Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание

Хормони

Все по-често сте нервни и раздразнителни, липсва ви енергия, нямате настроение? А замисляли ли сте се, че причина за странните ви състояния могат да бъдат определени хормони?

Едва ли ще е пресилено ако кажем, че хормоните са „началниците“ на тялото и ума. Това важи във висока степен за жените, чиито особени настроения често са резултат от дисбаланса на определени хормони. Понякога дори леките отклонения в нивата на даден хормон могат да объркат цялата система.

Хормоните играят важна роля за емоционалното състояние, съня, нивата на енергия, нормалния апетит, теглото, репродуктивното здраве, кожата и косата, и т.н. Едни от най-честите проблеми, които предизвиква хормоналният дисбаланс включват покачване на теглото, косопад, акне, тежък предменструален синдром, безпокойство, променливо настроение, умора.

При дисбаланс на естрогена, тестостерона и прогестерона например, настъпва умора и теглото се покачва. Този дисбаланс може да се отключи от незначителни фактори, като например преяждане със сладкиши и въглехидрати.

Умората и усещането за „мозъчна мъгла“ пък, често се дължат на инсулинова непоносимост.

При хроничен стрес се покачва кортизолът, което предизвиква нервност, чести и внезапни пристъпи на глад, трудности със заспиването.

Вашите хормони се влияят от храната! Първата, изключително важна стъпка за възстановяване баланса на хормоните, е поддържането на специална диета, в която рафинираните въглехидрати, зърнените храни и захарта са сведени до абсолютния минимум. Освен хляба, печените зърнени храни и десертите, е добре да се ограничи и консумацията на плодове с високо съдържание на захар, бобовите храни и пастата. Следете състоянието си и ако усетите, че след тези промени се чувствате по-енергични, по-леки и с по-ясно съзнание, е много вероятно да имате дисбаланс на инсулина.

Продуктите, които трябва да присъстват по-често в менюто при хормонален дисбаланс:

-здравословни мазнини – авокадо, ядки, орехи и др. Те подпомагат производството на прогестерон и естроген. Приемът на полезни мазнини задържа чувството на ситост по-дълго и предотвратява пристъпите на глад в следобедните часове на деня;

-фибри и ферментирали храни – плодове, зеленчуци, кисело зеле, кисели краставички, комбуча и др. Поддържат нормалния микробиом, правилното функциониране на червата и нормалното храносмилане;

-зеленчуци от семейство кръстоцветни – карфиол, броколи, кейл и др. Те се свързват с излишния естроген в тялото и помагат за изхвърлянето му извън организма;

Сънят също е важен! По време на сън тялото се възстановява, лекува, регенерира и обновява. При 7 до 9 часа нощен сън хормоните се балансират, освобождават се достатъчни количества и от т. нар. растежен хормон, важен за здравословното синтезиране на клетки и подобряването на издръжливостта.

Природни средства за здравето на ендокринната система. Едни от най-ефикасните природни продукти за възстановяване на хормоналния баланс, са адаптогенните билки. Адаптогените регулират стреса, което действа като допълнителна защитна линия срещу свързаните с него болести. Тези билки не само подобряват устойчивостта на организма към стрес, но и подпомагат органите, които произвеждат и регулират хормони – щитовидната жлеза и надбъбречните жлези.

Revita Ви препоръчва следните адаптогени:

-ашваганда – подпомага щитовидната жлеза, има изключителни ползи при изтощение на надбъбречните жлези. Претоварването на надбъбречните жлези може да доведе до дисбаланс на прогестерона и кортизола – едно от най-честите хормонални нарушения днес.

-златен корен – безспорно, това е един от най-надеждните адаптогени. Увеличава енергията, подобрява емоционалната стабилност, възстановява физическата сила и издръжливост. Наред с това, златният корен е много полезна билка и за хората, страдащи от тревожност. Отличен релаксант, който понижава нивата на кортизола без да предизвиква сънливост.

-тулси (свещен босилек) – регулира нивата на кортизол, за да може организма да се справи със стреса и нервната възбудимост. Според някои изследвания билката помага за извеждане на тежките метали от тялото, които също предизвикват нарушения в хормоналния синтез.

-мака – произхожда от семейството на ряпата и от векове се използва за подпомагане на плодовитостта, балансиране нивата на тестостерон, при предменструален синдром, умора, за повишаване на либидото при мъжете.

масло от иглика – много добър източник на мастни киселини, които имат страхотно въздействие върху кожата, подпомагат репродуктивните способности при болести на яйчниците, и облекчават симптомите при тежък предменструален синдром.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

×

Cart