесет часови зони, периодът на десинхроноза е намален от десет на два дни.

 

Aмериканско плацебо контролирано проучване пък показва, че мелатонинът помага на хората да се адаптират към нощния труд. По време на проучването 32 души си лягали следобед, като изтегляли графика си за сън със седем часа напред. Преди лягане, те взимали мелатонинова добавка или плацебо. Три четвърти от хората, получавали по 3 mg мелатонин, са изместили циркадния си цикъл със средно 4 часа.

 

Безсъние, свързано с възрастта

С възрастта производството на мелатонин в епифизата намалява. В резултат безсънието се превръща в проблем за много възрастни хора. Допълнителният прием на мелатонин може да възстанови нормалния циркаден ритъм.

 

При проведено рандомизирано двойно-сляпо плацебо контролирано проучване в Шотландия е установено, че при пациенти с първично безсъние е постигнато  значително подобрение в състоянието при вземането на допълнителен мелатонин. 354 пациенти с безсъние на възраст 55-80 години, са разделени на две групи. В продължение на три седмици те получавали 2 mg мелатонин или плацебо два часа преди лягане. При пациентите, получавали мелатонин, било отчетено значително скъсяване на периода на заспиване и подобряване на качеството на съня, както и на сутрешната бодрост и качеството на живот.

 

В друго рандомизирано двойно-сляпо плацебо контролирано проучване, 791 пациенти с безсъние получавали мелатонин или плацебо в продължение на шест месеца. Сред пациентите в старческа възраст, получавали мелатонин, времето за заспиване е намалено средно с 19 минути, като са отчетени още по-дълъг сън и подобряване на качеството на живот. Нежелани реакции не са установени.

 

Синдром на забавена фаза на съня

Става дума за хронично разстройство на циркадния ритъм. Това се отразява на времетраенето на много от ежедневните ритми на организма, включително и на заспиването, пиковия период на будност, телесната температура, както и хормоналните ритми. Хората с такъв синдром не могат да заспят до малките часове на нощта и имат трудности със събуждането навреме за обичайното начало на работния ден. Когато могат да следват собствените си графици, например да спят от 4 часа сутринта до пладне, те спят спокойно, събуждат се спонтанно и се чувстват бодри през остатъка от деня.

 

Плацебо контролирано проучване с участието на 44 души на възраст 19-45 г. установило, че цикълът на съня може да бъде изместен с почти един час на ден. Участниците били подложени на тридневно въздействие, включващо събуждане с един час по-рано всеки ден, ярка светлина сутринта и мелатонин, приеман в следобедните часове. Изследователите измерили 2,6 часа изместване в биологичните часовници на хората, които са получили мелатонин, в сравнение със само 1,7 при плацебо групата. Изследователите заключили, че тази програма ще бъде ефективна за подобряване на състоянието при хора със синдром на забавена фаза на съня.

 

Много хора с този синдром страдат от депресия поради нарушенията на съня. Канадско клинично проучване установило, че мелатониновите добавки не само подобряват съня на пациентите, но и значително намаляват депресията и състоянията на тревожност.

 

Разстройство на съня с отлагане на заспиването

Става дума за хронично разстройство на циркадния ритъм. При него биологичният часовник работи свободно, сякаш денонощието е по-дълго от 24 часа и не успява да се приспособи към денонощния цикъл. Заспиването се случва все по-късно всеки ден и това пречи на нормалния ежедневен ритъм на човека. Най-често този проблем се появява при слепи хора.

 

При проведено малко проучване в Англия с участието на 10 напълно слепи хора, е давана мелатонинова добавка всеки ден в 21:00 ч. При седем от участниците мелатонинът върнал нормалния 24-часов циркаден ритъм и удължил продължителността на съня. Повечето от тях са били с избързващ циркаден цикъл, когато започнало проучването. И при тримата, при които нямало ефект, в началото се наблюдавал забавен циркаден цикъл. Изводът бил, че мелатонинът влияе на хора с избързващ циркаден цикъл (Hack). При разстройство на съня с отлагане на заспиването мелатонинът е ефикасен, но не решава проблема трайно: след прекратяване на приема на мелатонин, пациентите се връщат към свободния ритъм.

 

Доверете се на изпитаното канадско качество и вземете мелатонин на Natural Factors!

Мелатонинът на Natural Factors, Canada е получен от неживотински източници и се предлага във вид на таблетки от 3 mg и 5 mg, според индивидуалните нужди. За разлика от обикновените таблетки, които преминават през храносмилателната система, сублингвалните таблетки мелатонин на Natural Factors се абсорбират директно в кръвния поток, което осигурява по-бързо и качествено усвояване.

Сънотворни

Успешното лечение на нарушенията на съня често включва светлинна терапия, спане в напълно тъмна стая и излагане на ярка светлина след събуждане. Поддържането на регулярни хранителни навици и сутрешни физически упражнения също може да помогне за възстановяване нормалното функциониране на съня.

 

Как действа Мелатонин на Natural Factors

-Намалява времето, необходимо за заспиван

-Увеличава общото време на сън

-Нормализира циклите на съня при работа на смени или отпадналост

-Намалява смущенията на съня, причинени от двигателни нарушения

-Облекчава симптомите на сезонни афективни разстройства

-Защитава мозъчните клетки и митохондрии от действието на свободните радикали

-Намалява мигренозното главоболие

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart