Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

Остеопороза

 

Остеопороза – това е най-често срещаното заболяване на костите, при което тяхната плътност намалява, а рискът от фрактури значително се увеличава. Остеопороза се развива, когато костта започне да се разгражда твърде бързо, а образуването на нова костна тъкан е прекалено малко.

Костите, от които е изграден човешкият скелет са динамична, жива тъкан, която се нуждае от широк спектър хранителни вещества за оптималното си функциониране. По време на целия човешки живот костите постоянно се обновяват, като всяка седмица в човешкото тяло се подменя около 7% от костната маса. При нормални обстоятелства, количеството изгубена и подновена костна маса са еднакви. Проблемите възникват, когато количеството загубена маса започне постоянно да надвишава това на регенерираната.  Костите стават крехки и структурата им започва да се нарушава. В ранния си стадии, това състояние е познато като остеопения, а на по-напреднал етап от развитието си се нарича остеопороза, което буквално означава „порести кости“.

И ако калцият е добре познат като минерал с решаваща роля в борбата с остеопорозата, важно е да се знае, че това заболяване засяга както минералните (неорганични), така и неминералните (органични) компоненти на костите. Органичната костна матрица е съставена предимно от протеина колаген.

Причини за развитието на остеопороза. Нормалният костен метаболизъм е зависим от сложни взаимодействия между редица фактори – хормонални, хранителни, и такива обусловени от начина на живот.  Най-често като причина за развитие на остеопороза се посочват хранителните фактори, и по-специално  липсата на някои хранителни навици: нисък прием на калций за сметка на фосфора, протеинови диети,  висок прием на киселини, прекомерна консумация на сол и недостатък на редица други минерали. Други рискови фактори за развитие на заболяването са фамилната обремененост, заседналия начин  на живот, тютюнопушенето, ниския ръст, поднормената телесна маса и/или тънките кости. Рискът от остеопороза е по-висок при жените, които никога не са били бременни. В глобален мащаб, то засяга най-често жените от жълтата и бялата раса, след настъпването на менопаузата им.

Кои са най-важните хранителни навици за избягване на остеопороза? Приемът на прекалено много протеини, сол и храни, повишаващи киселинността в тялото, води до бърза загуба на калций от костите, и съответно на повишаване нивата му в урината. Наблягането на алкални диети, фокусирани върху зеленчуци, плодове, ядки и бобови растения е добра профилактика, предпазваща от остеопороза, като едновременно с това трябва да се ограничи консумацията на месо и млечни продукти.

Безалкохолните напитки, съдържащи фосфати са вредни, тъй като те понижават нивата на калций в кръвта, повишавайки в същото време тези на фосфатите, при което калцият бързо „напуска“ костите. Съдържанието на фосфати в почти всички безалкохолни газирани напитки е много високо, а от друга страна в тях няма никакъв калций. При фамилна обремененост или начални признаци на остеопороза, такъв тип напитки трябва да бъдат напълно изключени от менюто!

Консумацията на рафинирана захар също е фактор за загубата на калций. Редованата ѝ консумация води до освобождаване на значителни количества от ценния минерал от кръвта, изхвърляни чрез урината. В резултат се освобождава калций от костите, за да се компенсира по някакъв начин липсата му в кръвта.

Калцият обаче съвсем не е единственото вещество с ключова роля за строежа на костите. Тук важно участие имат и други ценни микроелементи като манган, цинк, мед, бор. Недостатъкът на който и да било от тях може също да се превърне в предпоставка за развитие на остеопороза.

Зеленолистните зеленчуци от семейство зелеви и най-вече броколи, брюкселско зеле, кейл, зеле, както и синапеното семе и зеленият чай притежават редица полезни свойства, чрез които може да се противодейства на остеопорозата. Тези храни са богат източник на голямо разнообразие от ценни витамини и минерали, (калций, витамин К, бор), изключително важни за поддържането на здрави кости. Така например, една от функциите на витамин К е да преобразува неактивния остеокалцин (един от най-важните протеини за костната система) в активната му форма. Образно казано, ролята на остеокалцина е да задържа молекулите на калция там, където са най-нужни – в костите. По тази причина липсата на достатъчно витамин К в организма крие сериозна опасност от развитие на остеопороза, още повече когато приемът на калций е висок. Причината е, че в отсъствието на достатъчно витамин К, огромна част от калция се натрупва не в костите и зъбите, а в меките тъкани, особено артериите.

Кои са хранителните вещества, които намаляват риска от остеопороза? Безспорно е, че допълнителният прием на калций е важен за профилактикатта и лечението на остеопорозата, но наред с него има още редица микроелементи и минерали, които поддържат доброто здраве на костната система. Затова, освен калция, препоръчителната доза за който е между 800 и 1000 mg дневно, на организма трябва да бъдат редовно осигурявани достатъчни количества витамини В6, В12, D, K, фолиева киселина, магнезий, както и колаген.  У здрав човек колагенът трябва да бъде около 30% от състава на костите. Намаленото му съдържание е основна предпоставка за понижаване на плътността им и за развитие на остеопороза. И тъй като съдържанието му намалява прогресивно с напредването на възрастта, мерките трябва да бъдат навременни. Повишаването на нивата на колаген е важно, защото този белтък прави костите по-устойчиви и значително намалява риска от фрактури. Наред с това в резултат от подхранването на ставите и хрущялите с него, се подобрява и подвижността.

Добавянето на витамин D също е пряко свързано с повишаване на костната плътност, а комбинацията му с калций в правилната пропорция дава изключително добри резултати. Този витамин е особено важен за по-възрастни хора, които не се излагат достатъчно на пряка слънчева светлина (която стимулира естественото му производство от тялото). Магнезият е считан от повечето специалисти за не по-маловажен от калция и витамин D в превенцията и лечението на остеопорозата. Установено е, че жените, развили заболяването, имат по-ниски нива на магнезий в организма в сравнение с незасегнатите от него. Препоръчителната доза от този изключително поливалентен минерал е около 250-500 мг. дневно.

Витамините В6, В12, както и фолиевата киселина играят важна роля за преобразуването на аминокиселината метионин в цистеин. При дефицит на някой от тези витамини се наблюдават повишение нива на т.нар. хомоцистеин. Той е сочен за виновник на редица болестни състояния, сред които са атеросклерозата и остеопорозата. Когато се приемат в комбинация, тези витамини постигат много по-добри резултати, отколкото при приема на всеки един от тях поотделно.

Витамин К2 също има ключова роля за здравето на костите. Редица изследвания показват, че редовният прием на добавка, източник на К2 значително намалява загубата на костна маса, обусловена от напредването на възрастта. Особено ефективен е, когато се комбинира с витамин D.

Няколко думи в заключение. Въпреки че хранителните добавки са важни и могат да бъдат фактор за подобряването на костното здраве, не по-малко важна е и физическата активност. Един час дневно умерени физически натоварвания три пъти седмично (ходене пеша, танци, фитнес) е напълно достатъчен да подпомогне забавянето на загубата на костна маса при жени след менопауза. Обратно – липсата на каквато и да било физическа активност е основна причина за загубата на калций.

 

Тази публикация има 2 коментари

  1. Здравейте,ползвам ваши продукти,но искам да знам при доказана остеопороза кой продукт е по-подходящ за употреба?Благодаря за съдействието.

    1. Здравейте

      Подходящи са Витамини К+А+Д, BioSil™ и Калций & Магнезий & Цинк.

      д-р Аелита Петрова
      Лекар в Отделение ”Имунохематология и трансфузиология” в Майчин дом
      Рейки мастер – консултиращ лекар в Български Рейки център

Вашият коментар

×

Cart