Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Безсъние

Безсъние – това e един от най-често срещаните здравословни проблеми днес. Най-често безсънието е резултат от недостига на мелатонин – хормонът, който помага за пренастройване на биологичния часовник чрез регулиране на циркадните ритми и цикъла на съня. Той се синтезира в епифизата само в тъмната част на денонощието. Излагането на ярка, изкуствена светлина (особено вечер), значително понижава производството на мелатонин и води до безсъние. Нивата на мелатонин намаляват с напредване на възрастта, а алкохолът, кофеинът, работата на смени и стресът са фактори, които допълнително понижават мелатонина.

Дори слабата изкуствена светлина може да окаже влияние върху циркадните ритми и да наруши съня. Според авторите на общ преглед, публикуван в Перспективи на здравето, излагането на светлина по време на ранната фаза на биологичната нощ пренастройва биологичния часовник, отлага нуждата от сън и предизвиква безсъние. Най-силен потискащ ефект върху мелатонина има светлината в синия спектър, която се излъчва от екраните на компютъра, мобилните телефони и телевизията. По тази причина експертите препоръчват да се спи в пълна тъмнина и да се изключват телевизорите и компютрите в спалнята.

Нека видим кои са последствията от дефицита на мелатонин и от безсънието, и как да се справим с тези нарушения!

Ниските нива на мелатонин, свързани с повишен риск от невродегенеративни болести и инсулт. Наскоро проведено изследване на престижната клиника Майо открива връзка между ниските нива на мелатонин и депозитите на бета-амилоид – протеинът, свързан с болестта на Алцхаймер. В изследването на клиника Майо участвали 283 доброволци на средна възраст 77 години, които имали нормални когнитивни функции, но страдали от сънливост през деня. По време на двугодишното изследване учените открили, че участниците, които с най-високи нива на бета-амилоид страдали още от замаяност и умора през деня, тъй като не спели достатъчно през нощта. Бета-амилоидът е свързан не само с болестта на Алцхаймер, но може да доведе и до проблеми със съня. Според ръководителя на изследването д-р Прасанти Вемури сънят помага за детоксикация на токсините и бета-амилоидите от мозъка. Други изследвания показват дълго продължилото във времето безсъние води до деградация на синапсите (връзките между мозъчните клетки) и когнитивен спад.

Липсата на сън дисбалансира нивата на хормоните лептин и грелин, които регулират апетита, увеличава желанието за храна и води до покачване на теглото. При едно изследване хората били подложени на диета с ограничен прием на калории и спели по-малко от 5.5 часа за период от 2 седмици. След това в рамките на още 2 седмици им било позволено да спят повече от 7 часа на нощ. Участниците отслабнали с еднакви килограми през двата периода, но количеството изгубени мазнини било различно. По време на периода с ограничен сън мазнините били само една четвърт от смъкнатите килограми, докато при нормален сън те били повече от половината.

Изчерпването на мелатонина увеличава риска от заболявания на сърцето и диабет. Мелатонинът има мощно антиоксидантно действие и неутрализира вредните свободни радикали. Освен това хормонът стимулира производството на естествени антиоксиданти като глутатион и супероксид дисмутаза. На тези полезни ефекти на мелатонина се дължи и защитното му действие срещу хронични дегенеративни болести. Безсънието може да доведе до нездравословни промени в кръвното налягане и холестерола, и да увеличи риска от сърдечно-съдови болести.

Изследване върху 27 000 души открива, че при хората, които работят на смени и имат нередовен сън се наблюдават по-високи нива на триглицериди и по-ниски нива на полезния HDL-холестерол в сравнение с хората с нормално работно време.

Липсата на сън може да увеличи инсулиновата резистентност и да намали глюкозната толерантност. Изследване, публикувано в Бюлетин на американската академия на науките показва, че нередовният сън понижава нивата на лептина и повишава кръвната захар.

Понижените нива на мелатонин предизвикват затруднения в заспиването и по-трудно оставане във фазата на съня. В резултат човек е много по-податлив на стреса, изнервя се и се разстройва лесно, паметта и способността за концентрация значително отслабват.

Приемът на мелатонин под формата на хранителна добавка е най-естественият начин за възстановяване на нормалния сън. Натуралните продукти с мелатонин улесняват заспиването, предотвратяват накъсването събужданията през нощта, подобряват продължителността и качеството на съня.

Revita Ви препоръчва  мелатонина на канадската компания Webber Naturals, който се предлага в разфасовки от 3, 5 и 10 mg! Мелатонинът на Webber naturals се отличава с високо качество и чистота на състава. Не води до привикване!

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart