Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Памет

 

 

Витамин В1 (тиамин пирофосфат) е жизненоважно хранително вещество. Той е един от осемте водоразтворими витамини от семейството на В-комплекс. Приемът им не е свързан с опасности, тъй като излишните количества винаги се изхвърлят с урината и няма риск от натрупване в организма.

 

Има важна роля в поддържането на здрава нервна система и нормална сърдечна функция. Тъй като подобрява способността на организма да издържа на стрес, често бива нарича “антистресов витамин”.

 

Подпомага превръщането на въглехидратите в глюкоза, която от своя страна се използва за производството на енергия в тялото, и е необходим за разграждането на мазнините и протеините.

 

В допълнение към всичко това, той поддържа мускулния тонус на стените на храносмилателния тракт и е необходим за нормалното състояние на кожата, косата, очите, устната кухина и черния дроб.

 

Важни източници на витамин В1

Дрождите и черния дроб са най-пълноценните източници на В1. Съдържа се още в свинското месо, пълнозърнестите култури, пшеничния зародиш, боба, аспержите, картофите, гъбите, спанака, риба тон, зеления грах, слънчогледа, доматите, брюкселското зеле, патладжана и др.

 

Редовната консумация на тези продукти гарантира, че организмът ви ще разполага с достатъчно В1. Имайте предвид обаче, че значителна част от витамин В1 се губи, когато храната се приготвя при прекалено високи температури или когато се охлажда за дълъг период от време.

 

Симптоми при недостиг на витамин В1

Някои от ранните симптоми обикновено включват летаргия, раздразнителност, загуба на памет, безсъние, отслабване на апетита и загуба на тегло, лошо храносмилане, запек и др. Ако недостигът не бъде навременно компенсиран, може да се развие бери-бери – заболяване, свързано главно с дефицит на тиамин пирофосфат. То се характеризира с нервни, сърдечни и мозъчни аномалии, но симптомите варират при всеки човек и зависят от редица фактори.

 

Мозъчни аномалии. При алкохолиците дефицитът на тиамин често води до мозъчни аномалии като Корсаков синдром – коварно мозъчно заболяване, което засяга паметта. Някои от обичайните му симптоми включват трудности при ходене, неволни движения на очите надолу и нагоре, мозъчни кръвоизливи, които нарушават нормалните функции на зрението, частична парализа на очите. Ако бъдат игнорирани, теси симптоми могат да доведат до фатални последствия.

 

Дефицитът на В1 най-често се получава при недостатъчен прием на храни, които го съдържат, прекомерна консумация на кафе, бланширан ориз, сурови миди и др.

 

Какви са полезните свойства на витамин В1?

 

1.Насърчава производството на енергия. Захарта е основният източник на енергия за тялото и витамин В1 има сериозно участие в този процес. Той е част от сложна ензимна система, наречена пируват дехидрогеназа, която подпомага окисляването на захарта, за да може да бъде тя източник на енергия. В1 е необходим и за функционирането на тази ензимна система, която освобождава енергия за различни телесни функции.

 

2.Защитава миелиновите обвивки от увреждане. В1 помага за правилното развитие на миелиновите обвивки около нервите. Дефицитът му води до дегенерация на тези специални нервни покрития, което от своя страна би имало пагубни последствия за мозъка и нервната система.

 

3.Намалява риска от развитие на болестта на Алцхаймер. Има плацебо контролирани проучвания, които показват, че приемът на 100 mg дневно В1 под формата на хранителна добавка забавя прогресията на коварното заболяване и значително подобрява паметта и фокуса. В допълнение, В1 се използва и в лечението на заболявания като множествена склероза, парализа на лицевия нерв и др.

 

4.Укрепва сърцето. Помага при производството на невротрансмитера ацетилхолин, който се използва за предаване на съобщения между нервите и мускулите, и е изключително важен за сърдечно-съдовата функция.

Ето защо дефицитът на витамин В1 може да е опасен за сърцето. Установено е, че хората, страдащи от застойна сърдечна недостатъчност, които са приемали витамин В1 в продължение на седмица, имат значителни подобрения.

 

5.Намалява риска от развитие на катаракта и други заболявания на зрението, особено когато се приема в комбинация с други хранителни вещества.

 

6.Забавя процесите на стареене. Работи като мощен антиоксидант, който забавя появата на видимите признаци на стареене, включително фини линии и бръчки, загуба на естествената свежест на кожата и др.

 

7.Подобрява храносмилането. Насърчава отделянето на солна киселина, което е от съществено значение за цялостното усвояване на хранителните вещества.

 

8.Насърчава производството на червени кръвни клетки. В1 играе важна роля в производството на червени кръвни клетки, което е от огромно значение за общото здраве, активността и енергията.

 

9.Абсолютно необходим при алкохолизъм. Витамин В1 намалява вредните последствия за организма при цироза, инфекции, хипертиреоидизъм и други ефекти на алкохолизма.

Revita Ви препоръчва:

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart