Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Стрес

Стресът има огромно влияние върху здравето и продължителността на живота. Той предизвиква хормонални промени, които потискат части от мозъка, увреждат съдовата система и повишават нивата на кръвната захар, сърдечния ритъм и кръвното налягане.

Отговорът на стреса започва в мозъка, предизвиквайки сложни биохимични и хормонални промени, които на практика засягат всяка част от тялото. Не е случайно, че най-големите дълголетници на планетата са хора, които живеят живот без твърде много стрес или пък могат умело да го контролират.

Същинският проблем е в кортизола. Стресът е нормален отговор на организма и има важна роля за оцеляването. Проблемът е, че в наши дни опасностите са се променили… За пещерния човек стресът е бил от полза при опасност, като например приближаващ звяр. В такива моменти се предизвиква отделянето на хормона кортизол и реакцията „бий се или бягай. Днес обаче, стресът е нещо много различно – повечето хора са под въздействието му почти непрекъснато. Това означава, че кортизолът въздейства върху здравето им в дългосрочен план – нещо, което природата не е предвидила. Постоянно високите нива на кортизол потискат важна част от мозъка, наречена хипокамп, която е жизненоважна за паметта и мисленето. Високите нива на кортизол увеличават риска от инсулинова резистентност, метаболитен синдром и болести на сърцето, и водят до понижаване на имунитета, разграждане на мускулите и наднормено тегло.

Все по-трудно ли се справяте със стреса? Не сте единствени – в съвременния свят е почти невъзможно да поддържаш постоянен баланс на емоциите и настроението, да запазваш желязно спокойствие, да бъдеш 100% фокусиран в изпълнението на важните задачи. Има природни продукти с дълга история на употреба при депресия, тревожност и безсъние. Ето кои са най-ефиксаните сред тях!

5-хидрокситриптофан. Серотонинът е химическо вещество, т. нар. „хормон на щастието“, от който зависят настроението и нивата на енергия. Тялото произвежда серотонин от аминокиселината триптофан, която след това се превръща в 5-хидрокситриптофан и от него се синтезира серотонин. 5-хидрокситриптофанът подобрява съня, успокоява ума и може индиректно да спомогне за понижаване на теглото. Започва се с 50 mg, като дозата се увеличава, докато не достигне до 300 mg дневно.

L-теанин. Представлява аминокиселина с успокояващ ефект, която се среща в зеления чай. Теанинът помага за подобряване на настроението и увеличаване чувството за релаксация. Препоръчителната доза е между 100 и 200 mg няколко пъти дневно.

Мелатонин. Това е хормон, който се синтезира от епифизата и може да се приема под формата на добавка. Най-честото му приложение е за превенция на джет лаг при продължително пътуване, но в действителност той регулира съня като помага на мозъка да пренастрои естествения си „будилник“. Множество изследвания потвърждават полезното действие на мелатонина при безсъние.

ГАБА. Аминокиселина, която действа като невротрансмитер в мозъка и подпомага мозъчната дейност. Тя безопасно намалява нервната възбудимост и насърчава чувството за релаксация. Комбинира се изключително добре с инозитол – полувитамин, условно наричан витамин В8, известен с полезното си въздействие при нервно напрежение и безсъние.

Инозитол. Природното хапче за сън. При прием преди лягане значително подобрява качеството на съня. Хората, които го приемат споделят, че има облекчаващо действие подобно на няколко чаши успокояващ чай преди сън. Ако го вземате през деня обаче, действието му ще бъде различно – няма да замъгли съзнанието ви и да ви накара да ви се доспи, а ще намали усещането за стрес и неспокойствието.

Екстракт от златен корен. Златният корен е адаптогенна билка, която намалява нервната възбудимост, повишава енергията и помага на организма да се адаптира към физически и емоционален стрес. Екстрактът от златен корен облекчава умствената и физическа умора, и подобрява физическата издръжливост. Да се приема в ранните часове на деня. Препоръчителната доза е между 50 и 200 mg дневно. Внимание: не се препоръчва за хора с биполярно разстройство.

Витамин D. Раздразнителността и нервната възбудимост, които често придружават стреса, често водят до депресия. Сезонните депресии обикновено се появяват есента и зимата, и са свързани с липсата на достатъчно слънчева светлина. Тъй като слънчевата светлина е основният източник на витамин D, липсата му може да доведе до сезонна депресия, умора, повишаване на теглото, раздразнителност и нервна възбудимост.  Препоръчителният прием е поне 1000 IU дневно.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart