Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Астма

Астмата е едно от най-често срещаните заболявания на дихателните пътища. За съжаление, в последните десетилетия разпространението ѝ се увеличава. Тя засяга около 5% от световното население, като техният дял е по-висок в развитите страни. Около една четвърт от засегнатите са деца.

Въпреки че лекарствата за астма в повечето случаи успешно контролират симптомите при остри пристъпи, малко известен факт е в някои случаи те дори могат да влошат проявленията на заболяването в дългосрочен аспект. Голяма част от медикаментите имат и редица странични ефекти, породени от влиянието им върху ендокринната и имунната система на организма. Изследванията са категорични, че доста от лекарствата са отговорни за поява на акне, наддаване на тегло, гъбични инфекции, чести промени в настроението. Освен това, те влияят негатвино на имунната система, което често става причина за по-силни и по-чести алергични реакции и астматични пристъпи.

Има ли алтернативни терапии, които да редуцират честотата и интензитета на пристъпите? Оказва се, че да – някои съвсем прости домашни рецепти са в състояние да намалят страданията на болните, без да предизвикват неприятните и нежелани странични ефекти. Преди да ги разгледаме обаче, нека се запознаем по-подробно със самото заболяване.

Какво е астма? Астмата е медицинско състояние, което се характеризира със затруднения в дишането, породено от стесняване на дихателните пътища, снабдяващи с въздух белите дробове (включващи носа, устата, ларинкса). Много от симптомите при страдащи от астма или алергии на дихателните пътища могат да бъдат облекчени с някои промени в начина на живот, и, разбира се, подходящо лечение. Астмата се определя като тип хронично обструктивно белодробно заболяване, което често може да бъде свързвано с алергии, сезонни промени в климата и дори с начина на хранене. Характерно за това заболяване е че симптомите му се проявяват остро и внезапно в отговор на различни дразнители, засягащи имунната система и дихателните пътища. Медицината нарича такива остри състояни астматични пристъпи или атаки.

Диета, подходяща при астма. Храни, подпомагащи ефикасно лечението на астма. Балансираната и здравословна диета „зарежда“ страдащите от астма с антиоксиданти и хранителни вещества, които са в състояние да се борят с токсините от околната среда, както и да контролират възпалителните процеси в организма. Колкото по-разнообразна е храната, която поемаме, толкова повече полезни елементи попадат в организма, подпомагайки имунитета му. Редица изследвания доказват, че правилният хранителен режим може да бъде едно от основните оръжия в борбата с астмата. Ето и някои от най-полезните храни, на чиито прием астматиците трябва да наблегнат:

-Ярко оцветени плодове и зеленчуци с високо съдържание на каротеноиди. Именно на тази съставка някои от плодовете и зеленчуците дължат наситения си оранжев или червен цвят. Тези съединения са в основата на витамин А, чиято пък липса в организма е пряко свързана с пристъпите при астматици. Колкото по-голяма е липсата му в организма, толкова по-тежки могат да бъдат атаките.

-Храни съдържащи фолат (витамин В9). Фолатът редуцира алергичните реакции и възпалителните процеси. Именно заради последното си свойство, той може да облекчи затрудненото дишане и хриповете при астма. Намира се в най-големи количества в зеленолистните зеленучци, бобовите растения и някои ядки.

-Храни, богати на витамините Е и С. Витамин С е един от най-мощните познати антиоксиданти, оказващ безценна помощ за детоксификацията на организма. Повечето специалисти са на мнение че храните богати на този витамин също спомагат за намаляване на хриповете и възпалението. Намира се в изобилие в цитрусовите плодове, зеленолистните зеленчуци, зеленчуците от сем. Кръстоцветни (зеле, броколи, карфиол), боровинките и къпините. Не по-малко полезен антиоксидант е витамин Е, който присъства в редица ядки и семена.

-Храни богати на магнезий. Ниските нива на магнезий в човешкия организъм се свързват с повишен риск от развитие на астма. Приемането на този минерал в по-високи дози пък може да намали остротата на астматичните пристъпи, повлиявайки върху интензитета и силата на мускулните спазми. Установено е, че магнезият може да доведе до умерено отпускане на бронхиалните мускули, което от своя страна да улесни навлизането на въздух в белите дробове. Добър източник на магнезий са редица ядки, семена, бобови растения, зеленчуци, както и какаото.

-Чесън, лук и синапени семена. Носи им се славата на едни от най-добрите натурални антимикробни елементи. Помагат в борбата с редица бактериални инфекции и подобряват общото състояние на имунната система.

-Натурално мляко и млечни продукти. Редица изследвания твърдят, че редовната консумация на натурално мляко и подбрани млечни продукти могат да предпазят децата от астма. Полезните пробиотици, съдържащи се в млякото, са незаменими помощници на имунната система. Освен това, те подобряват работата на храносмилателния тракт и предотвратяват редица алергични реакции, породени от преминаването на специфични протеини и други алергени през стомаха и червата.

Пребиотици и фибри. Растителните фибри помагат за елиминирането на токсините и захранват организма с полезни пробиотични бактери. Суровите зеленчуци, бобовите растения, семената и ядките са сред богатите на фибри храни.

-Храни, богати на омега-3. Омега-3 мастните киселини се намират най-вече в мазните риби (скумрия, сьомга, сардини, риба тон), както и в суровите ядки и семена. Помагат срещу симптомите на астма, редуцирайки значително възпалителните процеси в дихателните пътища.

-Храни богати на витамин В5 (пантотенова киселина).  Астматиците имат нужда от повече витамин В5, тъй като според редица изследвания те не го усвояват правилно. От друга страна е ясно че теофилин, едно от лекарствата против астма, причинява дефицит на този витамин.

Кои храни са неподходящи при астма? Отрицателно влияние върху състоянието на астматиците оказват най-вече преработените храни. Липсата на фибри в тях намалява броя на пробиотичните бактерии и пречи на доброто храносмилане. Освен това, те са бедни на полезни хранителни вещества, а това затруднява организма да неутрализира токсините. Изключването или недфостатъчния прием на пресни плодове и зеленчуци също допринася за редица проблеми, и то не само за страдащите от астма.

Храните които трябва да се избягват са най-вече тези с добавена захар и с високо количество на  трансмазнини и рафинирани мазнини, преработени въглехидрати и глутен, сухо мляко. Ето защо избягването им трябва да се превърне в основна задача за астматиците.

Децата, които редовно консумират трансмазнини, преработени растителни масла и хидрогенизирани мазнини, са много по-предразположени към развитие на астма. Всички изброени храни са сред основните виновници за появата на вредните свободни радикали в организма. С повишен риск от заболяване са и кърмачетата, захранвани с изкуствено мляко.

Високото съдържание на захар в много от преработените храни подпомага възникването и развитието на различни гъбични колонии в организма. Един от негативните ефекти е трайното разрушаване на баланса в храносмилателния тракт, което води до негативни последици за целия организъм.

Скритите хранителни алергии също са сред причините на болезнени и агресивни пристъпи при астматиците. Сред често срещаните алергии в съвременния свят са тези към пастьоризирани млечни продукти, соя, глутен, яйца и ядки. Нужно е да се отбележи, че пшеничният глутен и соята присъстват в много повече храни, отколкото средностатистическият човек може да предположи. Те често са скрити в етикетите на продуктите под наиименования като „хидролизирани растителни протеини“, „лецитин“, „растителни масла“, „нишесте“.

Консервантите и изкуствените оцветители също влияят зле на астматиците. Същото важи и за животинските продукти, третирани с хормони и антибиотици, както и за пастьоризираните млека и млечни продукти, както и за всички риби, отглеждани в изкуствени водоизточници и захранвани с изкуствени храни.

Витамин D – ефикасна естествена терапия при астма! Едно от най-бързо набиращите популярност средства против астма, които могат да се ползват без рецепта, е витамин D, който, според последни изследвания забавя отслабването на белодробните функции и стимулира имунната система.

Резултатите от изследванията показват, че витамин D възпира „премоделирането“ на дробовете, водещо с напредване на възрастта до стесняване на каналите на дихателните пътища. Калцитриолът, форма на витамин D, произвеждана в организма е натурален противовъзпалителен агент. Голяма част от хората страдат от хроничен недостиг на витамин D, в резултат на това че не прекарват достатъчно време на слънце, както и заради лошата диета. Дневната препоръчителна доза за възрастни е между 400-600 единици. Наскоро проведено проучване, обхващащо 400 деца и над 600 възрастни с лека до умерена астма, показва, че при тези които имат достатъчно витамин D в организма астматичните пристъпи минават доста по-леко и съответно по-рядко има необходимост от пероралните стероиди за неутрализиране на симптомите.

Други добавки, които могат да помогнат срещу симптомите на астмата, както и за облекчаване на пристъпите ѝ, са витамин С, витамините от група В, както и микроелементите цинк и магнезий. Всички те помагат за облекчаването на симптомите на астматичните пристъпи, редуциране на болката и задуха, както и за понижаване нивата на стреса, който астматиците също трябва да се стараят да избягват.

 

 

 

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart