Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Витамин К

Кое е общото между втвърдените артерии и ниската костна минерална плътност? Колкото и невероятно да звучи, това е калцият и по-конкретно – неправилното му използване от тялото!

Няколко прости факти за здравето на костите:

-До 90 на сто от костната маса е се натрупва до около 18-годишна възраст при момичетата и до към 20-годишна възраст при момчетата. И тогава е най-подходящото време за „инвестиция“ в здравето на костите.

-През първите няколко години след менопаузата, повечето жени започват да губят костна маса, а за съжаление този процес продължава и през постменопаузата. Това е №1 причина за остеопороза.

-Начинът на хранене и степента на физическа активност са определящи за 10-50% от загубата на костната маса и структура.

-Витамин D подпомага абсорбцията на калция в червата и поддържа нормална концентрация на калция и фосфатите в кръвта, за да бъде възможна костната минерализация и да се предотврати евентуална хипокалциемия.

-Липсата на питателна и разнообразна диета поставя необходимостта от допълнителен прием на адекватни количества хранителни вещества, полезни за костите.

Само калций не стига! В книгата си „Витамин К2 и калциевият парадокс“ (Vitamin K2 and the Calcium Paradox), д-р Kate RheaumeBleue твърди, че комбинацията от витамини А, D и К е сложно взаимосвързана по начини, които съвременната наука още не разбира напълно”. Там д-р Rheaume-Bleue акцентира върху това, че ползите на витамин D за изграждането на костите до голяма степен зависят от витамин К2, а когато витамин D е подпомогнат от витамин А, се стимулира производството на остеокалцин, активирано от витамин К2. Тя твърди, че тези мастноразтворими витамини са коренно различни от другите хранителни вещества, тъй като се свързват с протеини (особено K2), което позволява протеините да се свързват с калция, така че той да може да се използва много по-пълноценно в организма.

Синергичният ефект на витамините А, D и К.

А е мастноразтворим витамин с множество функции, включително развитието, растежа и поддържането на скелета през целия живот. Витамин А подпомага броя и активността на остеокластните клетки, които разграждат костната тъкан в един непрекъснат процес, известен като костно ремоделиране, при който старата кост се заменя с нова.

D3 (холекалциферол) е мастноразтворим витамин, който има съществено значение за поддържането на нормалния калциев метаболизъм. Холекалциферол подпомага калциевата абсорбция в червата и поддържането на адекватни серумни концентрации на калций и фосфат, за да се осигури нормална минерализация на костите. Той също така е важен за сърдечно-съдовата функция и поддържането на кръвното налягане в правилния диапазон.

Витамин К2, известен като менахинон (МК-7), е форма на витамин К с огромно значение за нормалното образуване на костта. Отговорен е за карбоксилирането на специфични костни протеини, които играят регулаторна роля в костния метаболизъм. Недостигът на витамин К е резултат предимно от лоша диета и дългосрочна употреба на определени лекарства, включително антибиотици.

К1 срещу К2. В глава 3 от книгата си, д-р Kate RheaumeBleue отправя задълбочен анализ на витамин К2 и неговите хранителни източници. Тя също така разграничава К1 и К2. К1 (намира се в зеленчуците, богати на хранителни вещества) е предшественик на К2 – единствената форма, която има значение за правилното използване на калция от тялото. Докато човешкият организъм не може да преобразува К1 в К2, животните могат. Поради тази причина месото и млечните продукти се считат за източник на К2.

Да, но статистиката показва, че много малък процент от населението на света получава достатъчно витамин К от храната. Това може да се дължи на фуражните култури, с които се хранят добитъка и птиците. Повечето модерни фабрики използват трансгенни сортове царевица, защото е евтина и угояват животните по-бързо. Това обаче означава, че зърнените храни не са здравословни, както и че месото съдържа повече наситени мазнини. В крайна сметка се оказва, че животинските продукти не са добър източник на К2.

Така д-р Kate RheaumeBleue стига до заключението, че преди появата на търговските храни, витамин К2 е присъствал обилно в нашата диета и причината е, че повечето животни са били пасищни. И ако фабричното земеделие и зърнените храни са норма, как да гарантираме, че получаваме достатъчно K2?

Крайно наложително е да подобрим осведомеността си по отношение на храната! Получаването на необходимото количество витамини и минерали зависи от избора на здравословна и истински полезна храна. В конкретния случай това означава, че трябва да знаем откъде идва месото, с което се храним и как са били отглеждани животните.

Един прост пример как често се заблуждаваме за качеството на нашата храна. Много хора не осъзнават, че т. нар. „свободни кокошки“ невинаги имат общо с пасищните кокошки. Това, че купувате яйца от свободни кокошки не означава, че кокошките са били хранени с богати на хранителни вещества треви и билки. Означава само, че кокошките не са били отглеждани в клетка, но може да са били изхранвани предимно със зърно. Яйцата от пасищни кокошки имат много по-високо съдържание на хранителни вещества, включително витамини А, Е, D, К2 и Омега-3 мастни киселини.Освен това, те съдържат 1/3 по-малко холестерол, ¼ по-малко наситени мазнини, 2/3 повече витамин А, два пъти повече Омега-3 мастни киселини, три пъти повече витамин Е, седем пъти повече бета-каротин, 50% повече фолиева киселина,70% повече витамин В12 и от 4 до 6 пъти повече витамин D.

Невероятните ползи на витамини A, D и К. Онова, което прави A, D и K толкова полезни, е начинът, по който те работят в синергия. Изследванията показват, че уникалната комбинация от витамини А, D и К подпомага правилния растеж на костите и здравето на сърцето.

-Витамин А е от съществено значение за растежа на костите, тъй като участва в стимулирането на клетките, отговорни за изграждането на костите (остеобласти). Внимание! Прекомерните количества витамин А са свързани с костна загуба и повишен риск от фрактури.

– Витамин D3 е необходим за правилния растеж на костите и ремоделирането – естествен процес, при който отслабената костна тъкан се замества с нова и силна тъкан. Дефицитът на витамин D3 може да доведе до изтъняване и деформиране на костите.

-Витамин К2 подпомага отлагането на калция в костите и контролира начина, по който витамин А „се държи“ в организма. Витамин К2 обединява силите си с D3, за да подобри плътността на костите и да потисне производството на клетките, които разграждат костта. К2 е жизнено важно хранително вещество, което многократно увеличава ползите на витамини А и D3. От него зависи къде ще се натрупва калцият – в костите и зъбите или в меките тъкани, включително кръвоносните съдове. По този начин витамин К2 предотвратява калцифицирането на артериите и поддържа нормални нива на кръвното налягане.

Калциевите добавки и проблемът с усвояването. Има ли полза от хранителните добавки с калций? Колко калций дневно е необходим, за да се поддържа костната структура? Отговорите са противоречиви. Но по въпроса за абсорбцията на този минерал, има яснота. Според Американската академия на ортопедичните хирурзи (American Academy of Orthopaedic Surgeons states – AAOS) калцият, независимо дали се приема чрез храната или хранителни добавки, няма добра абсорбция в червата.

AAOS също така сочи изследване, което предполага, че когато калцият се приема в дози по-ниски от 500 mg, той се абсорбира най-ефективно. Ето защо, разделянето на високата дневна доза калций на няколко дози през целия ден, би позволило значително по-добра абсорбция на калция. Но дозата не е от толкова голямо значение, много по-важно е дали калцият се приема в комбинация с други витамини. Много изследвания показват, че когато се комбинират витамините А, D и К, калцият се използва по-ефективно в организма.

Роля на витамините К2, А и D за костната плътност. Изследванията показват, че комбинацията от витамини А, D и K2 поддържа костната цялост и насърчава възстановяването. Витамин К2 е необходим за активиране на остеокалцина – витамин К зависим протеин, който транспортира калция от кръвта към костите, за да образува здрава костна матрица.

Витамин К2 е тестван в няколко клинични изпитвания, за да се проследи ефекта му върху костната минерална плътност, както и способността му да предотвратява фрактури. В едно проучване, озаглавено “Витамин К и предотвратяването на фрактури: систематичен преглед и метаанализ на рандомизирани контролирани проучвания /Vitamin K and the prevention of fractures: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials“1, било установено, че при участниците, приемали витамин К2 под формата на хранителна добавка в продължение на поне 6 месеца, е имало значително намаляване на костната загуба и костните фрактури.

Както вече бе споменато, витамин К2 се съдържа естествено е месото или в хранителните добавки. И е важно да се отбележи, че когато той липсва или не се използва правилно в тялото, костната структура и функция могат да бъдат компрометирани. Витамин К2 не само подпомага отлагането на калция в костите, но също така има регулиращо въздействие върху витамините А и D по отношение активността на остеокластите и остеобластите.

Ето защо днес витамините А и D все по-често се комбинират с витамин К в хранителните добавки за здравето на костите. Нека имаме предвид и факта, че приемът на високи количества витамин А може да има обратния ефект и да доведе до намаляване на костната минерална плътност и повишен риск от фрактури. Ето защо експертите препоръчват приемът на витамини А винаги да се витамин К, който регулира неговото „поведение“ в организма.

Витамин D3 е необходим и за правилния растеж на костите и костното ремоделиране от остеобластите и остеокластите. Без достатъчно витамин D, костите стават крехки и се деформират. Изследванията показват, че K2 в партньорство с витамин D3 инхибира производството на остеокласти (клетките, които разграждат костите) и помага на остеобластите в процеса на изграждане на костите.

Костното ремоделиране е естествен процес, при който тялото премахва старата отслабена костна тъкан, за да създаде място за нова. Това е от решаващо значение за възстановяването след фрактури и поддържането на костната плътност. Витамин А участва в стимулирането на остеобластите (клетките, изграждащи костите), за да секретират протеините, необходими за костната минерализация, включително K2 зависимия протеин – остеокалцина. В комбинация витамините А и D стимулират продукцията на остеокалцин и осъществяват контрол върху дейността на остеокластите и остеобластите.

Витамин К2 и ползите му за сърдечното здраве. По отношение на сърдечно-съдовото здраве витамин К2 играе важна роля, особено за намаляване на риска от натрупване на калция в коронарните артерии. Установено е обаче, че витамин К1 има доста по-несъществени ползи в сравнение с К2. Витамин К2 и формата му МК-7 има по-дълъг полуживот и следователно се използва за по-голяма продължителност в тялото2. Едно изследване установява, че жените в постменопауза, които получавали стабилна доза MK-7 в продължение на 3 години, са имали подобрена здравина на костите3.

Витамин К2 работи главно извън черния дроб в костите и кръвоносните съдове. В кръвоносните съдове витамин К2 спомага за поддържане еластичността на артериите. Витамин D3 също така поддържа сърдечно-съдовата функция и кръвното налягане в рамките на нормалния диапазони. Той въздейства върху здравето на сърцето, като поддържа естественото продуциране на цитокини и васкуларната функция.

Revita Ви препоръчва продукта на Preferred Nutrition®, Част от Natural Factors, Canada – Витамин К2+А+D3Той е в течна форма с цел оптимална бионаличност и висока степен на усвояване!Витамин К в продукта е под формата на К2 (МК-7 / Менахинон) – най-ефективната форма.

1.Cockayne S, Adamson J, Lanham-New S, Shearer MJ, Gilbody S, Torgerson DJ. Vitamin K and the Prevention of Fractures: Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Intern Med. 2006;166(12):1256–1261. doi:10.1001/archinte.166.12.1256

2.Schurgers, L. J., Teunissen, K. J., Hamulyák, K., Knapen, M. H., Vik, H., & Vermeer, C. (2007). Vitamin K–containing dietary supplements: comparison of synthetic vitamin K1 and natto-derived menaquinone-7. Blood, 109(8), 3279-3283. http://www.bloodjournal.org/content/109/8/3279?sso-checked=true

3.Knapen, M.H.J., Drummen, N.E., Smit, E. et al. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporosis Int (2013) 24: 2499. https://doi.org/10.1007/s00198-013-2325-6.

 

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart