Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Лутеин зеаксантин

Повечето хора смятат, че отслабването на зрението е неизбежен процес, свързан с напредването на възрастта. Това в голяма степен е така, но пък има начини уврежданията да бъдат забавени или дори предотвратени с подходяща диета и хранителни добавки.

Морковите и зеленолистните зеленчуци например, са сред най-полезните за очите храни. Те съдържат голямо количество антиоксиданти, витамини, цинк, както и каротеноиди като лутеин и зеаксантин. Доказано е че тези хранителни вещества предпазват макулата, лещата и роговицата на окото, и намаляват негативното влияние на свободните радикали и възпалителните процеси, разрушаващи фините тъкани в очите.

Водещи фактори за увреждане на зрението са нездравословният начин на живот и свръхактивната имунна система, под чието действие се наблюдават наднормени нива на специфични защитни клетки и хормони с разрушителен ефект върху някои части на окото.

Как витамините поддържат остротата на зрението? На първо място – редица изследвания са категорични, че лошото хранене е основен рисков фактор за развитие на дегенерация на макулата и катаракта. И обратно – балансираното и разнообразно хранене, съчетано с прием на достатъчни количества витамин Е, витамин С, бета-каротин и цинк, значително намаляват риска от развитието им. Редица витамини пък имат свойството ефективно да регулират нивата на кръвната захар, помагайки за намаляване на последствията от т.нар. диабетна ретинопатия при страдащи от захарна болест. Всъщност, именно диабетът е основна причина за отслабване на зрението и дори за частична или почти цялостна слепота при хора в активна възраст.

Други полезни елементи играят роля за абсорбирането на ултравиолетовите лъчения, които също увреждат зрението. Имайте предвид, че дори да сте с идеално зрение, мобилният телефон, лаптопът, таблетът не са безвредни и ефектите от прекалената им употреба рано или късно ще се появят. Допълнителният прием на определени витамини и антиоксиданти може да редуцира вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи и синята светлина, и да предпази от разстройства на зрението, за които често се счита че са неизбежни.

Кои са в крайна сметка най-полезните витамини за очите, и как влияят те на здравето? Нека се запознаем с тях:

1.Лутеин. Един от най-мощните антиоксиданти изобщо, лутеинът  отдавна си е спечелил прозвището витамин за очите. Освен на зрението, той влияе много добре и на кожата. Този каротеноиден фитонутриент се намира в най-големи количества в зеленолистните зеленчуци, цитрусите и оранжевите плодове, както и в яйчния жълтък. Веднъж приет, се разпространява по цялото тяло, като сериозни количества попадат именно в макулата и ретината на окото. Изследванията сочат, че редовния прием на поне 6 mg лутеин дневно могат да редузират риска от дегенерация на макулата с до 43%.

2.Зеаксантин. В природата съществуват повече от 600 различни вида каротеноиди, но само около 20 от тях са полезни за очите. Лутеинът и зеаксантинът са най-важни  и най-ефикасни от тях, тъй като биват най-добре усвоявани от деликатната тъкан на очната макула. Зеаксантинът, подобно на своя „братовчед“ лутеина, спомага за запазването на очните тъкани, избистря зрението и намалява вредното влияние на ярка светлина, отблясъци и други вредни за очите външни влияния.

3.Витамин С. Познат най-вече като основен помощник на имунната система в борбата срещу настинки и грип, този витамин всъщност има и други полезни свойства. Сред тях и предпазването на зрението, посредством свойството му да неутрализира свободните радикали и да подпомага абсорбирането на редица полезни минерали и хранителни вещества. Въпреки че е лесно достъпен в редица плодове и зеленчуци, и под формата хранителни добавки, този витамин недостига при огромен процент от хората в развитите страни. Ежедневното му набавяне подпомага заздравяването на увредени тъкани, забавя възпалителните процеси и предпазва от редица клетъчни мутации.

4.Витамин Е. Витамините А, С и Е работят заедно за доброто здраве на клетките и тъканите, както и за предпазването им от възпалителни процеси. Мастноразтворимият антиоксидант витамин Е намалява риска от свързаната с наредване на възрастта макулна дегенерация, а комбинацията му с витамин А спомага за по-бързото възстановяване при пациенти, подложили се на лазерна интервенция при различни проблеми със зрението. Редица изследвания сочат, че рискът от дегенерация на макулата е с около 25% по-нисък при пациенти, които приемат допълнително витамин Е самостоятелно или в комбинация с витамин А, витамин С и цинк.

5.Цинк. Редовния прием на цинк в комбинация с определени витамини подпомага профилактиката на ретината и редуцира риска от развитие на дегенерация на макулата. Цинкът е едно от най-важните вещества за организма, тъй като подпомага по-доброто абсорбиране на редица важни микроелементи, и участва в над сто метаболитни процеса в човешкото тяло. Същевременно този микроелемент противодейства на възпалителните процеси и предпазва клетките от вредни въздействия, балансира редица хормони, предотвратявайки по този начин нежелани автоимунни реакции, контролира цитокините, които при определени обстоятелства атакуват и разрушават тъканите. Натурални източници на цинк са рибата, повечето ядки, както и месото от животни хранени с ливадна трева.

6.Витамин А (бета-каротин). Според офталмолозите, достатъчният прием на витамин А е изключително важен за предпазване от т.нар. нощна слепота (отслабване на зрението в тъмната част на денонощието и най-вече при сумрак). Той е мощен антиоксидант който предпазва от загуба и отслабване на зрението, предизвикани от дегенеративни състояния, каквито са катарактата и макулната дегенерация. В комбинация с други антиоксиданти, бета-каротинът помага за забавяне развитието на невропатия – постепена дегенерация на нервите, включително и диабетна невропатия – същото състояние, но засягащо зрителните нерви и един от основните неприятни симптоми на диабета.

7.Омега-3 мастни киселини. Отдавна са известни огромните ползи от омега-3 мастните киселини. Те са сред най-многофункционалните микроелементи, тъй като оказват цялостно положително въздействие върху всички системи в човешкия организъм, имат мощни противовъзпалителни свойства и забавят стареенето. Обикновено от дефицит на омега-3 страдат хората, които често консумират преработени храни, хидрогенирани растителни масла, както и строги вегетарианци и вегани, които изключват от менюто си и рибата, наред с месото.

Омега-3 мастните киселини са може би най-добрия избор за предпазване на тъканите от дегенерация и стареене – неслучайно се препоръчват неизменно на хора с хронични тъканни проблеми, каквито са артритът и заболяванията на сърдечно-съдовата система. Освен това, те стабилизират нивата на кръвната захар и помагат за опазване на здравето на очите при диабет, подобряват кръвообращението и предпазват клетките от мутации.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart