Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Надбъбречна умора

Умората на надбъбречните жлези (надбъбречна умора) се нарича „бърнаут“ и води до дисбаланс в синтеза на хормона кортизол и дисфункция на оста хипоталамус-хипофиза-надбъбречни жлези.

Надбъбречните жлези са отговорни за отделянето на стресовия хормон кортизол и половите хормони. Те са част от оста хипоталамус, хипофиза, надбъбречни жлези, и отговарят за справяне със стреса, поддържане на хормоналния баланс, функционирането на щитовидната жлеза, съня, сексуалните желания и метаболизма.

При стрес се задейства цялата ос хипоталамус-хипофиза-надбъбречни жлези и се отделя кортизол. Той поддържа високи нива на кръвната захар и кръвното налягане, за да може човек да се справи (отключва се т. нар. реакция „бий се или бягай“) със стресовото събитие. Това е нормален и здравословен отговор на стреса. При хроничен стрес обаче, нивата на кортизола са постоянно високи, което изчерпва резервите на хормоните, необходими за справяне със стресовия агент. В този момент се проявява така наречения „бърнаут“, който води до нервна възбудимост и депресия поради изчерпването на серотонина и дисфункцията на невро-ендокринната система.

При надбъбречна умора сериозно се нарушава ежедневния ритъм на живот, но хората често пренебрегват нейните симптоми. Първите признаци за това състояние обикновено включват умора, повишаване на теглото, храносмилателни проблеми (подуване, запек, диария), глад за сладко или солено, мозъчна мъгла, отслабена способност за справяне със стреса, безсъние или будене нощем около 4 часа, нервна възбудимост, депресия, тежък предменструален синдром, горещи вълни, неспособност за фокусиране, отслабване на сексуалното желание.

Кои фактори предизвикват надбъбречна умора:

-емоционален стрес – 95% от случаите на умора на надбъбречните жлези са свързани със стреса – смърт, развод, травми, загуба на работата или дори позитивен стрес от сватба или раждане на бебе;

-лоша диета – прием на прекалено много преработена храна, прекаляване с кофеин, нередовно хранене, прекомерна консумация на рафинирани захари, бедно на хранителни вещества меню;

-хронично възпаление в организма;

-дисбаланс на чревната флора и храносмилателни инфекции – дисбиоза, кандидоза, паразити, бактериален свръхрастеж в тънките черва;

-недоспиване;

-автоимунни заболявания.

Как да се справим с умората на надбъбречните жлези?

Възстановяването при надбъбречна умора изисква предприемане на няколко важни стъпки. Първо трябва да се направи тест на слюнката за определяне нивата на кортизола. Правят се четири теста в различни части на деня. Кортизолът трябва да е най-висок сутрин и най-нисък вечер. Лечението е коренно различно при понижени и при повишени нива на кортизол, ето защо тестовете на слюнката са толкова важни.

Втората стъпка е придържане към диета, богата на хранителни вещества. Зеленчуците трябва да станат основна част от всяко хранене. Важни са също висококачественият протеин от дива риба, телешкото и агнешко месо, яйцата, богатите на минерали зеленчуци и водорасли, голямо количество морска сол и полезни мазнини от кокосово масло, краве масло, зехтин, костен бульон, органно месо, пробиотични храни.

Третата стъпка е свързана с възстановяване на естествените циркадни ритми и спазване на добър режим. Събуждане по едно и също време всеки ден, хранене на 4 часа, лягане между 22 и 23 часа всяка вечер. Балансирането на кръвната захар също е много важно, тъй като резките промени в нивата й стресират надбъбречните жлези. Премахването на рафинираните храни, глутена, бялата захар, газираните напитки и кафето е задължително. Важно е да не се пропуска хранене. Добре е храносмилането да се подпомага с пробиотични храни като сурово зеле и кефир от кокосова вода.

Внимание! При възпаление на храносмилателния тракт от прекомерен прием на хляб, захари или алкохол, е възможно хранителните вещества от полезната храна да не се абсорбират добре, затова изключването им от диетата е задължително!

Начинът на живот има съществена роля. Здравето на човек не може да се подобри, ако той не промени навиците си по отношение на съня, стреса и храненето. Необходимо е да се редуцират водещите до стрес отношения с други хора. Сънят е изключително важен за изтощените тяло и ум. Излекуването на надбъбречните жлези може да оптимизира съня в дългосрочен план, но това отнема време. Физическото претоварване не се препоръчва в случая, вместо това е по-добре да се намери дейност, която разтоварва тялото и ума: йога, медитация, дълги разходки сред природата.

Доказано ефикасните природни средства, които възстановяват надбъбречните жлези биват витамин С, адаптогенни билки (мака, златен корен, шизандра, ашваганда, свещен босилек), минерали, витамини от група В, фосфатидил-серин.

Revita Ви препоръчва следните продукти в подкрепа на надбъбречните жлези:

 

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×
×

Cart