Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Стареене

 

 

Суперхрана – вероятно  това е един от най-популярните термини от началото на новото хилядолетие! Само между 2011 и 2015 г., броят на етикетите на продукти, съдържащи суперхрана – независимо дали става въпрос за плод, зърнена култура или нещо друго – нараства в световен мащаб с над 200%. Този термин обаче не е стандартизиран, а и много от ползите от т.нар. суперхрани все още не са категорично доказани. И докато в някои случаи наистина става въпрос само за временна мода, безспорно е че има и такива, за чиито ползи за здравето експертите са единодушни!

 

Не е задължително тези храни да бъдат екзотични или скъпи – редица такива могат спокойно да се включват в ежедневното меню на всеки. Нужен е само малко по-внимателен подбор на това, което влиза в кухнята ви, и резултатите няма да закъснеят!

 

За понижаване на нивата на лошия холестерол.

 

Артишок. Дори и топлинно обработен, артишокът има значително количество разтворими фибри, които играят съществена роля за понижаването на холестерола. Те се разтварят в гелоподобна субстанция, която помага на холестеролните плаки да се „отмият“ от стените на кръвоносните съдове. Изследванията показват, че повишаването на приема на разтворими фибри от 5 на 10 грама дневно може да намали нивата на лошия холестерол с до 5%.

Пълнозърнести храни.  Добрите стари зърнени храни са богат източник на специален вид разтворими фибри, наречени бета-глюкани. Те могат да бъдат оприличени на дълги нишки, които се заплитат докато се движат. Това им помага да „хващат“ холестерола и да го изхвърлят от организма.

 

Сусамово масло. Богато на фитостероли, които подпомагат здравето на сърдечно-съдовата система и имат съществен принос в предотвратяването на  абсорбцията на вредния LDL-холестерол.

 

За регулиране на кръвната захар.

 

Боровинки. Редовната им консумация може да намали с до 26% риска от развитието на диабет тип 2. Биоактивните им съставки са способни да увеличат инсулиновата чувствителност.

Леща. Известно е, че това вариво е богато на фибри, които забавят преобразуването на въглехидратите в гликоза, предпазвайки по този начин от пикове в нивата на кръвната захар. Специалистите препоръчват да добавяме по-често леща към различни салати и предястия, вместо да се ограничаваме до използването и само в традиционната супа и яхния.

 

Канела. Редица изследвания доказват, че ежедневния прием на количество канела равно на половин чаена лъжичка, може да направи клетките по-чувствителни на инсулина. Най-вероятно това се дължи на съставката полифенол, за която е известно че подпомага контрола на кръвната захар.

 

За борба срещу инфекциите:

 

Гъби. Ядливите гъби са богат източник на селен, който подпомага организма в борбата му срещу редица инфекции, стимулирайки производството на бели кръвни телца. От друга страна, ако са били изложени на слънце по време на растежа им, в гъбите има и достатъчни количества витамин D, който играе съществена роля в регулацията на функциите на имунната система.

Моркови. Добре известно е, че оранжевите зеленчуци са богати на витамин А, който от една страна е безценен за здравето на очите, а от друга – подпомага справянето на организма с инфекциите. При липсата му, хората стават по-податливи на инфекции далеч преди да усетят основния симптом за дефицит на витамин А – дразнещо чувство на сухота в очите.

 

Спанак. Това зеленолистно растение е богато на рибофлавин и фолиева киселина. И двете съставки са от групата на В-витамините, които са известни с противовъзпалителните си свойства. Достатъчното им количество в организма е гаранция за доброто функциониране на имунната система.

 

За подобряване на чернодробните функции:

 

Яйца. Яйчният жълтък е богат на холин, който от своя страна подпомага производството на важни детоксикиращи агенти от черния дроб. Всъщност, холинът се произвежда от самия черен дроб, но при някои хора поради генетично предразположение, произведените количества не са достатъчни. При всички случаи, допълнителната му консумация оказва добро влияние на цялостната функция на черния дроб. Други източници на холин са млечните продукти, рибата, фъстъците и пилешкото месо.

 

Бразилски орех. Само една-две ядки дневно са напълно достатъчни да доставят на организма  дневната му доза селен – микроелемент с особена важност за здравето на черния дроб. Наличието на селен е основна предпоставка за образуването на ензима глутатион-пероксидаза, който има силни антиоксидантни и детоксикиращи свойства. Мащабно проучване от 2016 г., обхващащо над 450 000 възрастни, показва че при хората с достатъчни нива на селен в организма рискът от възникване и развитие на чернодробен рак е от пет до десет пъти по-малък, отколкото при тези, които страдат от липсата му.

Брюкселско зеле. Този зеленчук от семейство кръстоцветни е добър източник на сулфорафан  – вещество с подчертани детоксикиращи свойства, което повлиява много добре профилактиката на черния дроб. Той увеличава значително детоксикиращите агенти в този орган и подобрява функциите им. Освен това редуцира ефекта на ензимите, проичиняващи вреда на черния дроб вследствие най-вече на честа и прекомерна употреба на алкохолни напитки.

 

За понижаване на артериалното налягане:

 

Рукола. Често пъти пренебрегван и забравян, този зеленолистен зеленчук има пълното право да бъде определян като суперхрана. Той е богат източник на нитрати (с важната уговорка че нитратите се делят на два вида – тези, получени в резултат на обработката с азотни торове, и тези които растенията сами синтезират за своите нужди, като тук разбира се става дума за последните), като количеството полезни нитрати в руколата е до шест пъти по-високо отколкото в марулята. В организма нитратите се преобразуват в азотен оксид, който има свойството да разширява кръвоносните съдове, подобрявайки  по този начин кръвния поток, от което пък следствие е понижаването на артериалното налягане.

 

Черен шоколад. Натуралният черен шоколад е богат на флавоноиди, за които редица изследвания доказват, че понижават кръвното налягане. Достатъчни са по-малко от 50 грама дневно, като съществено условие е съдържанието на какао в шоколада да бъде не по-малко от 70 %.

 

Мляко. Специалистите са категорични, че редовния прием на една чаша прясно мляко дневно подпомага профилактиката на високото артериално налягане, заради съдържащите се в него елементи калций, калий и магнезий. Именно затова, обезмасленото прясно мляко се препоръчва като част от хранителния режим при хора, предразположени към хипертония.

 

 

Срещу упорито главоболие:

 

Кафе. Кофеинът подпомага свиването на кръвоносните съдове. В голяма част от случаите, главоболието се причинява именно от тяхното разширяване, което причинява болка, притискайки околните нерви. Когато пък кофеинът се комбинира с ацетаминофен и аспирин, болкоуспокояващият му ефект може да нарасне с до 40%. Изпиването на чашка кафе при първите симптоми на започващо главоболие често помага за облекчаването на болката или преминаването ѝ.

 

Бадеми. Изследванията сочат че ниските нива на магнезий в организма често водят до главоболие. Известно е че този микроелемент се намира в изобилие в бадемите. Консумацията само на около 30 грама дневно от тези ядки, дори и не сурови, осигурява около 20 % от нуждата от магнезий. Той „блокира“ определени рецептори, свързани с възникването и разпространението на болката.

 

Моминска вратига. Противовъзпалителните свойства на моминската вратига са изключителни. Едно изследване от 2014 г. открива, че екстрактът от моминска вратига може да бъде супер ефективно средство в борбата с упоритата мигрена.

 

За облекчаване на възпалителни процеси в организма:

 

Сок от вишна. Вишните са изключително богати на антиоксиданти, които противодействат успешно на редица инфекции. Проведен наскоро експеримент установява, че хората, които пият натурален сок от вишни по два пъти дневно  в рамките на три седмици, реагират много по-успешно на редица възпалителни процеси в сравнение с хората от същата група, които пият сок от същия плод, но произведен в промишлени условия и с редица промишлени добавки.

