Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

В12

В12 е един от осемте витамина от група В, познат още като енергийния витамин. В12 е единственият есенциален витамин, който съдържа микроелемента кобалт. Той е водноразтворим и играе важна роля за образуването на червените кръвни клетки, клетъчния метаболизъм, нервната функция и производството на ДНК. В12 може да се приема във високи дози, тъй като излишните количества от него се отделят извън тялото или се съхраняват в черния дроб. Запасите може да се съхранят до една година, което прави много неточно отчитането на ниски нива. В12 има роля на кофактор – подпомага биохимичните процеси в тялото.

Витамин В12  се среща в две основни форми – цианокобаламин и метилкобаламин. Разликата между тях се отнася до съдържащата се в метилкобаламина метилова група и съдържащата се в цианокобаламина цианидна група.

Метилкобаламинът е активната и биодостъпна форма на витамин В12, която е и активен коензим. Метилкобаламинът може да премине през кръвно-мозъчната бариера, да се съхрани по-дълго в тялото и да се абсорбира по-добре. Тази форма участва в метилирането – биохимичен процес, важен за детоксикацията, здравето на имунната система, функционирането на ДНК и РНК, и производството на енергия.

Хидроксокобаламинът е трета форма на витамин В12, която се използва за лечение на дефицита от В12 и е основната форма в храните от животински източници. В организма тя се превръща в метилкобаламин.

За разграждането и използването на витамин В12 е необходим протеин, наречен IF фактор, както и адекватни нива на стомашна киселина. Тези две важни вещества намаляват с напредване на възрастта, както и в резултат от стрес, непълноценно хранене, прием на антиацидни средства и други медикаменти.

Хранителните източници на витамин В12 включват месо, мляко и риба. Той не се синтезира от растенията, животните или гъбите, а само чрез бактериална ферментация и в червата на животните.

Симптомите при дефицит В12 включват липса на енергия, мускулна слабост, загуба на памет, депресия, променливо настроение, треперене на ръцете и краката, зиморничавост, проблеми със съня, ниски нива на стомашен сок, високи нива на хомоцистеина.

Ползи от приема на витамин В12 под формата на хранителна добавка.

1.Насърчава производството на енергия. Метаболизмът на всяка клетка в тялото зависи от витамин В12, тъй като той играе важна роля за синтеза на мастните киселини и производството на енергия. Едни от първите симптоми за дефицит на витамин В12 са умората и липсата на енергия.

2.Подпомага образуването на червени и бели кръвни клетки. Ниските нива на В12 може да повлияят негативно върху нивата на червени и бели кръвни клетки, необходими за функционирането на имунната система, производството на енергия, кръвосъсирването и образуването на тромбоцитите.

3.Важен участник във формирането на невротрансмитери. Витамин В12 е предшественик за създаването на ГАБА – аминокиселина и невротрансмитер, която успокоява мозъка. Витамин В12 е важен кофактор за синтеза и на други невротрансмитери като допамин, серотонин и норепинефрин.

4.Поддържа здравето на косата, кожата и ноктите. Ниските нива на В12 са свързани с хиперпигментация, възпаление, рани на устата, обезцветяване на ноктите.

5.Ключов фактор за производството на миелин. Има изключително значение за производството на миелиновата обвивка на нервите, изградена основно от мазнини и холестерол. Тя предпазва гръбначните, черепните и периферните нерви, и липсата й може да увреди нервите, резултат от което са неврологичните проблеми.

5.Балансира настроението. Депресията е заболяване, свързано с дефицита на В12 и високите нива на хомоцистеин. Витамин В12 е необходим за синтеза на ГАБА и серотонин – две вещества, важни за менталното състояние. В12 и фолатът участват в метаболизма на САМ-е, което е фруго, жизненоважно за функционирането на нервната система и за балансиране на настроениято вещество.

6.Укрепва имунитета. Участва в производството на бели кръвни клетки, които са жизненоважни за нормалното функциониране на имунната система. Той увеличава производството на естествените клетки убийци и Т-лимфоцитите, които са част от имунната система.

7.Подпомага сърдечно-съдовата система и зрението. В12 и фолатът са важни за метаболизма на хомоцистеина – аминокиселина, която се среща в кръвта. Високите нива на хомоцистеин са рисков фактор за развитието на сърдечно-съдови болести и за свързаната с напредване на възрастта макулна дегенерация.

8.Поддържа мозъчната функция. Метилирането е жизненоважно за запазване на миелиновата обвивка и синтеза на невротрансмитерите. Дефицитът на В12 е свързан с натрупването на хомоцистеин и метилмалонова киселина, което може да доведе до деменция и болест на Алцхаймер, когнитивен спад и поведенчески смущения.

9.Важен е за бременните жени. В12 има значение за нормалното протичане на бременността. Необходим е за развитието на мозъка и нервната система на фетуса, и се извлича от майчиния организъм. Дефицитът на В12 при майката увеличава риска от преждевременно раждане и аборт.

10.Подпомага метаболизма. Спомага за превръщането на мазнините и протеините в енергия, която е необходима за клетките и разграждането на въглехидратите. Витамините от група В са есенциални за черния дроб, в който се синтезират и разграждат множество хормони, свързани с метаболизма, детоксикацията и отговора на организма при стрес.

11.Има отношение към производството на ДНК. Запазването целостта на ДНК зависи от достъпността на фолата и В12 в тялото. Дефицитът на В12 задържа фолата в неусвоима от организма форма, а той е необходим за синтеза на ДНК. Дефицитът на фолат и В12 води до понижен капацитет за метилиране. Увреждането на ДНК е рисков фактор за развитието на рак и влияе върху общото здраве.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart