Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Надбъбречна недостатъчност

Надбъбречната недостатъчност е състояние, при което функциите на надбъбречните жлези се нарушават и те не произвеждат достатъчно количество от няколко важни хормона. При хората с надбъбречна недостатъчност нивата на хормонитекортизол и алдостерон (вид минералкортикоид), са по-ниски, отколкото у здравите хора.

Надбъбречните жлези са натоварени сжизненоважни функции, тъй като ежедневно произвеждатключови хормони. Някои от тях са “хормоните на стреса” като кортизол, които регулират електролитния баланс, нивото на течностите в организма и телесното тегло, подпомагат съня, стимулират сексуалното желание др. Ето защо умората на надбъбречните жлези и последвалия от това хормонален дисбаланс повлиява целия ни живот.

Надбъбречните нарушения са два основни типа. Единият се отнася до т. нар. “първична надбъбречна недостатъчност” и се причинява от заболяване на надбъбречните жлези, включително рак, инфекции или кървене. Много често първичната надбъбречна недостатъчност се диагностицира, когато около 90% от надбъбречната кора е разрушена.

Втората група надбъбречни нарушения (“вторична надбъбречна недостатъчност”) е по-често срещана и се развива не като следствие от физически заболявания на надбъбречните жлези, а по-скоро е резултат от стрес или от автоимунни нарушения. Вторичната надбъбречна недостатъчност може да доведе до тежък хормонален дисбаланс.

Основни симптоми при надбъбречна недостатъчност. Много хора описват състоянието на надбъбречна недостатъчност като смесено усещане между превъзбуда и умора – нещо като усещане за стрес, раздразнение, хиперактивност и изтощение накуп! Но как да разберете дали страдате от реална надбъбречна недостатъчност или просто се намирате в чувствителен период на по-тежък стрес? Ето кои са характерните признаци, че нещата са отишли далеч извън стреса и вече има по-сериозен проблем:

-хронична умора (продължаваща повече от две седмици);

-мускулна слабост;

-промени в апетита (особено загуба на апетит) и отслабване;

-храносмилателни проблеми (включително коремни болки, гадене, повръщане, диария);

-ниско кръвно налягане, замайване или припадъци;

-промени в настроението, раздразнителност и депресия, главоболие, проблеми със съня

-афинитет към солени храни;

-ниски нива на кръвната захар (хипогликемия);

-изпотяване, включително през нощта;

-нередовен цикъл;

-ниско либидо.

Защо и как се развива надбъбречната недостатъчност?Основна причина за вторичната надбъбречна недостатъчност е автоимунна реакция в организма. Тогава имунната система става свръхактивнаинапада собствената си здрава тъкан, защото погрешно „подозира“, че тялото е атакувано от чужд нашественик. Докато медикаментите, генетичните фактори, хирургията, болестите и сериозните инфекции също могат да причинят надбъбречни проблеми, автоимунните реакции са водеща причина за вторичната надбъбречна недостатъчност.

При наличие на автоимунно заболяване, имунната система разпознава надбъбречната коракато потенциален враг и нейните белите кръвни клетки и протеините й започват да я атакуват и унищожават. При постоянна атака надбъбречните жлези губят способността си да реагират адекватно на стимулиращия хормон, наречен адренокортикотропин от хипофизната жлеза. Сложната система в тялото, известна като хипоталамус-хипофиза-надбъбречни жлези вече не е в състояние да изпраща и да получава сигнали, които да управляват производството на хормони.

Щом надбъбречните жлези престанат да реагират на адренокортикотропина и вече не са в състояние дапродуцират всички необходими хормони, симптомите вече са налице.

Каква е причината за автоимунните реакции? Обикновено това е комбинация от различни фактори, които включват:

-високи нива на стрес или травматично събитие;

-експозиция на токсини от околната среда;

-недостиг на сън и претовареност в ежедневието;

-лоша диета (особено ако включва храни, провокиращи алергични реакции);

-прекомерно физическо натоварване или точно обратното – липса на физическа активност.

Техники за контрол върху надбъбречната недостатъчност

-Режим на хранене. Една от най-важните стъпки за поддържане на естественото хормонално равновесие, е да се откажете от храните и напитките, които стресират тялото ви и да включите такива, които стимулират надбъбречната енергия.

Избягвайте:

-кофеина и алкохола – нарушават нормалния цикъл на съня, а прекомерният им прием води до тревожност или депресия;

-повечето източници на захар и подсладителите (включително сироп от царевица с високо съдържание на фруктоза, пакетирани сладки продукти и рафинирани зърнени храни) – провокират възпалителна реакция и дразнят червата, тъй като са пълни с много видове изкуствени съставки, консерванти, захари и натрий;

-хидрогенирани и рафинирани растителни масла (от соя, рапица, шафран, слънчоглед и царевица) – отключват хронично възпаление в организма;

Тях можете да замените с:

-естествени, здравословни мазнини (кокосово масло, зехтин, ядки, семена и др.)

-много зеленчуци (особено листни и кръстоцветни като карфиол, броколи, брюкселско зеле и т.н.);

-диви риби (сьомга, скумрия или сардина), които осигуряват силно противовъзпалителните омега-3 полиненаситени мастни киселини;

-висококачествено месо, в което няма остатъци от хормони и химикали;

-екстракти от водорасли – те са с високо съдържание на йод и подпомагат здравето на щитовидната жлеза;

-органична келтска (сива) или хималайска сол;

-храни с високо съдържание на фибри, включително плодове, семена от чиа, ленено семе, зеленчуци, съдържащи нишесте и др.;

-пробиотични храни като комбуча, кисело зеле, кисело мляко и кефир.

-Намаляване на стреса и много сън. Това е от решаващо значение за здравето на надбъбречните жлези. Те се нуждаят от качествена почивка, за да работят правилно, тъй като липсата на сън ги кара да произвеждат по-голямо количество хормони на стреса, включително кортизол, който да поддържа нивата на енергия. Осигурявайте си не по-малко от 8 или дори 10 часа сън и не стойте до късно вечер. Ако вече имате друг режим и не можете да заспивате рано, в началото можете да приемате билкова добавка, която да ви помогне да се унесете по-рано и да имате дълбок сън през нощта.

Задължително укрепете надбъбречните жлези с висококачествени хранителни добавки! Ето кои са най-подходящи във вашия случай:

Ашваганда и свещен босилек – страхотни адаптогени, които помагат на организма да превъзмогне стреса;

Омега-3 рибено масло (EPA / DHA) – има силно противовъзпалително действие;

Сладък корен – с отличен ефект върху безпокойството;

Магнезий – естествен №1 антистресор;

В-витамини, особено В5 и В12 – с много полезно действие върху нервната система и когнитивните функции;

-Витамин С – антиоксидант и противовъзпалително средство;

Витамин D3 и цинк – поддържат нормалната хормонална функция.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×

Cart