 

Патладжан. Храните със син и виолетов цвят дължат своята специфична окраска на така наречените антоцианини – антиоксиданти с доказан противовъзпалителен ефект. Намират се в изобилие в патладжаните – цели 750 мг. на 100 грама. Други източници на антоцианини са боровинките и черното грозде.

 

Орехи. Полифенолите, копито се съдържат в ореховите ядки, могат да въздействат върху някои опасни  възпалителни процеси в мозъчните клетки, редуцирайки по този начин риска от различни когнитивни смущения. Ядките най-често се консумират самостоятелно или пък в комбинация с кисело мляко.

 

 

Срещу свободните радикали.

 

Зеле. Този зеленчук е известен с изобилието от т.нар. глюкозинолати – естествени съединения, които стимулират клетъчната смърт при ракови клетки, а също и подпомагат премахването на потенциални канцерогени от организма.

 

Чесън. Мащабно проучване, обхващащо над 40 000 жени на различна възраст установява, че при  тези от тях които редовно консумират по-големи количества чесън, рискът от развитие на рак на дебелото черво е с цели 50% по-нисък, в сравнение с жените които не консумират ароматния зеленчук или правят това рядко. Това се дължи на силният антиоксидант, наречен алицин, който се съдържа в изобилие в този зеленчук със специфичен аромат.

Червени боровинки. Специалистите са категорични че боровинките имат свойството да забавят развитието на някои видове рак, и по-конкретно на злокачествени образувания в стомаха и мозъка. Някои техни съставки са способни да убиват раковите клетки и да редуцират оксидативния стрес.

 

 

За облекчаване на болките в ставите.

 

Броколи. Доказано е, че сулфорафанът, който се съдържа в броколите блокира редица ензими които могат да причинят болезнени ставни проблеми. Освен това, този зеленчук от семейство зелеви е богат на витамин С, който, наред с редицата други ползи, успешно противодейства на развитието на ревматоиден артрит.

 

Зелен чай. Специфичен антиоксидант в зеления чай със сложното име епигалокатехин-галат, има свойството да блокира действието на ензимите, причиняващи вреда на ставите. За да бъде ефектът му максимално силен, препоръчително е зеления чай да се консумира в комбинация със сок от лимон.

Сьомга. Тази риба е богат източник на омега-3 мастни киселини, които според изследванията притежават мощни противовъзпалителни свойства. Редовната ѝ консумация може да подпомогне за предпазване от развитието на ревматоиден артрит, както и да намали болките при тези които вече го имат.

 

За по-бързо зарастване на раните.

 

Сладки картофи. Консумацията на билката сладка папрат, известна с това че съдържа огромни количества витамин А, може да подпомогне за предпазване от развитие на инфекциозни процеси при различни наранявания. Витамин А е изключително важен за възстановяването на структурната цялост на кожата при нарушения от различен външен характер. От друга страна, липсата му позволява на различни вируси и бактерии много по-лесно да навлязат в организма.

 

Кашу. Тези ядки имат високо съдържание на елемента цинк, който е особено важен за по-бързото заздравяване на рани. Той способства за възпиране на възпалението, съпътстващо различни кожни наранявания, и помага за производството на протеини, стимулиращи бързото производство на нови епидермисни клетки. Дозата, която да покрие дневните нужди на възрастен човек, е около 16 ядки.

 

Червени чушки. Пресните червени чушки са буквално натъпкани с витамин С, който е изключително важен за по-бързото заздравяване на различни нарушения на целостта на кожата. При обикновено порязване с нож например, тялото се нуждае от витамин С в големи дози, за да успее да произведе повече колаген – протеин, свързан с бързото заздравяване на раните. Само две-три пресни червени чушки съдържат повече от двойна дневна доза витамин С.

 

 

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart