Search
Филтрирай по...

Остеопороза

Остеопороза – това е най-често срещаното заболяване на костите, при което тяхната плътност намалява, а рискът от фрактури значително се увеличава. Остеопороза се развива, когато костта започне да се разгражда твърде бързо, а образуването на нова костна тъкан – прекалено бавно.

Костите, от които е изграден човешкият скелет са динамична, жива тъкан, която се нуждае от широк спектър хранителни вещества за оптималното си функциониране. По време на целия човешки живот костите постоянно се обновяват, като всяка седмица в човешкото тяло се подменя около 7% от костната маса. При нормални обстоятелства, количеството изгубена и подновена костна маса са еднакви. Проблемите възникват, когато количеството загубена маса започне постоянно да надвишава това на регенерираната.  Костите стават крехки и структурата им започва да се нарушава. В ранния си стадии, това състояние е познато като остеопения, а на по-напреднал етап от развитието си се нарича остеопороза, което буквално означава „порести кости“.

И ако калцият е добре познат като минерал с решаваща роля в борбата с остеопорозата, важно е да се знае, че това заболяване засяга както минералните (неорганични), така и неминералните (органични) компоненти на костите. Органичната костна матрица е съставена предимно от протеина колаген.

Причини за развитието на остеопороза. Нормалният костен метаболизъм е зависим от сложни взаимодействия между редица фактори – хормонални, хранителни, и такива обусловени от начина на живот. Най-често като причина за развитие на остеопороза се посочват хранителните фактори, и по-специално липсата на някои хранителни навици: нисък прием на калций за сметка на фосфора, протеинови диети, прекаляване със солта и др. Други рискови фактори за развитие на заболяването са фамилната обремененост, заседналия начин на живот, тютюнопушенето, ниския ръст, поднормената телесна маса и/или тънките кости. В глобален мащаб, остеопорозата засяга най-често жените от жълтата и бялата раса, след настъпването на менопаузата им.

Кои са най-важните диетични правила за намаляване на риска от остеопороза? Приемът на прекалено много протеини, сол и храни, повишаващи киселинността в тялото, води до бърза загуба на калций от костите, и съответно на повишаване нивата му в урината. Наблягането на алкални диети, фокусирани върху зеленчуци, плодове, ядки и бобови растения е добра профилактика, предпазваща от остеопороза, като едновременно с това трябва да се ограничи консумацията на месо и млечни продукти.

Безалкохолните напитки, съдържащи фосфати са вредни, тъй като те понижават нивата на калций в кръвта, повишавайки в същото време тези на фосфатите, при което калцият бързо „напуска“ костите. Съдържанието на фосфати в почти всички безалкохолни газирани напитки е много високо, а от друга страна в тях няма никакъв калций. При фамилна обремененост или начални признаци на остеопороза, тези напитки трябва да бъдат напълно изключени от менюто.

Консумацията на рафинирана захар също е фактор за загубата на калций. 

Калцият обаче съвсем не е единственото вещество с ключова роля за строежа на костите. Тук важно участие имат и други ценни микроелементи като манган, цинк, мед, бор. Дефицитът им може също да се превърне в предпоставка за развитие на остеопороза.

Зеленолистните зеленчуци от семейство зелеви и най-вече броколи, брюкселско зеле, кейл, зеле, както и синапеното семе и зеленият чай притежават редица полезни свойства, чрез които може да се противодейства на остеопорозата. Тези храни са богат източник на голямо разнообразие от ценни витамини и минерали, (калций, витамин К, бор), изключително важни за поддържането на здрави кости. Така например, една от функциите на витамин К е да преобразува неактивния остеокалцин (един от най-важните протеини за костната система) в активната му форма. Образно казано, ролята на остеокалцина е да задържа молекулите на калция там, където са най-нужни – в костите. По тази причина липсата на достатъчно витамин К в организма крие сериозна опасност от развитие на остеопороза, още повече когато приемът на калций е висок. Причината е, че в отсъствието на достатъчно витамин К, огромна част от калция се натрупва не в костите и зъбите, а в меките тъкани, особено артериите.

Кои са хранителните вещества, които намаляват риска от остеопороза? Безспорно е, че допълнителният прием на калций е важен за профилактикатта и лечението на остеопорозата, но наред с него има още редица микроелементи и минерали, които поддържат доброто здраве на костната система. Затова, освен калция, препоръчителната доза за който е между 800 и 1000 mg дневно, на организма трябва да бъдат редовно осигурявани достатъчни количества витамини В6, В12, D, K, фолиева киселина, магнезий, както и колаген.  У здрав човек колагенът трябва да бъде около 30% от състава на костите. Намаленото му съдържание е основна предпоставка за понижаване на плътността им и за развитие на остеопороза. И тъй като съдържанието му намалява прогресивно с напредването на възрастта, мерките трябва да бъдат навременни. Повишаването на нивата на колаген е важно, защото този белтък прави костите по-устойчиви и значително намалява риска от фрактури. Наред с това в резултат от подхранването на ставите и хрущялите с него, се подобрява и подвижността.

Добавянето на витамин D също е пряко свързано с повишаване на костната плътност, а комбинацията му с калций в правилната пропорция дава изключително добри резултати. Този витамин е особено важен за по-възрастни хора, които не се излагат достатъчно на пряка слънчева светлина (която стимулира естественото му производство от тялото). Магнезият е считан от повечето специалисти за не по-маловажен от калция и витамин D в превенцията и лечението на остеопорозата. Установено е, че жените, развили заболяването, имат по-ниски нива на магнезий в организма в сравнение с незасегнатите от него. Препоръчителната доза от този изключително поливалентен минерал е около 250-500 мг. дневно.

Витамините В6, В12, както и фолиевата киселина играят важна роля за преобразуването на аминокиселината метионин в цистеин. При дефицит на някой от тези витамини се наблюдават повишение нива на т.нар. хомоцистеин. Той е сочен за виновник на редица болестни състояния, сред които са атеросклерозата и остеопорозата. Когато се приемат в комбинация, тези витамини постигат много по-добри резултати, отколкото при приема на всеки един от тях поотделно.

Витамин К2 също има ключова роля за здравето на костите. Редица изследвания показват, че редовният прием на добавка, източник на К2 значително намалява загубата на костна маса, обусловена от напредването на възрастта. Особено ефективен е, когато се комбинира с витамин D.

Въпреки че хранителните добавки са важни и могат да бъдат фактор за подобряването на костното здраве, не по-малко важна е и физическата активност. Един час дневно умерени физически натоварвания три пъти седмично (ходене пеша, танци, фитнес) е напълно достатъчен да подпомогне забавянето на загубата на костна маса при жени след менопауза. Обратно – липсата на каквато и да било физическа активност е основна причина за загубата на калций.

Revita Ви препоръчва уникалната растителна формула с калций на Nature’s Way! 

Alive/Алайв калций / растителна формула за кости/ съдържа морски минерали, в комбинация с най-важните за костите витамини. Всяка таблетка е източник на богат минерален комплекс с калций, магнезий, стронций и бор, патентован като Aquamin®. Минералният комплекс Aquamin® е наистина уникален, защото всички минерали в него са от естествен източник – извлечени са от червените водорасли Lithothamnion sp.

Всяка дневна доза осигурява високи количества калций – 1000 mg, което има важно значение за поддържането и възстановяването здравето на костите.

Aquamin® е подсилен с витамините D3 и К2. Витамин К2 в продукта е представен в най-биоактивната си форма – менахинон-7, която има доказани ползи в превенцията и терапията на остеопороза. Многобройни проучвания доказват, че комбинацията от витамин D3 и К2 има отличен ефекти върху здравината на костите. И още: ползите от самостоятелния прием на калций са спорни. Причината е, че ако организмът не разполага с достатъчно витамин К2, калцият се натрупва в меките тъкани и артериите. Това увеличава риска от атеросклероза, камъни в бъбреците и други усложнения. Витамин К2 “навигира” калция към правилните места – костите и зъбите. Ролята на витамин D3 също е важна – той улеснява усвояването на К2 и по този начин оптимизира действието му. 

Добавеният в продукта витамин С, иззет от растителни източници –  organic киви, амла, ацерола и лициум, осигурява висока антиоксидантна защита и улеснява абсорбцията на останалите съставки.

Приемайте Alive/Алайв калций / растителна формула за кости/ с цел профилактика или комбинирайте с конвенционалната терапия (след консултация със специалист)! 

Продуктът е част от серия Алайв, която предлага още мултивитамини за всеки по и всяка възраст. 

Компанията произв0дител на Алайв – Nature’s Way има 50 години опит в индустрията на натурални продукти за здраве! 

Тази публикация има 2 коментари

  1. Здравейте,ползвам ваши продукти,но искам да знам при доказана остеопороза кой продукт е по-подходящ за употреба?Благодаря за съдействието.

    1. Здравейте

      Подходящи са Витамини К+А+Д, BioSil™ и Калций & Магнезий & Цинк.

      д-р Аелита Петрова
      Лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер – консултиращ лекар в Български Рейки център

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart