Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Зъби

С напредване на възрастта много хора се подлагат на различни диети и цялостно променят начина си на живот, за да намалят риска от различни болести. Най-често профилактиката е насочена срещу по-разпространени проблеми – високо кръвно налягане, наднормено тегло, диабет и др. Почти никой обаче, не се сеща за профилактика на  устната кухина, чието значение е не по-малко важно.

Научени сме още с първите болки или неприятни симптоми да потърсим зъболекаря. Знаем и че проблемът, веднъж появил се, едва ли ще отшуми от само себе си. Едва ли обаче се сещаме, че интервенциите по зъбите ни, въпреки че ликвидират проблема, не са съвсем безопасни и безвредни. Всяко едно пробиване на зъба нарушава неговата цялост, а запълването му със синтетично вещество в много случаи уврежда зъба дори в по-дълбока степен, отколкото самия кариес.

Ето защо профилактиката на устната кухина не бива да бъде подценявана. Добре известно е, че много голяма част от проблемите със зъбите са пряко свързани с начина на хранене. И разбира се, колкото повече превантивни мерки се предприемат, толкова по-малка е опасността от проблеми, налагащи среща със стоматолог.

Реминерализация с естествени продукти за здрави и силни зъби. Както всеки друг процес в тялото и реминерализацията също нужда от съответното подпомагане. Изненадващо или не, има редица хранителни добавки, които оказват много добър ефект за подобряване на минерализацията на зъбите. Ето най-ефикасните от тях:

Калций. Едва ли някой ще е изненадан да види калция начело на списъка. Той е минерал и основен елемент както в костите, така и в зъбите. Много е важно обаче и как тялото го усвоява. Не се ли абсорбира качествено, ползата от него може да намалее драстично. Съществува и друга опасност – в случай, че не се приема правилно в комбинация с други вещества, калцият може да попадне на места, където не е нужен. Именно заради това трябва да се съблюдава правилното му комбиниране. Установено е, че този елемент се абсорбира най-ефикасно в комбинация с витамин D3 и K2. Препоръчителната доза е около 1000 mg. дневно, но задължително в комбинация с посочените два витамина! Логично, те заемат и следващите позиции в списъка.

Витамин D3. Известно е че това е един от най-важните за здравето витамини. Името му може да е малко подвеждащо, тъй като всъщност притежава повече характеристиките на хормон, отколкото на витамин. Любопитен факт е, че всяка  тъкан и всеки орган в човешкото тяло има рецептори за преработка на витамин D. Става ли въпрос за реминерализация на зъбите, този мастно-разтворим витамин  е особено ценен, тъй като активно подпомага абсорбцията на калция и „отвеждането“ му на правилното място. Повече от половината от населението в развитите държави страда от липса на витамин D, като основните причини са две. И докато едната е доста широко известна (липсата на достатъчно слънчева светлина), то другата е по-малко позната – прекалената консумация на фитинова киселина е в състояние да прекъсне метаболизма на витамин D. Това обаче става далеч по-рядко, тъй като храните, съдържащи фитинова киселина в големи количества, са сравнително ограничени – бадеми, лешници, боб, леща, соя, сусам.

Витамин К2. Третият елемент от идеалната комбинация за ефикасното усвояване на калция е именно витамин К2. Освен това, той има свойството да активира веществото остеокалцин – протеин, част от структурата на дентина. Препоръчителната доза е около 90 mcg витамин К дневно.

Магнезий. Магнезият е един от най-ценните минерали за човешкия организъм. Той е свързан както със структурното развитие на зъбите, така и с абсорбирането на калция. Установено е, че наличието на по-големи количества калций, витамин D  и фосфор в организма може да намали нивата на магнезий, което от своя страна да възпрепятства процеса на реминерализация на зъбите. Накратко – от голяма важност е присъствието на споменатите елементи в човешкото тяло да бъде добре балансирано. При магнезия се наблюдава същата тенденция както при витамин D – повече от половината от населението страда от недостатъчни нива на този минерал. Затова е важно той да се приема редовно, в комбинация с правилните дози калций, витамин К2 и витамин D3.

Колаген. Зъбите са съставени от различни елементи – емайл, дентин, т.нар. зъбен цимент и костна маса, като във всеки от тях присъстват органични и неорганични компоненти. Колагенът е една от основните органични съставки. Фактически, колаген тип 1  представлява около 90 % от органичните съставки на дентина, зъбния цимент и костната маса. Намира се най-вече в животинските продукти, по-специално в съединителната тъкан и хрущялите – които по принцип хората не консумират често. Именно поради факта, че е трудно да се набави от естествени животински източници, приемането му под формата на хранителни добавки се явява като един много удачен и удобен вариант.  Допълнителен бонус от редовния му прием е, че колагенът влияе много добре на функциите на стомашно-чревния тракт – противодейства успешно на т.нар. състояние на ленивите черва от една страна, а от друга – подобрява абсорбирането на полезните вещества в организма, през стените именно на тънките черва.

Пробиотици. Повечето от нас са наясно с термина чревна микрофлора и в общи линии имат представа какво означава, но вероятно малцина са осведомени, че в устната кухина също се развива специфична микрофлора, основен компонент от която е слюнката. Проучванията сочат, че хората с преобладаващи неорганични елементи в слюнката (включително калциев фосфат), както и тези с по-висока киселинност на флората в устната кухина, са подложени на значително по-голям риск от заболявания на венците. Пробиотиците увеличават органичните съставки в устата и в слюнката, и неутрализират много от негативните ефекти от присъствието на неорганични вещества в устната флора. Доказано е, че те намаляват възпалителните процеси, симптомите на гингивит, подобряват дъха, и дори могат да спомогнат за предпазване от рак на устната кухина. Освен това, те неутрализират и ликвидират голяма част от вредните бактерии, причиняващи проблеми с венците и зъбния емайл, и спомагат за реминерализирането на зъбите.  При прием на пробиотици за устната кухина се следват същите инструкции като при стомашните пробиотици – важно е те да бъдат от реномиран производител, както и да се следи за възможно най-високо съдържание на CFU  – специални единици, свързани с образуването на колонии от полезни бактерии.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart