Search
Филтрирай по...

Витамини

 

 

От момента, в който в семейството се появи новия  човек, родителите изпадат в постоянно състояние на тревога. Дали техните малки съкровища растат щастливи, доволни, здрави физически и психически. Осигуряването на подрастващите телца на всичко необходимо за нормалното им израстване, често се превръща за родителите в ежедневен стресов елемент, особено в днешния забързан свят.

 

Много от същите тези родители редовно ползват хранителни добавки за себе си, но става ли въпрос за малки деца, отговорността и съмненията сякаш нарастват многократно. Въпреки че в развитите държави заболяванията причинени от липса на витамини (каквито са скорбутът при липса на витамин С, както и рахитът при системен недостатък на витамин Д) са отдавна сведени до минимум, днешният все по-забързан и разчитащ на все повече полуфабрикати начин на хранене става причина за не един и два проблема. Риск от дефицит на споменатите витамини е налице винаги при нисък и нередовен прием на пресни зеленчуци, плодове и зърнени храни. И това, че децата като цяло не посягат към плодовете и зеленчуците, не е единственият проблем. Дори  родителите, приучили децата си на редовната им консумация трябва да имат предвид, че средностатистическият потребител все по-рядко попада на наистина натурални продукти. Наред с огромния брой подобрители и оцветители в преработените храни, трябва да се има и едно наум, че дори плодовете и зеленчуците в много случаи се отглеждат с изкуствени торове и с намесата на различни химикали, които да запазят трайността им за по-дълго време, лишавайки ги същевременно от ценни хранителни вещества.

 

Разбира се, хранителните добавки могат да помогнат в такъв момент. Ето 10 от най-често пренебрегваните от тях, върху които специалистите се опитват да заострят вниманието на родителите.

 

Мултивитамини. В последно време сред родителите е налице засилваща се тенденция на отричането им, или по-точно на мнението че децата спокойно могат да минат и без тях. Дори доста доктори изказват мнение, че здрави деца, радващи се на добре балансирана диета нямат нужда от добавка на витамини над препоръчителните дневни дози. Те дори вярват, че предозирането с някои витамини може да бъде вредно.

От другата страна на барикадата обаче, също има редица доказани специалисти. И тяхното мнение е че ежедневната консумация на мултивитамини не само няма с какво да навреди, но е една солидна база за допълване на здравословното хранене – както за възрастните, така и за децата им. Неоспорима теза в подкрепа на това твърдение е, че болшинството от хората чрез  не особено разнообразната си диета дори не могат да се доближат до препоръчителните дневни дози витамини и минерали. Разбира се, стигне ли се до този момент е наивно да се смята, че добавеният им прием ще реши проблема с недостига изцяло. Но той може до известна степен да помогне на средностатистическия човек поне да се доближи до желаните нива дневен прием на редица жизненоважни вещества. Именно затова не бива да се подценява помощта, която те оказват на детския организъм, с оглед на факта че именно системната липса на някои витамини и минерали в организма в ранна детска възраст може да доведе до редица трайни здравословни проблеми на по-късен етап. В този смисъл не е правилно с лека ръка да се отхвърля помощта, която предлагат таблетките с мултивитамини – ефикасно, безопасно и на сравнително ниска цена.

 

В още по-голяма степен важи това за децата. Недостигът на някои елементи в ранна възраст често повлича след себе си хронични проблеми – от хранителни алергии до крехки кости, респираторни затруднения, та дори и извъннормени нива на кръвната захар в организма.

 

 

Витамин С. По правило хората се сещат за този витамин най-вече в сезона на грипа и настинките. Разбира се, ползите от него са много повече. Редовният му прием е важен и дори силно препоръчителен както за възрастни, така и за деца. Без значение какъв е сезона, малчуганите трябва да го приемат всеки един ден от годината, защото за здравето на имунната система няма ваканция.

Важно е да се напомни, че човешкото тяло не може да произвежда витамин С, така че той трябва да се набавя чрез храната – най-вече цитрусовите плодове и повечето зеленчуци. И тъй като далеч не всеки родител може да се похвали, че децата му са постоянно на богата и добре балансирана диета, хранителните добавки се явяват като идеална алтернатива за набавянето му в достатъчни количества.

 

 

Калций. Родителите на малки деца често живеят с представата, че този минерал присъства в изобилие в менюто на малчуганите, заради факта че сравнително често им се дава мляко и сирене. Какво се случва обаче, когато малките поотраснат, консумацията на млечни продукти намалее, а телата им се нуждаят от все повече калций за нормалния си растеж? Или пък как да се процедира при онези от тях, които не ядат животински продукти, или пък имат алергия, която не им позволява да консумират мляко?

Специалистите са категорични, че консумацията на достатъчно калций е задължителна за правилното развитие на костите, и напомнят че около 90% от костната система се формира преди навършването на двадесет години. Детският и юношеският период са критични за нормалната минерализация на костите.

 

Натрупването на калция в детството и юношеството може да се сравни с редовното депозиране на суми в банкова сметка при изгодна лихва – приема ли човек достатъчно калций преди навършването на пълнолетие, това е една отлична инвестиция в растежа и силата на костите му. Ето защо консумацията на калций под формата и на хранителни добавки е изключително важна за подрастващите, най-добре под наблюдението и предписанията на личния лекар.

 

Витамин К2 . Родителите трябва да са наясно, че става ли дума за здравето на костите, калцият далеч не е единственият важен микроелемент. К2 е ключов витамин, който в последните години привлича все повече вниманието на специалистите. Той е изключително важен за нормалното развитие на костите, мускулите, сърдечно-съдовата система, както и за когнитивното здраве.

Специфичното при К2 е, че не присъства в много от често консумираните продукти, затова е силно препоръчителен приемът му под формата на хранителна добавка, особено при децата. За него се твърди, че активира  т.нар. остеокалцин – протеин, който се намира в костите и подпомага растежа им. Без нужните количества от този витамин, съществува риск в детските кости да се натрупат високи количества неактивен остеокалцин.

 

Ползите от този витамин не се ограничават само до здравето на костите. Последните проучвания сочат, че той играе важна роля в предпазването на човешкия организъм от потенциално развитие на диабет тип 2.

 

Магнезий. Децата, които не приемат достатъчни количества  сурови зеленолистни зеленчуци и зърнени храни, най-вероятно не си набавят достатъчно количество магнезий, от който имат нужда за да се поддържат в оптимална кондиция и да се борят с умората.

Магнезият е един от най-важните елементи в човешкия организъм – той е отговорен за около 800 ензимни процеса, протичащи в човешкото тяло, както и за катализирането на повечето химични реакции в него. Синтезира протеините, спомага за по-доброто предаване на нервните сигнали, подобрява сърдечния ритъм, а според някои специалисти действа и като лаксатив.

 

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

// Трейкинг код ЕТАРГЕТ //
×

Cart