Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Стави

Грижата за ставите не е приоритет само на възрастните хора, въпреки че оплакванията се появяват най-често след прехвърлянето на петдесетте. Има обаче и много хора в активна и млада възраст, чиито занимания предполагат по-голямо внимание към ставите. Такива са например активните спортисти, както и хора чиито професии са свързани с постоянно повтарящи се физически натоварвания, повлияващи ставното здраве.

Има и заболявания, които не са „приоритет“ само на третата възраст – най-често срещано сред тях е остеоартритът. Веднага след него се нарежда ревматоидният артрит – автоимунно заболяване, характеризиращо се с възпаления на ставите. Често среащана е и подаграта, която се характеризира с високи нива на пикочна киселина. Кристалите ѝ се отлагат в ставите, сухожилията и околните тъкани, причинявайки силна болка.

Как е най-уместно да се действа, за да намалим оптимално риска от влошаване състоянието на ставите? За начало, нека разгледаме подробно от какво са съставени ставите.  Около всяка става има:

-кости;

-сухожилия, които свързват костите и са изградени от здрави влакна. Те свързват и костите с мускулите;

-хрущяли, изградени от колаген, еластин и хондроитин сулфат;

-синовиални кухини, които обграждат ставите. Синовиалните мембрани произвеждат синовиална течност, чиято задача е от една страна да действа като смазка, а от друга – като буфер при удари и различни натоварвания. В състава ѝ има значително количество хиалуронова киселина, която спомага за качественото лубрикиране на ставата.

С напредване на възрастта човешкият организъм постепенно губи способността си да възстановява хрущялите. Това е свързано най-вече с намаленото производство на колаген.

Болката. Болката в ставите е сигурен знак, че там протича възпалителен процес. И именно неутрализирането му е ключът към справянето с проблема. Тук на помощ идват подходящата диета и хранителните добавки.

 

10 важни съвета

1.Наблегнете на храните, богати на омега-3 мастни киселини. Те са известни с противовъзпалиелните си свойства. Намират се в изобилие в мазните риби (сьомга, скумрия, сардини). В случай, че сте вегетарианец или веган, прекрасна алтернатива е лененото масло.

2.Не пренебрегвайте и останалите здравословни мазнини и по-често консумирайте ядки, семена, зехтин, авокадо и кокосово масло.

3.Не забравяйте и боровинките, къпините, малините, които са страхотен източник на витамин С и други антиоксиданти.

4.Добавяйте  към ястията си колкото е възможно по-често джинджифил и куркума.

5.Яжте по-често ананас – в него се съдържа ензимът бромелаин, който има мощни противовъзпалителни свойства.

6.Консумирайте редовно чесън. В него има високи количества от химическия елемент сяра, който участва в състава на съединителната тъкан – сухожилия и връзки.

7.Ограничавайте наситените животински мазнини, които се съдържат най-вече в тлъстите меса и млечните продукти. Завишените им количества в организма са предпоставка за възникване на възпалителни процеси.

8.Наблюдавайте как ви влияят някои специфични храни – люти чушки, картофи, патладжани и домати. При някои хора те могат да утежнят артритната симптоматика. Един от най-разпространените алергени – глутенът, също може да предизвика проблеми. Като резултат от хранителните непоносимости най-често се явява възпаление в организма  – процес, който трябва да бъде следен и контролиран.

9.Не допускайте да се дехидратирате – ставните хрущяли трябва да бъдат винаги хидратирани, за да функционират добре. Дехидратацията е една от причините за болки в ставите.

Как още да си помогнете?

-Следете теглото си. Всеки килограм над нормата натоварва ставите (особено коленните) и гръбначния стълб.

-Движете се и правете леки физически упражнения. По този начин ще поддържате мускулите си в добра форма, в това  число и тези около ставите, а това е предпоставка за добрата им кондиция. Не прекалявайте с натоварванията – има опасност да постигнете обратен ефект.

-Носете подходящи обувки. Удобната обувка е изключително важна за здравето на ставите, особено при дълго ходене пеша и по-натоварена физическа програма.

 

Какви хранителни добавки да приемате?

Ето някои хранителни добавки с доказано положително въздействие върху здравето на ставите и облекчаването на болката в тях:

-Омега-3 ненаситени мастни киселини – добре познати с противовъзпалителните си свойства. Съдържат се в рибеното масло. Дози от около 740 мг. дневно са достатъчни за  противовъзпалителна профилактика. Revita Ви препоръчва:

-MSM (метилсулфонилметан) – също ключов компонент в строежа на ставите, който намалява хроничното възпаление. Revita Ви препоръчва:

-Джинджифил – натурален антиоксидант с противовъзпалителни свойства. Revita Ви препоръчва:

-Котешки нокът – билково лекарство, традиционно използвано за облекчаване на болката в мускулите и ставите. Revita Ви препоръчва:

-Колаген, хиалуронова киселина и хондроитин сулфат – произвеждат се естествено в организма, но с възрастта синтезът им намалява. Хиалуроновата киселина се намира в синовиалните мембрани и подпомага смазването на ставите. Хондроитинът е основен компонент на хрущяла. Той редуцира усещането за болка при пациенти с остеоартрит. Revita Ви препоръчва:

Витамин С  – насърчава естественото производство на колаген в тялото. Колагенът е ключов за здравето на костите и ставите протеин. Revita Ви препоръчва:

-Концентрат от череша – черешовите плодове са богати на антоцианини – мощни антиоксиданти, които намаляват нивата на пикочната киселина и предотвратяват пристъпите на подагра. Revita Ви препоръчва:

 

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart